24 KWIETNIA 2024 | ŚRODA
17.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie – Centrum Dialogu Przełomy | wstęp wolny
Finisaż wystawy „Memento mori – motyw śmierci w zbiorach MNS–CDP” oraz debata „Kto ile
zdążył, tego mu cofnąć nie może”
Uczestnicy: ks. Wojciech Chuchała, Oliwia Pulkowska | Prowadzenie: Paula Sendra
26 KWIETNIA 2024 | PIĄTEK
17.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie – Centrum Dialogu Przełomy | wstęp wolny
Debata „Szczecin zdobyty przez upiory – szczecińskie kryminały podbijają miasto”
Uczestnicy: Diana Brzezińska, Leszek Herman oraz Przemysław Kowalewski
Prowadzenie: dr Iga Ranoszek- Bieńkowska
27 KWIETNIA 2024 | SOBOTA
10.00 – 18.00 | wszystkie gmachy MNS w Szczecinie | wstęp wolny
Bezpłatna sobota w muzeum
10.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie | bilety: 15 zł + obowiązkowe zapisy (!)
Akademia Malucha | Z wizytą w kraju kwitnącej wiśni
Warsztaty dla dzieci w wieku 5–6 lat | Prowadząca: Dorota Baumgarten-Szczyrska
13.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie | bilety: 15 zł + obowiązkowe zapisy (!)
„triada/per/forma. Jak współtworzyć lepszy świat? 2: Przestrzeń”
Wielopokoleniowe, multidyscyplinarne warsztaty prowadzone przez Warsaw Bauhaus
Program edukacyjny wystawy „Else Mögelin. Bauhaus i duchowość na Pomorzu”
16.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie | bilety: 5 zł
Akademia Historii Sztuki | „Sztuka drugiej połowy XX wieku”
Wykład Renaty Fabiańskiej-Grzybowskiej
28 KWIETNIA 2024 | NIEDZIELA
9.00 – 16.00 | Wystawa Zachodniopomorskich Kolei Dojazdowych w Gryficach
Bezpłatne zwiedzanie plenerowego skansenu kolejowego
12.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Historii Szczecina | bilet edukacyjny: 5 zł
Spacer kuratorski po wystawie „Pieniądz na Pomorzu po pierwszej wojnie światowej” oraz
prezentacja nowych nabytków – pomorskich pieniędzy zastępczych.
Prowadzenie: Genowefa Horoszko oraz Mieszko Pawłowski z Działu Numizmatyki MNS.
29 KWIETNIA 2024 | PONIEDZIAŁEK
19.30 | Dziedziniec Muzeum Narodowego w Szczecinie – Muzeum Tradycji Regionalnych
Koncert „Szósty zmysł” w ramach Festwialu Szczecin Classic
Wykonawcy, m.in.: Vasko Vassilev, Daniel Stabrawa, Emanuela Salvador, Andryi Viytovycha,
Piotr Szumieł, Konstatntin Heidrich, Janusz Widzyk.
