16 WRZEŚNIA 2023 | SOBOTA
10.00–18.00 | wszystkie gmachy Muzeum Narodowego w Szczecinie
Bezpłatna sobota w muzeum
16.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie (przy Wałach Chrobrego) | wstęp wolny
„Budownictwo typu saskiego na Pomorzu Zachodnim" | Wykład Agnieszki Słowińskiej (Dział
Etnografii Pomorza MNS) | Wydarzenie w ramach Zachodniopomorskich Dni Dziedzictwa
17 WRZEŚNIA 2023 | NIEDZIELA
10.00 | Muzeum Sztuki Współczesnej MNS | bilety: 15 zł + zapisy (!)
„PrzeTworzenie / Podwodny świat” | Warsztaty recyklingowe dla dzieci w wieku 6–10 lat |
Prowadzenie: Dorota Baumgarten-Szczyrska, Agata Kamińska
18 WRZEŚNIA 2023 | PONIEDZIAŁEK
18.00 | Centrum Dialogu Przełomy MNS | wstęp wolny
Promocja książki Markusa Meckela „Osobista historia wolności. Wspomnienia”
Prowadzenie: Pierre Weber
19 WRZEŚNIA 2023 | WTOREK
10.00 | Muzeum Historii Szczecina MNS | bilety: według cennika MNS
Udostępnienie zwiedzającym wystawy czasowej Paweł Bałakirew „Kolory Melancholii”
23 WRZEŚNIA 2023 | SOBOTA
10.00–18.00 | wszystkie gmachy Muzeum Narodowego w Szczecinie
Bezpłatna sobota w muzeum
16.30 | Muzeum Narodowe w Szczecinie (przy Wałach Chrobrego)
„Siedem lat w Meksyku: podróż do tajemniczego miejsca czy w głąb samego siebie?”
Wykład Doroty Kościukiewicz-Markowskiej | Wydarzenie tow. wystawie „Radość życia…”
24 WRZEŚNIA 2023 | NIEDZIELA
10.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie (przy Wałach Chrobrego) | bilety: 15 zł + zapisy (!)
„Zainspiruj się! Przestrzenne i płaskie - wokół grafiki A. Dürera” | Warsztaty dla dzieci 6-10 lat
Program edukacyjny wystawy „Erich Buchholz. Historia sztuki to jedno wielkie fałszerstwo”
Prowadzenie: Agata Kamińska
25 WRZEŚNIA 2023 | PONIEDZIAŁEK
17.00 | Centrum Dialogu Przełomy MNS | wstęp wolny
„Sowieci na Pomorzu Zachodnim 1945–1993” | Debata z okazji 40. rocznicy opuszczenia
Polski przez Armię Sowiecką | Uczestnicy: Leszek Smykowski, Ryszard Techman,
Marek Tałasiewicz i Ewaryst Waligórski
27 WRZEŚNIA 2023 | ŚRODA
9.00 | Centrum Dialogu Przełomy MNS | wstęp wolny
„Z kart pamiętnika” | Finał konkursu dla uczniów szkół podstawowych województwa
zachodniopomorskiego
30 WRZEŚNIA 2023 | SOBOTA
10.00–18.00 | wszystkie gmachy Muzeum Narodowego w Szczecinie
Bezpłatna sobota w muzeum
10.00–18.00 | Weekend Seniora z Kulturą
10.00 | Centrum Dialogu Przełomy MNS
Wystawa stała „Miasto protestu- miasto sprzeciwu” | Oprowadza Ewa Sobota
11.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie (przy Wałach Chrobrego)
„Radość życia. Sztuka ludowa Meksyku…” | Oprowadza Katarzyna Findlik-Gawron
12.00 | Muzeum Historii Szczecina MNS
„Najstarsze karty z dziejów Szczecina” | Oprowadza Ewa Kimak
14.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie (przy Wałach Chrobrego)
„Misterium światła… ” | Oprowadza Kinga Krasnodębska
15.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie (przy Wałach Chrobrego)
„W Afrykańskiej wiosce” oraz „Sztuka Afryki…” | Oprowadza Ewa Prądzyńska
16.00 | Muzeum Tradycji Regionalnych MNS
„Świt Pomorza. Kolekcja starożytności pomorskich” | Oprowadza Krzysztof Kowalski
Zapowiedź:
1 PAŹDZIERNIKA 2023 | NIEDZIELA
12.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie (przy Wałach Chrobrego) | bilety: według cennika
Spacer kuratorski: Erich Buchholz. Historia sztuki to jedno wielkie fałszerstwo
Zachodniopomorskie Dni Dziedzictwa 2023
Wykład "Budownictwo typu saskiego na Pomorzu Zachodnim"
Koordynowane przez Biuro Dokumentacji Zabytków w Szczecinie Zachodniopomorskie Dni Dziedzictwa to realizowany rokrocznie projekt, którego głównym celem jest promowanie różnorodności dziedzictwa regionu. W roku 2023 ZDD odbywają się pod hasłem „Przestrzenie dziedzictwa”.
