Zamek zastrzega sobie prawo do zmian w programie!
Na terenie Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie obowiązuje przestrzeganie regulaminów (obiektu, zwiedzania oraz uczestnictwa w wydarzeniach).
WYDARZENIA MIESIĄCA
PREMIERA SPEKTAKLU „CUDOWNA TERAPIA”
Teatr Piwnica przy Krypcie
18 października (piątek), godz. 19:00 – PREMIERA
19 października (sobota), godz. 18:00
20 października (niedziela), godz. 17:00
Sala Kina Zamek
Bilety: 35 zł (ulgowe), 40 zł (normalne)
Autor: Daniel Glattauer
Przekład: Marek Szalsza
Opieka reżyserska: Arkadiusz Buszko
Scenografia i kostiumy: Anna Kolanecka
Muzyka: Filip Sternal
Występują: Joanna Matuszak, Arkadiusz Buszko, Adam Kuzycz-Berezowski
Prawa autorskie do sztuki reprezentuje Suhrkamp Verlag, A.G. Berlin, w Polsce Agencja Dramatu i Teatru ADiT
Niezwykle błyskotliwa komedia zamkowego Teatru Piwnica przy Krypcie. Joanna i Valentin wybrali się na terapię małżeńską. Zgodni są tylko co do jednego - że zamierzają się rozstać, a zgrany zespół stanowią jedynie podczas kłótni. Terapeuta diagnozuje u nich tak ostry stan napięcia, że sięga po specjalną metodę: cudowną terapię. Małżonkowie muszą sobie wyobrazić, że nagle wszystko jest między nimi w porządku. Efekt jest jednak odwrotny - fikcyjne wyobrażenie szczęścia uwypukla tylko obecną pustkę. Oboje jeszcze mocniej się zacietrzewiają. Również gra w zamianę ról nie przynosi skutku, co więcej staje się idealną okazją, aby przedstawić partnera jako potwora i go przedrzeźniać.
Joanna i Valentin wydają się naprawdę beznadziejnym przypadkiem, aż terapeucie kończą się pomysły i zarządza przerwę… Gdy sesja zostaje wznowiona, psycholog - po odbytej rozmowie telefonicznej, wydaje się zupełnie roztrzęsiony. Nie jest w stanie prowadzić dalej terapii, aż w końcu zdziwieni małżonkowie przystępują do kontrnatarcia. Teraz to oni zaczynają zadawać pytania...
„Cudowna terapia” w naszym wydaniu to błyskotliwa i ze wszech miar zabawna analiza zmian zachodzących podczas kryzysu małżeńskiego, gdzie nawet psychoterapeuta - oprócz dawania porad - może uczestniczyć czynnie w terapii. - Arkadiusz Buszko
Daniel Glattauer (ur. 1960 w Wiedniu), absolwent pedagogiki. Początkowo był literatem-amatorem, autorem tekstów piosenek i kelnerem, później został dziennikarzem. Pracował najpierw jako redaktor w „Die Presse“, następnie przez dwadzieścia lat był autorem tekstów do „Der Standard”. Opublikował kilkanaście powieści, z których dwie: N@pisz do mnie (Gut gegen Nordwind, 2006) i Wróć do mnie (Alle sieben Wellen, 2009) okrzyknięto bestsellerami i przetłumaczono na wiele języków obcych.
Marek Szalsza (ur. 1967) pisarz i tłumacz. Mieszkał w Katowicach, Gdańsku, Wiedniu, obecnie w Sopocie. Jego powieść „Schyłek szatrangu” wygrała Konkurs Literacki Miasta Gdańska im. Bolesława Faca i ukazała się nakładem Wydawnictwa w Podwórku (2015). Autor publikował też krótką powieść w odcinkach pt. „Droga do Trachinki” w magazynie SLOW. Liczne przekłady sztuk teatralnych jego autorstwa, głównie austriackich pisarzy, były i są grane w teatrach.
PREMIERA PUBLIKACJI POKONFERENCYJNEJ
„Społeczne i kulturowe dzieje ewangelików szczecińskich. 500-lecie reformacji w Szczecinie”
24 października (czwartek), godz. 17.00
Sala Anny Jagiellonki
Wstęp wolny (obowiązują wejściówki dostępne w dniu wydarzenia w kasie Zamku)
Dot. projektu FMP-005-23 Interreg VI A
„Społeczne i kulturowe dzieje ewangelików szczecińskich. 500-lecie reformacji w Szczecinie” Kultura i zrównoważona turystyka. Wzmocnienie świadomości odnośnie wspólnej kultury i historii.