Info & bilety: www.szczecinclassic.pl
ADRESY GMACHÓW
Muzeum Narodowe w Szczecinie | ul. Wały Chrobrego 3
Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Tradycji Regionalnych | ul. Staromłyńska 27
Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Sztuki Współczesnej | ul. Staromłyńska 1
Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Historii Szczecina | ul. Księcia Mściwoja II 8
Muzeum Narodowe w Szczecinie – Centrum Dialogu Przełomy | pl. Solidarności 1
Wystawa Zachodniopomorskich Kolei Dojazdowych MNS | Gryfice, ul. Błonie 2
AKTUALNE WYSTAWY
MUZEUM NARODOWE W SZCZECINIE
Wystawy stałe // Wystawy czasowe // wystawy plenerowe
Antyczne korzenie Europy. Szczecińska kolekcja Dohrnów
Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu
Ukryte znaczenia. Sztuka na Pomorzu w XVI i XVII wieku
Else Mögelin. Bauhaus i duchowość na Pomorzu
MUZEUM NARODOWE W SZCZECINIE — MUZEUM TRADYCJI REGIONALNYCH
Świt Pomorza. Kolekcja starożytności pomorskich
Złoty wiek Pomorza. Sztuka na dworze książąt pomorskich w XVI i XVII wieku
Gabinet Pomorski. W zwierciadle monet, banknotów i pieczęci
Stare srebra
MUZEUM NARODOWE W SZCZECINIE — MUZEUM SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ
zmiana ekspozycji
MUZEUM NARODOWE W SZCZECINIE — MUZEUM HISTORII SZCZECINA
Najstarsze karty z dziejów Szczecina
Historia i kultura Szczecina w czasach szwedzkich i pruskich
Hans Stettiner i Jan Szczeciński. Życie codzienne w Szczecinie w XX wieku
Pieniądz na Pomorzu po pierwszej wojnie światowej
Hans Hartig. Wirtuoz pomorskiego krajobrazu
Paweł Bałakirew. Kolory Melancholii
Bernhard Heiliger. Wielki łuk
MUZEUM NARODOWE W SZCZECINIE — CENTRUM DIALOGU PRZEŁOMY
Miasto sprzeciwu – miasto protestu
Memento mori – motyw śmierci w zbiorach MNS–CDP (do 28.04.2024)
Wieża Babel. Pomorze Zachodnie po 1945 roku
Ta wojna trwa”; Zamrożone. Życie dzieci na linii frontu – fotografie Andriya Dubchaka na placu Solidarności
WYSTAWA ZACHODNIOPOMORSKIEJ KOLEI DOJAZDOWEJ W GRYFICACH
Plenerowy skansen kolejowy
FINISAŻ „MEMENTO MORI – MOTYW ŚMIERCI”
Zapraszamy w środę, 24 kwietnia 2024 r., o godz. 17.00, na finisaż „Memento mori – motyw śmierci w zbiorach MNS–CDP”. Wystawa powstała w ramach obchodów 8. rocznicy otwarcia Muzeum Narodowego w Szczecinie – Centrum Dialogu Przełomy.
Wydarzeniem towarzyszącym finisażowi będzie debata zatytułowana „Kto ile zdążył, tego mu cofnąć nie może”. Śmierć w każdej epoce historycznej, kulturze, społeczeństwie czy religii odgrywa ważną rolę. Jest zagadnieniem, którego nie można pominąć, wymagającym oswojenia. Od wieków filozofowie starają się rozwikłać jej istotę. Czy śmierć stanowi koniec bytu człowieka, czy też dopiero po niej rozpoczyna się inne, lepsze życie, o czym starają się przekonywać rozmaite religie?
Prelegenci zmierzą się z tą nurtującą tematyką i podejmą próbę udzielenia odpowiedzi na pojawiające się pytania.
Zaproszenie do dyskusji przyjęli: ks. Wojciech Chuchała oraz psycholożka Oliwia Pulkowska.
ks. Wojciech Chuchała – ksiądz parafii pw. św. Jakuba Apostoła. Posługuje we wspólnotach neokatechumenalnych
Oliwia Pulkowska – psycholożka, absolwentka US, psychoterapeutka systemowa w trakcie szkolenia. Zajmuje się wspieraniem dzieci, młodzieży i osób dorosłych w kryzysie psychicznym. Pracuje także z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie i ich rodzinami.
DEBATA CDP: SZCZECIŃSKIE KRYMINAŁY PODBIJAJĄ MIASTO [BRZEZIŃSKA, HERMAN, KOWALEWSKI]
W rozmowie prowadzonej przez dr Igę Ranoszek-Bieńkowską wezmą udział popularni i cenieni przez czytelników autorzy powieści kryminalnych: Diana Brzezińska, Leszek Herman oraz Przemysław Kowalewski.
Zapraszamy w piątek, 26 kwietnia 2024 roku, o godzinie 17.00 do Muzeum Narodowego w Szczecinie – Centrum Dialogu Przełomy na spotkanie ze szczecińskimi pisarzami pt. „Szczecin zdobyty przez upiory – szczecińskie kryminały podbijają miasto”.
