Dobiega końca prezentacja fascynującej wystawy „Inspirowani naturą. Rękodzieło Indian Amazonii. W hołdzie Borysowi Malkinowi”. Ekspozycję można oglądać tylko do końca marca. Zanim wystawa wyjedzie do innych muzeów, a miejsce prezentowanych obiektów zajmą inne cenne, zapraszamy do udziału w „Amazońskiej nocy”.
W programie „Amazońskiej nocy” między innymi: projekcje filmowe (we współpracy z Watch Docs, Krupa Gallery, Charles Fairbanks oraz Sanho Tree), wykład dra Filipa Rogalskiego „Amazońskie noce, amazońskie spania”, koncert gitarowy Macieja Kazuby „Kauzba w dżungli w rytmach bossa novy”, „Tsantse, trucizny i używki. Życie Indian Amazonii", czyli oprowadzanie kuratorskie po wystawie, oraz konkurs z nagrodami. Przez cały wieczór trwać będą warsztaty leżenia w hamaku, będzie można spróbować amazońskich kaw i innych południowoamerykańskich przysmaków. Specjalnie dla najmłodszych nocnych marków uruchomiona zostanie strefa edukacyjna z kreatywnymi grami i zabawami. Tylko tego wieczoru (i tej nocy) będzie można nabyć w specjalnych cenach muzealne wydawnictwa poświęcone kulturom pozaeuropejskim oraz pamiątki z wystaw.
PROGRAM
18.00 | Sala konferencyjna | I piętro, skrzydło północne
Projekcja filmu „Nowoczesna dżungla”, reż. Charles Fairbanks, Meksyk 2016
19.15 | Wystawy afrykańskie | I piętro, skrzydło południowe
„Kauzba w dżungli w rytmach bossa novy” – koncert gitarowy Macieja Kazuby
20.00 | Wystawa „Inspirowani naturą. Rękodzieło Indian Amazonii” | I piętro, skrzydło południowe
„Tsantse, trucizny i używki. Życie Indian Amazonii" | Spacer kuratorski po wystawie „Indianie Amazonii” | Katarzyna Findlik
21.00 | Wystawy afrykańskie | I piętro, skrzydło południowe
Konkurs z nagrodami: tarcie manioku na czas
21.30 | Sala konferencyjna | I piętro, skrzydło północne
Wykład dra Filipa Rogalskiego „Amazońskie noce, amazońskie spania – etnograficzny nokturn z badań terenowych u ludu Arabela”
22.30 | Sala konferencyjna | I piętro, skrzydło północne
Projekcja filmów: „Klątwa obfitości”, reż. Ewa Ewart, Polska 2018, oraz „Kogo niszczy wojna z koką”, reż. Josh Dautoff, USA 2009
PRZEZ CAŁY CZAS TRWANIA WYDARZENIA (18.00–00.00)
– Warsztaty leżenia w hamaku
– Strefa edukacyjna dla najmłodszych
– Degustacja kaw z Amazonii
– Amazońskie przysmaki
– Kiermasz wydawnictw (publikacje Działu Kultur Pozaeuropejskich) oraz pamiątek
„Amazońskie noce, amazońskie spania – etnograficzny nokturn z badań terenowych u ludu Arabela”
Wykład dra Filipa Rogalskiego
Motywem przewodnim wystąpienia będzie przegląd zjawisk kulturowych związanych z nocnością wśród ludu Arabela z Amazonii peruwiańskiej: od nocnych łowów i interpretacji nocnego pejzażu dźwiękowego, poprzez zwyczaje związane ze spaniem, spotkania z niepokojącymi nocnymi istotami, nocne rytuały, aż po „nocne słowa”, czyli przekazywane nocą mity i (za dnia) opowiadane sny.
Filip Rogalski – doktor etnologii i antropologii kulturowej. Studiował etnologię i antropologię społeczną w Poznaniu, Barcelonie i Paryżu. W latach 2005–2009 prowadził badania w Amazonii peruwiańskiej wśród ludów Arabela, Quechua, Huambisa i Aguaruna, odwiedzając również ludy Bora, Huitoto i Urarina. Obecnie pracuje w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN w Warszawie.