W ramach obchodów Dział Etnografii Pomorza Muzeum Narodowego w Szczecinie zaprasza na wykład „Pod jednym dachem. Budownictwo typu saskiego na Pomorzu Zachodnim”, który poprowadzi Agnieszka Słowińska. Wykładowi towarzyszyć będzie wystawa archiwalnych fotografii oraz quiz z nagrodami. Wydarzenie odbędzie się w sobotę, 16 września 2023 roku, o godz. 16.00 w sali konferencyjnej w gmachu muzeum przy ul. Wały Chrobrego 3.
Dom typu saskiego to jeden z typów domów charakterystycznych dla ludowego budownictwa Pomorza Zachodniego. Klasyczna chałupa saska to duży budynek, w którym pod jednym dachem mieściło się całe gospodarstwo: sień, pomieszczenia inwentarskie i gospodarcze oraz izby mieszkalne. Miała konstrukcję ryglową i była nakryta czterospadowym dachem. Wchodziło się do niej przez szeroką bramę, znajdującą się w ścianie szczytowej.
Budownictwo typu saskiego upowszechniło się na terenach Pomorza Zachodniego w XVII i XVIII wieku w wyniku przybycia osadników niemieckich. Ulegało modyfikacjom i ostatecznie w typie tym powstawały budynki w całości mieszkalne.
Udział w wydarzeniu jest bezpłatny.
PrzeTworzenie / Podwodny świat
Warsztaty recyklingowe
Zapraszamy dzieci na warsztaty plastyczne dotyczące recyklingu i ekologii, które mają za zadanie przybliżyć nie tylko samo pojęcie ekologii, lecz przede wszystkim zagadnienia związane z ochroną środowiska.
Zajęcia mają charakter praktyczny. Będziemy przetwarzać śmieci (butelki, plastik, karton itp.), tworząc z nich rozmaite gatunki zwierząt i roślin żyjące w podwodnym świecie. Inspiracją będzie dla nas twórczość artystów pochodzących głównie z Afryki. Poprzez swoje prace pragną oni zwrócić uwagę na ważny społecznie problem, jakim jest właśnie ochrona środowiska.
Podczas zajęć zachęcimy dzieci do wspólnych rozmów o przyrodzie. Uczestnicy dowiedzą się m.in. o konieczności ochrony wrażliwego ekosystemu rafy koralowej przed szkodliwym wpływem zmieniającego się środowiska i działalności człowieka, o pacyficznej wyspie śmieci oraz upcyklingu. Naszą propozycją chcemy rozbudzić zainteresowanie podwodnym światem fauny i flory oraz troskę o ochronę naturalnego środowiska.
Zajęcia będą realizowane na wystawie „Ekologia społeczna” w ramach programu edukacyjnego realizowanego do trzeciej odsłony Festiwalu DUOS. Dzięki temu projektowi możemy poznać prace z różnych dziedzin sztuki, stworzone wspólnie przez artystów z Kenii i Polski. Powstawały zgodnie z zasadami etycznymi ekologii społecznej na wschodnioafrykańskim wybrzeżu oraz w Szczecinie.