Punktem wyjścia do debaty będzie pytanie o to, dlaczego Szczecin jest tak dobrym tłem dla akcji krwawych kryminałów i mrocznych thrillerów.
Diana Brzezińska – pisarka, prawniczka, mediatorka, asystentka w Katedrze Studiów nad Bezpieczeństwem Instytutu Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie Uniwersytetu Szczecińskiego. Autorka, która sprzedała już ponad 100 tys. egzemplarzy książek. Miłośniczka wszelkich zagadnień kryminalistycznych. Od lat bywa w sądach, budynkach prokuratur, komisariatach i zakładach karnych, zgłębiając niezliczone śledztwa i badając popełnione w Polsce zabójstwa. W 2019 roku zadebiutowała książką „Będziesz moja”, kolejne trzy tomy ukazywały się do 2021 roku. Jej najnowsza powieść pt. „Wizjoner” będzie miała premierę już 24 kwietnia 2024 roku.
Leszek Herman – szczecinianin, pisarz i architekt. Zadebiutował w 2015 roku powieścią „Sedinum. Wiadomości z podziemi”, która następnie doczekała się kontynuacji w trzech tomach: „Latarnia umarłych”, „Biblia diabła” i „Sieci widma”. Od 2020 roku ukazywały się jego kolejne książki: „Zbawiciel”, „Krzyż pański”, „Szachownica” i „Galeon”. W 2016 roku przyznano mu nagrodę Szczecin Business Awards w kategorii Osobowość Regionu, natomiast w 2017 roku otrzymał tytuł honorowego Ambasadora Szczecina. Jako architekt zajmuje się m.in. projektami konserwacji, renowacji i rekonstrukcji zabytków. Wraz z bratem prowadzi pracownię architektoniczną Herman Studio Projektowe.
Przemysław Kowalewski – szczecinianin, dziennikarz, samorządowiec, nauczyciel akademicki. Autor debiutanckiego „Kozła” (nominowanego do Nagrody Literackiej Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotra Całbeckiego jako Kryminalny Debiut Roku 2023) oraz kolejnych powieści „Szóstka” i „Sierociniec”, rozgrywających się w powojennym Szczecinie. Otrzymał nagrodę BETON 2023 w kategorii Szczeciński Twórca Popkultury. Współpracował z „Kurierem Szczecińskim”, był redaktorem naczelnym miesięcznika „Nowy Kurier” i wydawcą portalu informacyjnego „Rega24.pl”. Angażuje się w sprawy publiczne, m.in piastował urząd wiceburmistrza Gryfic.
AKADEMIA MALUCHA
„Z wizytą w kraju kwitnącej wiśni” to temat zajęć w ramach muzealnego cyklu edukacyjnego adresowanego do dzieci w wieku 5–6 lat Akademia Malucha. Prowadząca warsztaty Dorota Baumgarten-Szczyrska zaprasza do Muzeum pryz Walach Chrobrego w sobotę, 27 kwietnia 2024 roku o godzinie 11.00. Uwaga! Liczba miejsc jest ograniczona, obowiązują wcześniejsze zapisy.
Prowadząca: Dorota Baumgarten-Szczyrska
tel. (+48) 91 43 15 270
[email protected]
Wstęp: 15 zł
Liczba miejsc jest ograniczona, obowiązują wcześniejsze zapisy.
Oferta nie dotyczy grup zorganizowanych
Akademia Malucha to cykl spotkań opracowanych z myślą o dzieciach w wieku 5–6 lat. Każde spotkanie trwa około dwóch godzin i obejmuje dwie części: pierwszą realizowaną na salach wystawowych z wykorzystaniem wybranych eksponatów i drugą, na którą składają się zajęcia plastyczne związane z tematem spotkania. W ramach warsztatów muzealnych najmłodsi słuchacze Akademii odbędą podróż w czasie i przestrzeni.
