Reklama

Pokaz kultowej trylogii "Królestwo" Larsa von Triera w Kinie Zamek

Do polskich kin powraca słynna kultowa trylogia Larsa von Triera zatytułowana "Królestwo". Kończący podobno swoją przygodę z kamerą duński mistrz zrealizował niedawno zwieńczenie tej opowieści zatytułowane "Królestwo: Exodus". Wszystkie trzy części "Królestwa" we wrześniu będzie można zobaczyć w Kinie Zamek w Szczecinie i w naszym mieście będzie to jedyna możliwość, aby zmierzyć się z tym przedsięwzięciem na dużym kinowym ekranie.
Pokaz kultowej trylogii "Królestwo" Larsa von Triera w Kinie Zamek

W latach 90. pierwsze dwa sezony „Królestwa” pokazały, czym może być autorski serial. Produkcja Larsa von Triera bywała porównywana do „Miasteczka Twin Peaks”, choć zawierała też ironiczne nawiązania do popularnych seriali medycznych. U von Triera studenci medycyny podrzucali pielęgniarkom odcięte głowy, lekarze pasowali się w piwnicach na członków loży masońskiej, a pacjentki urządzały na oddziale seanse spirytystyczne. „Królestwo” było jednocześnie karuzelą śmiechu i labiryntem krzywych zwierciadeł o gęstości najczarniejszego koszmaru.

 

Po 25 latach „Królestwo” doczekało się trzeciego sezonu. Ten zaskakujący finał nawiązuje do pierwszych części, wprowadza nowych bohaterów, a przede wszystkim wciąż wyróżnia się dystansem i autoironią w wykonaniu jednego z najoryginalniejszych europejskich reżyserów. W prezentowanym na festiwalu w Wenecji „Królestwo: Exodus”, Lars von Trier powraca do tajemniczego kopenhaskiego szpitala, aby ponownie porywać widzów niezwykłą mieszanką grozy i humoru.

 

Kultowa trylogia Królestwo zostanie pokazana we wrześniu w Kinie Zamek w Szczecinie, w specjalnych blokach z przerwami na regenerację sił.

 

Trylogia zostanie zaprezentowana z podwójnymi - polskimi i angielskimi - napisami. Seanse odbywać będą się w dwutygodniowych odstępach czasu – 2, 16 i 30 września. Cena biletu na jeden sezon to 40 złotych.

 

PROGRAM:

 

sobota, 2 września

16:30 KRÓLESTWO I – CZĘŚĆ 1

(dwa odcinki 131’ + około 20 minutowa przerwa)

19:00 KRÓLESTWO I – CZĘŚĆ 2

(dwa odcinki 148’)

 

sobota, 16 września

16:30 KRÓLESTWO II – CZĘŚĆ 1

(dwa odcinki 142’ + ok. 20 minutowa przerwa)

19:15 KRÓLESTWO II – CZĘŚĆ 2

(dwa odcinki 154’)

 

sobota, 30 września

16:30 KRÓLESTWO: EXODUS – CZĘŚĆ 1

(dwa odcinki 123’ + ok. 20 minutowa przerwa)

19:00 KRÓLESTWO: EXODUS – CZĘŚĆ 2

(dwa odcinki 123’ + ok. 10 minutowa przerwa)

21:15 KRÓLESTWO: EXODUS – CZĘŚĆ 3

(jeden odcinek 58’)

 

O FILMACH:

 

KRÓLESTWO I | RIGET I

reż. Lars von Trier, Dania/Włochy/Niemcy/Francja/Norwegia/Szwecja 1994, 279’

 

MFF Karlowe Wary 1995: Najlepszy reżyser, Najlepszy Aktor (Ernst-Hugo Järegård)

MFF Seattle 1995: Najlepszy Film

 