Kiedy? Niedziela, 17 września 2023 roku
Godzina? 10.00–12.00
Dla kogo? Dzieci w wieku od 6–10 lat
Miejsce: Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Sztuki Współczesnej, ul. Staromłyńska 1
Prowadzące: Dorota Baumgarten-Szczyrska, Agata Kamińska (Dział Edukacji)
wstęp: 15 zł
Liczba miejsc ograniczona.
Obowiązują wcześniejsze zapisy:
[email protected], tel. 797 705 277
[email protected], tel. 797 705 270
Promocja książki Markusa Meckela
„Osobista historia wolności. Wspomnienia”
Zapraszamy w poniedziałek, 18 września 2023 r., o godz. 18.00, na promocję książki Markusa Meckela „Osobista historia wolności. Wspomnienia”.
Spotkanie odbędzie się w Muzeum Narodowym w Szczecinie – Centrum Dialogu Przełomy, w Sali konferencyjnej / przestrzeni dialogu. Dyskusję z udziałem autora poprowadzą Pierre Weber z Uniwersytetu Szczecińskiego i Marcin Fronia z Centrum Badań Historycznych Polskiej Akademii Nauk w Berlinie.
Wspomnienia Markusa Meckela (ur. 1952) oddają złożoność losów Kościoła ewangelickiego w Niemczech Wschodnich jako ostoi niezależnego myślenia i swobody dyskusji w komunistycznej dyktaturze. Markus Meckel wniósł istotny wkład w organizację demokratycznej opozycji w latach 80. XX w., a następnie poprowadził środowiska socjaldemokratyczne do wygranej z reżimem SED (Socjalistyczna Partia Jedności Niemiec w rzeczywistości partia komunistyczna w NRD). Jego życie było ukształtowane przez edukację poza systemem komunistycznym, odwagę i zmysł organizacyjny. Jako współzałożyciel wschodnioniemieckiej SPD (Socjaldemokratyczna Partia Niemiec) i minister spraw zagranicznych demokratycznego rządu NRD współkształtował proces zjednoczenia Niemiec i uznania granicy polsko-niemieckiej. Działał również aktywnie jako poseł do Bundestagu na rzecz pojednania polsko-niemieckiego oraz szybkiego przyjęcia nowych państw demokratycznych, takich jak Polska i kraje bałtyckie, do UE i NATO. Biografia Meckela zawiera cenne spojrzenie świadka historii na stosunki polsko-niemieckie z rzadko zauważanej w Polsce perspektywy wschodnioniemieckiej.
Książka ta jest trzecim tomem w serii Przełomy i ludzie dialogu. Z historii polsko-niemieckiego porozumienia, wydawanej przez Centrum Badań Historycznych Polskiej Akademii Nauk w Berlinie. Publikacja ukazała się dzięki wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.
Więcej informacji o książce oraz darmowa wersja elektroniczna na stronie CBH PAN w Berlinie:
https://cbh.pan.pl/pl/publikacje/osobista-historia-wolno%C5%9Bci-wspomnienia
Markus Meckel – niemiecki polityk SPD, w latach 1990–2009 poseł do Bundestagu. Pastor ewangelicki, od lat 70. XX w. działacz opozycji w NRD. W 1989 r. zainicjował powstanie Socjaldemokratycznej Partii w NRD i został jej wiceprzewodniczącym. Uczestniczył w obradach Centralnego Okrągłego Stołu, a po wolnych wyborach w 1990 r. został posłem i ministrem spraw zagranicznych. Jako minister brał udział w konferencji „dwa plus cztery” prowadzącej do zjednoczenia Niemiec. Pełni funkcję przewodniczącego Rady Fundacji współpracy Polsko-Niemieckiej oraz przewodniczącego Rady Federalnej Fundacji Badań nad Dyktaturą SED W Niemczech.