Poznają polskie tradycje i zwyczaje dotyczące Wielkanocy, świąt Bożego Narodzenia, katarzynek i andrzejek oraz kulturę innych narodów. W trakcie zajęć dzieci będą miały niepowtarzalną okazję zobaczyć, dotknąć, a nawet przymierzyć przedmioty prezentowane na wystawach lub przechowywane w muzealnych magazynach. Każdy słuchacz Akademii Malucha otrzyma specjalną książeczkę, w której zbierać będzie znaczki z poszczególnych zajęć. Na zakończenie cyklu spotkań wytrwali uczestnicy otrzymają Dyplomy Słuchacza Akademii.
TRIADA/PER/FORMA. JAK WSPÓŁTWORZYĆ LEPSZY ŚWIAT?
Zapraszamy w sobotę, 27 kwietnia 2024 o godzinie 13.00 do Muzeum przy Wałach Chrobrego na drugą odsłonę wielopokoleniowych i multidyscyplinarnych warsztatów prowadzonych przez Fundację Warsaw Bauhaus. Projekt jest zatytułowany „triada/per/forma. Jak współtworzyć lepszy świat? – część 2: przestrzeń”.
To kolejne wydarzenie w ramach programu edukacyjnego wystawy czasowej „Else Mögelin. Bauhaus i duchowość na Pomorzu”.
Wydarzenie w ramach festiwalu New European Bauhaus 2024, pod auspicjami Unii Europejskiej
Wstęp: 15 zł + zapisy (!)
Oferta nie dotyczy grup zorganizowanych. Liczba miejsc jest ograniczona, obowiązują wcześniejsze zapisy: Agata Kamińska, tel. (+48) 797 705 277, [email protected]
Podczas drugiego spotkania stworzymy makietę – trójwymiarowy projekt budowy nowej kolonii artystycznej mC4 przy Spichlerzu Gropiusa, inspirowany działalnością Bauhausu i Black Mountain College oraz ideami antropolożki kulturowej Margaret Mead: „Z zadowoleniem przyjmuję fakt, że w naszym Bauhausie współpracują ze sobą tak różnie zorientowane siły. Akceptuję również konflikt między siłami, jeśli jego efekt jest widoczny w ostatecznym działaniu” (list P. Kleego do W. Gropiusa, cyt. przez I. Gropius w wykładzie dla Friends of the Busch-Reisinger and the Fogg Museum, Harvard University, 1978); „Jeżeli mamy osiągnąć kulturę̨ bogatszą, obfitującą w wartości kontrastowe, musimy uznać́ całą gamę̨ ludzkich możliwości i w ten sposób utkać́ tkankę̨ społeczną mniej arbitralną, tkankę̨, w której każdy dar natury ludzkiej znajdzie odpowiednie miejsce dla siebie” (M. Mead, Płeć i charakter w trzech społecznościach pierwotnych, Warszawa 1986).
AKADEMIA HISTORII SZTUKI
„Sztuka drugiej połowy XX wieku” to kolejny wykład Renaty Fabiańskiej-Grzybowskiej w ramach cyklu Akademia Historii Sztuki. Zapraszamy w sobotę, 27 kwietnia 2024 roku o godzinie 16.00 do Muzeum Narodowe w Szczecinie przy Wałach Chrobrego. Wstęp: 5 zł.
Akademia Historii Sztuki to otwarte wykłady z zakresu historii sztuki, odbywające się w tym roku szkolnym w każdą sobotę od października 2023 do maja 2024. Ze względu na przekrojowy charakter kursu polecamy go w szczególności młodzieży i osobom dorosłym, które pragną rozpocząć swoją przygodę z historią sztuki lub usystematyzować posiadane już wiadomości. Kurs obejmuje szeroki zakres tematów, od sztuki starożytnej po sztukę współczesną, uzupełniony o zajęcia związane z analizą i interpretacją dzieł sztuki.