Tytułowe Królestwo to nazwa szpitala postawionego na dawnych mokradłach, gdzie niegdyś wybielano tkaniny. Bielarzy zastąpiła najlepsza kadra medyczna, ludową mądrość wyparło szkiełko i oko. W najgłębszych zakamarkach tego miejsca czai się jednak zakorzeniona w przeszłości zbrodnia i duch przerażonej dziewczynki, która nie może zaznać spokoju. Połączenie tego, co racjonalne z tym, co nadprzyrodzone, tworzy tu iście wybuchową mieszankę – publiczność ochrzciła ją mianem skrzyżowania Miasteczka Twin Peaks z Ostrym dyżurem. U Larsa von Triera studenci medycyny podrzucają pielęgniarkom odcięte głowy, lekarze pasują się w piwnicach na członków loży masońskiej, szpitalny patolog poświęca się dla nauki i wszczepia sobie wątrobę nieboszczyka ze złośliwym guzem, a pacjentki urządzają na oddziale seanse spirytystyczne. Królestwo od ćwierć wieku uruchamia doświadczenie wstrząsu i szoku poznawczego. Jest jednocześnie karuzelą śmiechu i labiryntem krzywych zwierciadeł o gęstości najczarniejszego koszmaru. Sam reżyser, z właściwą sobie dozą przewrotności, mawiał, że to idealny serial familijny – zdolny napędzić stracha całej rodzinie.

 

KRÓLESTWO II | RIGET II

reż. Lars von Trier, Dania/Włochy/Niemcy/Francja/Norwegia/Szwecja 1997, 296’

 

Fantasporto 1999: Najlepszy reżyser, Najlepszy scenariusz

 

W kontynuacji Królestwa, choć naprawdę trudno w to uwierzyć, wchodzimy na nowy, jeszcze bardziej abstrakcyjny poziom. Jeśli wiodącym wątkiem pierwszej odsłony miniserialu Larsa von Triera było pojawienie się ducha skrzywdzonej dziewczynki w kopenhaskiej klinice, tak w drugiej serii dzieją się rzeczy jeszcze dziwniejsze – pani Drusse podąża dalej za zjawiskami paranormalnymi, ordynator Helmer wraca z Haiti z trucizną mającą zmieniać ludzi w zombie, doktor Judith rodzi antychrysta, a w najgłębszych piwnicach szajka satanistów rysuje pentagramy i wywołuje demony. Po drugiej serii Królestwa widać, że Lars von Trier miał wolną rękę. Ta swoboda przełożyła się na powalający, ale i wywołujący konsternację u widzów efekt. Jeszcze więcej tu znanego z pierwowzoru „świata na opak”, grozy i groteski, a tytułowe Królestwo przekształca się w makabryczne pandemonium. To wszystko jednocześnie niepokoi, intryguje, bawi i dostarcza przepisu na to, jak powinno robić się ambitną, wolną od kompromisów telewizję. Nic, co jest w tej chwili dostępne w serwisach streamingowych, nie przypomina konceptu von Triera, który wszelakie klisze współczesnej popkultury telewizyjnej rozsadził, rozbebeszył i wywrócił do góry nogami.

 

KRÓLESTWO: EXODUS | RIGET: EXODUS

reż. Lars von Trier, Szwecja/Dania 2022, 304’

 

Lars von Trier powraca do źródła. Kiedy w latach 90. przystępował do realizacji Królestwa, miniserialu dla telewizji duńskiej, planował stworzenie cyklu w trzech odsłonach. Realizację wstrzymano po dwóch seriach, a nigdy nieukończony sezon trzeci przeszedł w sferę mitu. Utopijna próba wywołania tego formatu z telewizyjnych zaświatów i domknięcie pewnego rozpoczętego przedsięwzięcia stała się zatem wydarzeniem. W Królestwo: Exodus, po dwudziestu pięciu latach od wydarzeń z oryginalnych serii, znowu trafiamy do nawiedzonego szpitala w centrum Kopenhagi, i jak się okazuje, niewiele się zmieniło: lunatyczka Karen łączy siły z personelem oddziału, by stawić opór mocom piekielnym, syn doktora Helmera przejmuje schedę po ojcu, a w szpitalnych podziemiach żarliwe dyskusje toczy tajne bractwo Anonimowych Szwedów. Von Trier zachowuje podlany cynicznym sosem humor, warstwę wizualną odmalowaną w sepiowych barwach, ale i całą strukturę konceptualną pierwszego Królestwa – miesza porządek świata żywych ze światem umarłych, a jako budulca konsekwentnie używa popkulturowych prefabrykatów i karykaturuje je do granic absurdu. Jest tu zarazem obecny wymiar autotematyczny i metatekstowy, symboliczne zwieńczenie całej kariery i pożegnanie samego autora. Być może nigdy wcześniej Lars von Trier nie był tak autorefleksyjny.