Pierre Weber – historyk i politolog, wykładowca Uniwersytetu Szczecińskiego, magister filologii germańskiej i historii, doktor nauk w zakresie historii stosunków międzynarodowych, doktor habilitowany nauk humanistycznych w dziedzinie historii. W swojej pracy badawczej zajmuje się stosunkami Niemiec z krajami Europy Środkowej po roku 1945; stosunkami polsko-francuskimi; interakcjami francusko-niemiecko-polskimi w latach 1945–1989/1990 oraz we współczesności; procesami normalizacyjnymi między Wschodem a Zachodem; emocjami (m.in. strachem) w stosunkach międzynarodowych. Interesuje się też historią kultury Francji i obszaru francuskojęzycznego oraz komunikacją międzykulturową.
Od 2018 r. Pierre Frederic Weber pełni zaszczytną funkcję konsula honorowego Francji w Szczecinie.
Marcin Fronia – socjolog i politolog. Absolwent specjalizacji dyplomatycznej w stosunkach międzynarodowych na Uniwersytecie Wrocławskim i programu doktorskiego w Szkole Nauk Społecznych IFiS PAN w Warszawie. Studiował w Niemczech, Norwegii i Wielkiej Brytanii. Zajmuje się współczesnymi stosunkami polsko-niemieckimi oraz regionem nordycko-bałtyckim. Pracuje w CBH PAN w Berlinie.
Paweł Bałakirew
„Kolory Melancholii”
Wystawa Pawła Bałakirewa "Kolory melancholii" będzie dostępna od 19 września 2023 roku w Muzeum Narodowym w Szczecinie - Muzeum Historii Szczecina (ul. Ksiecia Mściwoja II 8).
Wśród osadników przybywających do Szczecina po zakończeniu drugiej wojny światowej znaleźli się też artyści plastycy. Ich grono, początkowo nieliczne, odegrało szczególną rolę w procesie kulturalnego zagospodarowania Pomorza Zachodniego. Reprezentujący odmienne szkoły artystyczne oraz wywodzący się z różnych terenów przedwojennej Polski plastycy stali się pierwszym środowiskiem artystycznym, które w 1945 roku zrzeszyło się w Szczecinie. Nastąpiło to w ramach miejscowego oddziału Związku Polskich Artystów Plastyków. Jego szeregi zasilił w 1946 roku Paweł Bałakirew (1914–1968) – młody wileński artysta specjalizujący się w malarstwie sztalugowym i rysunku.
Już od najmłodszych lat przejawiający talent plastyczny, w młodzieńczym wieku zapragnął studiować malarstwo. Od 1933 roku kształcił się w Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w Paryżu, zaś w 1934 roku zaprezentował swą twórczość w ramach wystawy młodych artystów na Montparnasse. W 1935 roku powrócił do Wilna, gdzie dwa lata później podjął studia malarskie na Wydziale Sztuk Pięknych. Naukę kontynuował nawet w czasie wojny, biorąc jednocześnie czynny udział w walkach obronnych.
Losy powojenne związał ze Szczecinem, gdzie oprócz ZPAP przyłączył się do Klubu Związków i Stowarzyszeń Twórczych „13 Muz”. W swojej pracowni gościł najwybitniejszych szczecińskich artystów owego czasu, takich jak Guido Reck, Henryk Karniej, Zenon Kononowicz, Łukasz Niewisiewicz, Adam Pohorecki, Jan Powicki czy Tadeusz Powidzki. W początkowym okresie także i on, jak wielu plastyków w Szczecinie, zarabiał m.in. wykonywaniem dekoracji teatralnych. Wciąż jednak malował w plenerze, obierając za temat swoich prac przede wszystkim pejzaże miejskie i marynistyczne. Nie stronił również od tworzenia portretów osób z najbliższego otoczenia oraz aktorów szczecińskich w strojach scenicznych. Brał udział w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych. Odbył podróże artystyczne do Bułgarii i Holandii, które zaowocowały szeregiem prac ukazujących pejzaże tamtejszych miast i portrety ich mieszkańców.