Koordynatorka: Krystyna Milewska
[email protected]
Ilustracja: Jerzy 'Jurry' Zieliński (1943-1980), Fakt, 1972, płótno, płyta, 150 x 150 cm, fot. Grzegorz Solecki
SPACER KURATORSKI: PIENIĄDZ NA POMORZU
Zapraszamy w niedzielę, 28 kwietnia 2024 o godzinie 12.00 do Muzeum Narodowego w Szczecinie – Muzeum Historii Szczecina na ostatni już spacer kuratorski po wystawie czasowej „Pieniądz na Pomorzu po pierwszej wojnie światowej”. Spotkaniu towarzyszyć będzie prezentacja nowych nabytków – pomorskich pieniędzy zastępczych.
Oprowadzać będą Genowefa Horoszko oraz Mieszko Pawłowski z Działu Numizmatyki MNS.
Bilety w cenie 5zł (bilet edukacyjny) do nabycia w kasie muzeum bezpośrednio przed wydarzeniami.
Projekt realizowany z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej.
PIENIĄDZ NA POMORZU PO PIERWSZEJ WOJNIE ŚWIATOWEJ
Wystawa zorganizowana została w setną rocznicę wybuchu wielkiej inflacji. do której doszło w listopadzie 1923 roku na Pomorzu i w całych Niemczech. Reperacje wojenne i wadliwa polityka walutowa doprowadziły do kryzysu gospodarczego. Latem 1922 roku kraj wpadł w spiralę inflacji, a ta w następnym roku przerodziła się w hiperinflację. Drukowano coraz więcej banknotów w nominałach opiewających na miliardy i biliony marek. Drukarnie nie nadążały z produkcją i w obiegu zabrakło oficjalnego pieniądza. W celu przezwyciężenia jego niedostatku puszczono w obieg pieniądze zastępcze – monety i bony. Najczęściej wydawały je władze samorządowe, instytucje finansowe, zakłady przemysłowe, a niekiedy nawet osoby prywatne prowadzące działalność gospodarczą. Ich produkcja odbywała się za wiedzą, zgodą i przy udziale organów władzy. Wystawa obejmuje krótki okres i dotyczy historii pieniądza, od zakończenia pierwszej wojny do reformy walutowej w 1924 roku.
Na wystawie można zobaczyć metalowe pieniądze zastępcze, bite głównie w cynku i żelazie przez miasta pomorskie. Mają skromny wygląd i niecodzienne kształty (obok okrągłych: kwadratowe, ośmioboczne). Z uwagi na niskie nakłady, nieszlachetny kruszec i krótki czas w obiegu są dzisiaj dość rzadkie. Wysokie koszty produkcji monet zastępczych spowodowały przestawienie się wystawców na drukowanie papierowych środków zastępczych, popularnie zwanych notgeldami. W ramach ekspozycji prezentujemy dużą ich kolekcję w różnych nominałach, a także rzadkie czeki inflacyjne, wypisywane ręcznie w regionalnych instytucjach.
Kolejną ciekawostką są bony opiewające na złote fenigi i marki. W obiegu funkcjonowały złote monety, zarówno cesarskie marki, jak i carskie ruble czy amerykańskie dolary. Rząd zalegalizował tę powszechną praktykę i zezwolił emitentom na emisję tzw. pieniądza o stabilnej wartości, którego nominały wyrażone były właśnie w złotych fenigach lub złotych markach. Na Pomorzu nie było dużo takich wystawców.
Warto zwrócić uwagę kolekcjonerskie serie notgeldów. Interesująca szata graficzna sprawiła, że stały się obiektem zainteresowania kolekcjonerów. Wykształcił się niejako drugi nurt ich produkcji, oderwany od rzeczywistego obiegu. Wykorzystywano najróżniejsze motywy związane z daną miejscowością: heraldykę, zabytki, portrety znanych osobistości, symbole lokalnej gospodarki, legendy, wydarzenia historyczne, a nawet historyjki satyryczne. Drukowano całe serie bonów, niczym współczesne komiksy opowiadających różnorodne, często bardzo zabawne historie czy legendy.
Napisz komentarz
Komentarze