Dania od lat 70. XX wieku znajduje się w czołówce Światowego Raportu Szczęścia, często zajmując
w nim pierwsze miejsce. Duńczycy słyną z umiejętności osiągania tego stanu, podobnie jak z designu. Pamiętając o tym, na wystawie – po pierwsze – zaprezentowano, w jaki sposób Duńczycy rozumieją szczęście na tle społeczno-kulturowym (począwszy od przełomu XVIII i XIX wieku, skończywszy na latach 70.), które wpłynęło na ukształtowanie samoświadomości duńskiej. Po drugie zaś podjęto refleksję na tym, jaką rolę w tym kontekście odgrywa sztuka duńska XIX i XX wieku.
Pieniądze, sukcesy, sława rzadko są podstawowymi celami Duńczyków. Jeśli można wskazać coś,
co jest dla nich naprawdę ważne, byłaby to umiejętność znajdowania równowagi między pracą
a czasem wolnym. Jednym słowem: hygge – czyli bycie razem z bliskimi w przyjemnej atmosferze,
w poczuciu wspólnoty, wzajemnego zaufania, w przytulnym otoczeniu. Hygge to zjawisko, które
u podstaw ma następujące czynniki: klimat Danii, niewielkie rozmiary państwa, tradycja życia domowego, koncepcja równości społecznej oraz państwa opiekuńczego.
W drugiej połowie XIX wieku zaczęły rozkwitać kolonie artystyczne. Określenie to odnosi się do grup twórców, którzy spotykali się w wybranym miejscu i pracowali we wspólnym celu, kierując się podobnym rozumieniem sztuki. Nie oznacza to jednocześnie, że łączył ich wspólny manifest artystyczny. Wśród dzieł spotykamy różne rozwiązania stylistyczne. Kolonie artystów powstające
w Danii – podobnie jak w innych krajach Europy – rozkwitły w związku z popularnością bezpośredniego studiowania natury w 2. połowie XIX wieku. Malarze uciekali ze zwyczajowych centrów kultury w dużych metropoliach i tworzyli grupy w nowych miejscach, które sprzyjały malowaniu na wolnym powietrzu oraz kusiły nietuzinkowymi motywami i intrygującą naturą.
Właśnie na tym tle należy rozpatrywać kolonię na Bornholmie. Wyspa bez wątpienia przyciągała artystów zarówno przez bogactwo przyrody, jak i jej „dzikość”. W konsekwencji w twórczości odnajdujemy podobne motywy i tematy – są to często przedstawienia natury (w różnych warunkach pogodowych), lokalnej architektury, tamtejszej społeczności…
Na wystawie będzie można zobaczyć prawie 100 prac duńskich artystów ze zbiorów Bornholms Kunstmuseum – wśród nich dzieła takich twórców jak: Kristian Zahrtmann (1843–1917); Richard Mortensen (1910–1993; zwany czasem duńskim Wassilym Kandinskym); Edvard Weie (1879–1943); Olaf Rude (1886–1957); Oluf Høst (1884–1966) czy Niels Lergaard (1893–1982).
Wystawie będzie towarzyszył bogato ilustrowany katalog polsko-duńsko-angielski Sztuka szczęśliwcy ludzi. Malarstwo na Bornholmie w XIX i XX wieku z esejami kuratorów i opisami wszystkich obiektów z ekspozycji.
SZTUKA SZCZĘŚLIWYCH LUDZI
Malarstwo na Bornholmie w XIX i XX wieku
Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3
Otwarcie wystawy: 6 października 2018, godzina 18.00
Wystawa czynna do 17 marca 2019
Kuratorzy:
Lars Kærulf Møller, dr Beata Małgorzata Wolska
Organizatorzy:
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Bornholms Kunstmuseum
Partnerzy:
Duński Instytut Kultury
Trust – koszulki.info.pl
Patronat honorowy:
Patronat Honorowy Ambasadora Królestwa Danii Ole Egberga Mikkelsena,
Patronat Honorowy Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego Olgierda Geblewicza
Mecenasi wystawy:
Szczecińska Energetyka Cieplna
Towarzystwo Przyjaciół Muzeum Narodowego w Szczecinie
Napisz komentarz
Komentarze