W swej twórczości nawiązywał do postimpresjonizmu, w technice zaś posługiwał się, oprócz farb olejnych, temperą, akwarelą, ołówkiem, węglem oraz tuszem lawowanym. W stosowanej przez niego kolorystyce dominowały przygaszone zielenie, oranże i brązy. W zestawieniu z cechującymi prace artysty smutkiem i liryzmem stały się swoistymi kolorami melancholii.
W wyniku zmiany granic po zakończeniu drugiej wojny światowej ziemie na wschód od Odry i Nysy Łużyckiej przynależeć miały odtąd do państwa polskiego. Z różnych stron Polski i Europy zaczęli przybywać tutaj pierwsi osadnicy, wśród których obecni byli również artyści plastycy, po burzliwych przejściach wojennych pragnący rozpocząć nowe życie.
Reprezentujące różne szkoły artystyczne, a także odmienne doświadczenia zawodowe środowisko plastyków odegrało szczególną rolę w procesie kulturalnego zagospodarowania Pomorza Zachodniego.
Jego swoistą ikoną był pochodzący z Wilna Paweł Bałakirew (1914–1968), zajmujący się malarstwem sztalugowym oraz rysunkiem. Swoje zainteresowania artystyczne rozwijał początkowo na Kursach Rysunku i Malarstwa im. Franciszka Smuglewicza, zaś w 1933 roku podjął studia na paryskiej Académie des Beaux-Arts, wcześniej uczestniczywszy np. w wystawie młodych twórców na Montparnasse (1932). W 1935 roku powrócił do Wilna, gdzie otrzymał powołanie do czynnej służby wojskowej. Po jej odbyciu w latach 1937–1939 studiował na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu im. Stefana Batorego w Wilnie, kształcąc swój kunszt artystyczny pod kierunkiem m.in. Jerzego Hoppena, Mariana Morelowskiego oraz Stefana Narębskiego. Po wybuchu drugiej wojny światowej brał aktywny udział w działaniach obronnych, po czym z przerwami kontynuował studia malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Wilnie (1940–1941 i 1944).
W maju 1946 roku Bałakirew wraz z żoną Tatianą Polaniną oraz trojgiem dzieci osiadł w Szczecinie. Niemal natychmiast stał się członkiem utworzonego kilka miesięcy wcześniej miejscowego oddziału Związku Polskich Artystów Plastyków, następnie czynnie angażował się również w działalność Klubu Związków i Stowarzyszeń Twórczych „13 Muz”, realizującego po wojnie wiele kulturotwórczych inicjatyw. Poza tworzeniem w plenerze Bałakirew zajmował się przygotowywaniem scenografii teatralnych, w tym do zrealizowanego w 1947 roku dla Teatru Komedii Muzycznej w Szczecinie spektaklu Molierowskiego Męża pognębionego w reżyserii Jerzego Szaniawskiego. Jednocześnie współpracował z „Głosem Szczecińskim”. Miał tam swoją rubrykę Z teki Pawła Bałakirewa, gdzie publikowane były rysowane przez niego sylwetki szczecińskich aktorów teatralnych.
Artysta w swojej twórczości uprawiał przede wszystkim malarstwo pejzażowe i portretowe inspirowane postimpresjonizmem, a także rysunek, zwłaszcza tuszem lawowanym. Tematem jego prac były stare kościoły, ulice, przedmieścia i zaułki zburzonego Szczecina oraz statki, łodzie rybackie, stocznia, nadodrzańskie i nadbałtyckie porty. Swoich obserwacji dokonywał poprzez częste wędrówki po mieście i okolicach, nierzadko trwające od rana do późnego wieczora. Na portretach natomiast przedstawiał żonę, dzieci oraz osoby z bliskiego otoczenia. Malował szerokimi pociągnięciami pędzla, skupiając uwagę na kolorach. Wśród nich dominowały delikatne zielenie, ciepłe brązy i odcienie pomarańczu. Prace Bałakirewa nacechowane były swoistą melancholią, smutkiem oraz liryzmem i uczuciowością. Wiernie oddawały otaczającą go rzeczywistość oraz stan ducha samego autora, który był wątłego zdrowia. Swoją namiętność do malarstwa Paweł Bałakirew zdołał przelać na młodszego, ukochanego syna Olega. On również został malarzem i w latach siedemdziesiątych XX wieku należał do najbardziej interesujących oraz rozpoznawalnych szczecińskich plastyków. Jego rozkwitająca twórczość została jednak przerwana przez przedwczesną śmierć. Obaj artyści spoczywają na Cmentarzu Centralnym w Szczecinie.