„Nowoczesna dżungla”
reżyseria: Charles Fairbanks
zdjęcia: Charles Fairbanks
montaż: Charles Fairbanks
produkcja: Charles Fairbanks, Saul Kak
Meksyk 2016
czas trwania: 72 minuty
Nowoczesna dżungla jest oczywiście tknięta wpływem globalizacji. Ta przedstawiona w filmie to La Selva Negra w meksykańskim stanie Chiapas, w której cieniu trwa tysiącletnia kultura Zoque. Pani Carmen wiedzie proste życie w harmonii z naturą, gospodarując na ziemi, za którą jej mąż zapłacił życiem. Jej sąsiad – szaman Juan – nie potrafi wyleczyć się z przepukliny i pada ofiarą bezwzględnego marketingu „cudownego” suplementu diety. El producto – teraz obiekt jego pełnych rewerencji magicznych obrzędów – pochłania pieniądze, których Juan domaga się od filmującego go amerykańskiego reżysera. Charles Fairbanks oraz Saul Kak – młody artysta Zoque – nie ukrywają, że wchodząc z kamerą do tradycyjnego świata Carmen i Juana też są intruzami, choć przecież w ścisłej z nimi współpracy tworzą ich piękny portret. Podobnie intruzami będziemy poniekąd my – widzowie, dla których na całym świecie powstaje tyle filmów podtrzymujących iluzję zamkniętych kultur, tak „po prostu”, bezingerencyjnie dokumentowanych przez filmowców. Ujawniając i problematyzując relacje między dokumentalistą a jego bohaterem i rozsadzając dokumentalne ramy inscenizowaną sekwencją snu Juana, twórcy „Nowoczesnej dżungli” oferują film jednocześnie fascynujący i nie zawsze wygodny w odbiorze, ale właśnie ten dyskomfort rozbitej iluzji wydaje się tu szczególnie cenny i odświeżająco szczery.
„Nowoczesna dżungla”
reżyseria: Charles Fairbanks
zdjęcia: Charles Fairbanks
montaż: Charles Fairbanks
produkcja: Charles Fairbanks, Saul Kak
Meksyk 2016
czas trwania: 72 minuty
Nowoczesna dżungla jest oczywiście tknięta wpływem globalizacji. Ta przedstawiona w filmie to La Selva Negra w meksykańskim stanie Chiapas, w której cieniu trwa tysiącletnia kultura Zoque. Pani Carmen wiedzie proste życie w harmonii z naturą, gospodarując na ziemi, za którą jej mąż zapłacił życiem. Jej sąsiad – szaman Juan – nie potrafi wyleczyć się z przepukliny i pada ofiarą bezwzględnego marketingu „cudownego” suplementu diety. El producto – teraz obiekt jego pełnych rewerencji magicznych obrzędów – pochłania pieniądze, których Juan domaga się od filmującego go amerykańskiego reżysera. Charles Fairbanks oraz Saul Kak – młody artysta Zoque – nie ukrywają, że wchodząc z kamerą do tradycyjnego świata Carmen i Juana też są intruzami, choć przecież w ścisłej z nimi współpracy tworzą ich piękny portret. Podobnie intruzami będziemy poniekąd my – widzowie, dla których na całym świecie powstaje tyle filmów podtrzymujących iluzję zamkniętych kultur, tak „po prostu”, bezingerencyjnie dokumentowanych przez filmowców. Ujawniając i problematyzując relacje między dokumentalistą a jego bohaterem i rozsadzając dokumentalne ramy inscenizowaną sekwencją snu Juana, twórcy „Nowoczesnej dżungli” oferują film jednocześnie fascynujący i nie zawsze wygodny w odbiorze, ale właśnie ten dyskomfort rozbitej iluzji wydaje się tu szczególnie cenny i odświeżająco szczery.
„Nowoczesna dżungla”
reżyseria: Charles Fairbanks
zdjęcia: Charles Fairbanks
montaż: Charles Fairbanks
produkcja: Charles Fairbanks, Saul Kak
Meksyk 2016
czas trwania: 72 minuty
Nowoczesna dżungla jest oczywiście tknięta wpływem globalizacji. Ta przedstawiona w filmie to La Selva Negra w meksykańskim stanie Chiapas, w której cieniu trwa tysiącletnia kultura Zoque. Pani Carmen wiedzie proste życie w harmonii z naturą, gospodarując na ziemi, za którą jej mąż zapłacił życiem. Jej sąsiad – szaman Juan – nie potrafi wyleczyć się z przepukliny i pada ofiarą bezwzględnego marketingu „cudownego” suplementu diety. El producto – teraz obiekt jego pełnych rewerencji magicznych obrzędów – pochłania pieniądze, których Juan domaga się od filmującego go amerykańskiego reżysera. Charles Fairbanks oraz Saul Kak – młody artysta Zoque – nie ukrywają, że wchodząc z kamerą do tradycyjnego świata Carmen i Juana też są intruzami, choć przecież w ścisłej z nimi współpracy tworzą ich piękny portret. Podobnie intruzami będziemy poniekąd my – widzowie, dla których na całym świecie powstaje tyle filmów podtrzymujących iluzję zamkniętych kultur, tak „po prostu”, bezingerencyjnie dokumentowanych przez filmowców. Ujawniając i problematyzując relacje między dokumentalistą a jego bohaterem i rozsadzając dokumentalne ramy inscenizowaną sekwencją snu Juana, twórcy „Nowoczesnej dżungli” oferują film jednocześnie fascynujący i nie zawsze wygodny w odbiorze, ale właśnie ten dyskomfort rozbitej iluzji wydaje się tu szczególnie cenny i odświeżająco szczery.
Napisz komentarz
Komentarze