W październiku „Królestwo: Exodus” powróci do kina Zamek w Szczecinie na jednorazowy pokaz.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

słabe opady śniegu

Temperatura: 0°C Miasto: Gryfice

Ciśnienie: 991 hPa
Wiatr: 17 km/h

Reklama
Komentarze
Autor komentarza: KiniaTreść komentarza: Radzę sobie z upałami, dzięki klimatyzacji w mieszkaniu, zapasowi cisowianki i lodów :) Nie chce mi się gotować, robię sobie lekkie sałatki.Data dodania komentarza: 3.07.2024, 16:09Źródło komentarza: Jak radzić sobie w upały? PoradnikAutor komentarza: Elżbieta StepienTreść komentarza: Piękne słowa,Marzenko głowa do góry i do przodu ,jesteś dobrą mamą,zoną i silną osobowoscią,wierze że twój harakter mówi za siebie .Życzę powodzenia i dalszych sukcesowData dodania komentarza: 28.04.2024, 00:45Źródło komentarza: Marzena StępieńAutor komentarza: Elżbieta StepienTreść komentarza: Piękne słowa,Marzenko głowa do góry i do przodu ,jesteś dobrą mamą,zoną i silną osobowoscią,wierze że twój harakter mówi za siebie .Życzę powodzenia i dalszych sukcesowData dodania komentarza: 28.04.2024, 00:44Źródło komentarza: Marzena StępieńAutor komentarza: DiesTreść komentarza: Jak nazywa się dziewczyna z reklamy?Data dodania komentarza: 22.03.2024, 09:23Źródło komentarza: Witaj w Rossmannie – otwórz apkę, a coś dostaniesz! „Kupon za uśmiech"Autor komentarza: GośćTreść komentarza: Tyle, ile z tamtych czasów pamiętam, bo byłam wtedy dzieckiem, to kolejki po rozmaite rzeczy i nie tylko. Ludzie odstali swoje w kolejce, ale cieszyli się z tego, co mieli. Meblościanki, za którymi ludzie stali nawet dwa dni do dziś stoją w niejednym salonie i w przeciwieństwie do obecnych "zwykłych" i wcale nie tanich mebli były znacznie lepszej jakości. W centrach miast tętniło życie, bo właśnie tam kupowało się najpotrzebniejsze rzeczy. Teraz handel przeniósł się do galerii. Jaka była radość, gdy mama wypowiedziała magiczne zdanie - idziemy do miasta :-) Luksusowe wyroby były dostępne za dolary, marki i bony w PEWEXie, ale też dla nielicznych i w tzw. sklepach zagranicznych, gdzie ludzie sprzedawali wyroby z zachodu, a czasem także na ryneczkach. W tamtych czasach ludzie byli życzliwsi i pomagali sobie nawzajem, choć i dziś ma to miejsce, ale nie jest rzeczą tak oczywistą.Data dodania komentarza: 15.12.2023, 12:40Źródło komentarza: Dlaczego na wystawach montowano orła z kalesonów?Autor komentarza: kxkshopTreść komentarza: Discover the perfect blend of style and performance at kxkshop.com. Our premium sportswear redefines the game with quality craftsmanship and cutting-edge design. Elevate your athletic journey with KXKShop and experience excellence like never before. Your success, our style!Data dodania komentarza: 31.10.2023, 03:49Źródło komentarza: Jesień na rowerze – co zrobić, by cieszyć się jazdą? STORM podpowiada!
Reklama
test