Wykład Doroty Kościukiewicz-Markowskiej
„7 lat w Meksyku: podróż do tajemniczego miejsca czy w głąb samego siebie?”
Zapraszamy na inspirujący wykład „7 lat w Meksyku: podróż do tajemniczego miejsca czy w głąb samego siebie?”, który wygłosi Dorota Kościukiewicz-Markowska, autorka książek i założycielka "Pracowni Dobrostanu", mieszkająca 7 lat w Meksyku.
Spotkanie odbędzie się w sobotę, 23 września 2023 roku o godzinie 16.30 w Muzeum Narodowym w Szczecinie przy Wałach Chrobrego. Wykład odbędzie się w ramach cyklu wydarzeń edukacyjnych wystawy „Radość życia. Sztuka ludowa Meksyku z kolekcji Stanisława Kasprzyka”.
Podczas spotkania poznamy m.in. tajemniczą historię szczecińskiej terapeutki, która podczas 7-letniego pobytu w stolicy Meksyku pracowała jako... modelka. Dorota Kościukiewicz-Markowska przytoczy kilka ciekawostek z tamtego okresu, oraz zagłębi się w pytania egzystencjalne, nie tylko dotyczące podróży rozumianej w sensie realnym, ale i metaforycznym.
Podczas wykładu przybliży również zagadnienia związane z analizą egzystencjalną, czyli z odkrywaniem sensu życia, dotknie też naukowych aspektów tego, czym jest szczęście w ujęciu psychologii pozytywnej. Wszystko okraszone będzie humorem zarówno z czasów meksykańskich, jak i z wydanego w czerwcu tego roku „Tomiku Wariata”.
Zapraszam serdecznie Dorota Kościukiewicz-Markowska
Dorota Kościukiewicz-Markowska – terapeutka psychologii pozytywnej, neurokognitywistka, trenerka terapii egzystencjalnej, wykładowczyni, pisarka. Założycielka Pracowni Dobrostanu w Szczecinie.
Autorka wydanych w tym roku rozważań egzystencjalnych pod nazwą „Tomik Wariata”, dwóch powieści o sensie życia: Bez wysiłku i Nie chwycisz wiatru w garść oraz książki z terapeutycznymi bajkami dla dzieci Bajeczki nie tylko dla Majeczki, a także dwóch edycji albumu „Pałac kolorów”. Redaktor naczelna, pomysłodawczyni i felietonistka czterech edycji magazynu „Szczęście podaj dalej”.
Nauczycielka autorskiego przedmiotu psychoLogika oraz programu „Zrozum swój rozum”. Od lat zafascynowana neurobiologią, świadomością oraz umysłem – uczyła się u czołowych specjalistów m. in.: Alana Wallace’a, Judsona Brewera, Joe Dispenzy.
Ukończyła studia podyplomowe z neurokognitywistyki na Pomorskiej Akademii Medycznej oraz Psychologię pozytywną na SWPS w Sopocie; poza tym certyfikowane przez Mindfulness Nirakara z Madrytu warsztaty i szkolenia dotyczące funkcjonowania umysłu i świadomości. Studiowała analizę egzystencjalną Frankla. Jest również certyfikowanym nauczycielem Heroic Imagination Project – programu „Rozumienie ludzkiej natury” profesora Philipa Zimbardo.
Mieszkała 7 lat w Meksyku (Mexico DF), gdzie rozpoczęła podróż w kierunku poznawania siebie, która trwa do dziś.
Więcej informacji o autorce: www.dorota.tv
Przestrzenne i płaskie - warsztaty na wystawia Ericha Buchholza
Zapraszamy dzieci w wieku 6–10 lat na wydarzenie zatytułowane „Zainspiruj się! Przestrzenne i płaskie - wokół grafiki A. Dürera”, prowadzone na wystawie: Erich Buchholz. Historia sztuki to jedno wielkie fałszerstwo.
Kreatywne zajęcia zostaną podzielone na dwa spotkania i będą dotyczyły źródeł inspiracji w twórczości Ericha Buchholza.
Zainspiruj się! Przestrzenne i płaskie - wokół grafiki A. Dürera
Data: 24 września 2023, godz. 10.00–12.00
Miejsce: Muzeum Narodowego w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3
Prowadząca: Agata Kamińska (Dział Edukacji MNS)
Wstęp: 15 zł
Liczba miejsc ograniczona.
Obowiązują wcześniejsze zapisy: [email protected], tel. 797 705 277
Weekend seniora z kulturą: bezpłatne spacery kuratorskie
Muzeum Narodowe w Szczecinie kolejny już raz włącza się w akcję Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Weekend seniora z kulturą.
W sobotę, 30 września 2023 roku, zapraszamy seniorów na bezpłatne oprowadzania po wybranych wystawach stałych i czasowych:
10.00 | Centrum Dialogu Przełomy MNS
Wystawa stała „Miasto protestu- miasto sprzeciwu” | Oprowadza Ewa Sobota
11.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie (przy Wałach Chrobrego)
„Radość życia. Sztuka ludowa Meksyku z kolekcji Stanisława Kasprzyka” | Oprowadza
Katarzyna Findlik-Gawron
12.00 | Muzeum Historii Szczecina MNS
Między legendą a historią. Opowieść o początkach Szczecina – spacer po wystawie
„Najstarsze karty z dziejów Szczecina” | Oprowadza Ewa Kimak
14.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie (przy Wałach Chrobrego)
„Misterium światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu” | Oprowadza Kinga Krasnodębska
15.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie (przy Wałach Chrobrego)
„W Afrykańskiej wiosce” oraz „Sztuka Afryki – między maską a fetyszem” | Oprowadza Ewa Prądzyńska
16.00 | Muzeum Tradycji Regionalnych MNS
„Świt Pomorza. Kolekcja starożytności pomorskich” | Oprowadza Krzysztof Kowalski
Muzeum jest otwarte na seniorów nie tylko od święta. Seniorzy stale mogą tu korzystać z serii udogodnień – do zakupu biletu ulgowego są uprawnieni między innymi emeryci, renciści, osoby po 65. roku życia. Posiadacze Karty Seniora mogą kupić bilet za jedyne 3 złote, a we wtorki i czwartki za symboliczną złotówkę. W każdą sobotę zwiedzanie wystaw muzealnych jest bezpłatne dla wszystkich.
Nadrzędnym celem „Weekendu seniora z kulturą" jest walka z wykluczeniem osób starszych i zachęcenie seniorów do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym w swojej najbliższej okolicy. W ubiegłorocznej edycji naszej akcji w całym kraju uczestniczyło łącznie ok. 30 tysięcy osób. Intencją Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest, by seniorzy mieli możliwość bezpłatnego lub ulgowego zwiedzania placówek kulturalnych lub skorzystania z ich oferty przeznaczonej właśnie dla uczestników akcji. Dzięki zaangażowaniu w tę inicjatywę kilkuset instytucji kultury z całego kraju, seniorzy mają często unikalną okazję przekonać się, jak wiele do zaoferowania mają działające w ich okolicy placówki.
„Weekend seniora z kulturą" odbędzie się w tym roku w weekend 29 września-1 października, wpisując się w obchodzony 1 października Międzynarodowy Dzień Osób Starszych, zwany też Światowym Dniem Seniora.
Napisz komentarz
Komentarze