- Barbara Igielska - Dyrektor Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie
- dr hab. Paweł Gut, prof. US
- Dr. Irmfried Garbe (Greifswald)
- Pastor Sławomir Sikora (Szczecin)
- Pastor Daria Szkudlińska (Penkun)
- Monika Adamowska - Rzecznik Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie
(prowadzenie)
W 2023 roku, w 500-lecie początku reformacji w Szczecinie, Zamek Książąt Pomorskich wraz z partnerami zorganizował sesję popularno-naukową poświęconą społecznym i kulturowym aspektom dziejów Kościoła Ewangelickiego w stolicy Pomorza. W trakcie spotkania wygłoszono 8 referatów o genezie reformacji na Pomorzu i w Szczecinie oraz rozwoju Kościoła Ewangelickiego, jego roli kulturowej i społecznej. Ukazano działalność Paula vom Rode, twórcy reformacji szczecińskiej, wprowadzenie kościoła ewangelickiego na Pomorzu w 1534 roku i rolę Jana Bugenhagena. Przedstawiono także sieć parafii ewangelickich w Szczecinie oraz początki Pedagogium Książęcego w Szczecinie i działalność ewangelickich działaczy społecznych XVIII-XIX wieku, w tym Johannesa Quistorpa.
Podczas wydarzenia wygłoszono również wykład poświęcony współczesnej parafii ewangelickiej przy kościele św. Gertrudy na Łasztowni, jej powstaniu w 1945 roku i losom w trudnych latach PRL oraz dzisiejszej działalność parafii na niwie religijnej, społecznej i kulturowej.
Zwieńczeniem sesji popularno-naukowej jest publikacja „Społeczne i kulturowe dzieje ewangelików szczecińskich. 500-lecie reformacji w Szczecinie”, będąca zbiorem wystąpień z grudnia 2023 roku. W książce zamieszczono 8 wykładów badaczy polskich i niemieckich, będących uczestnikami ubiegłorocznej sesji.
WEEKEND SENIORA Z KULTURĄ
5-6 października (sobota-niedziela)
FRANCK I BRAHMS - SONATY ABSOLUTNE
Koncert
6 października (niedziela), godz. 18:00
Sala Anny Jagiellonki
Bilety: 15 zł
Patrycja Szymańska - skrzypce
Wojciech Świętoński - fortepian
PROGRAM KONCERTU:
César Franck (1822- 1890) – Sonata na skrzypce i fortepian A- dur
Części:
I Allegretto ben moderato
II Allegro
III Recitativo – Fantasia. Ben moderato – Molto lento
IV Allegretto poco mosso
Johannes Brahms (1833- 1897) – Sonata na fortepian i skrzypce nr 3 d- moll opus 108
Części:
I Allegro
II Adagio
III Un poco presto e con sentimento
IV Presto agitato
Zamek zastrzega sobie prawo do zmian w programie.
Patrycja Szymańska urodziła się w rodzinie muzyków. Studia w Akademii Muzycznej im. F. Chopina (obecnie Uniwersytet Muzyczny) w Warszawie ukończyła z wyróżnieniem po zaledwie dwóch latach nauki. Przedtem kształciła się pod kierunkiem prof. Zenona Brzewskiego. Studia podyplomowe podjęła w Niemczech, kończąc klasę koncertmistrzowską w Hochschule für Musik und Theater w Hanowerze w 1999 r., a w roku 2002 r. klasę solową w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem. Swoje umiejętności miała okazję doskonalić także na licznych kursach mistrzowskich współpracując z takimi osobowościami, jak m. in. Wanda Wiłkomirska. Jest laureatką licznych konkursów skrzypcowych krajowych i międzynarodowych. Dokonywała nagrań solowych dla Polskiego Radia i Telewizji. Współpracowała z Radiophilharmonie des NDR Hannover, Radio Sinfonie Orchester des HR Frankfurt am Main i Rundfunk Sinfonieorchester Berlin. W roku 2013 podjęła współpracę z Estradą Kameralną Filharmonii Narodowej w Warszawie. Jako solistka koncertowała min. z orkiestrami Filharmonii Szczecińskiej, Filharmonii Koszalińskiej, Filharmonii Krakowskiej. Pod batutą maestro Jacka Kaspszyka wykonała partię skrzypiec w Koncercie Potrójnym L. van Beethovena. Poza granicami kraju występowała w Hanowerze, Freiburgu (Domsingschule), w Baden-Baden (Kurhaus, sala koncertowa), w Grazu (Grazer Kongresszentrum, Kammermusiksaal), czy we Frankfurcie nad Menem (Internationales Theater). W Polsce wielokrotnie można było jej słuchać także w Łazienkach Królewskich (min. podczas VI. Festiwalu Mozartowskiego wraz z Olgą Pasiecznik), na Zamku Królewskim, w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego oraz w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Ukończyła studia podyplomowe w SGH- Menedżer Kultury i w 2018 roku objęła kierownictwo artystyczne cyklu „Pałacowe spotkania z muzyką” w Pałacu w Jabłonnie. Koncertuje jako solistka i kameralistka.
Wojciech Świętoński jest absolwentem Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Bronisławy Kawalla. Kameralistykę fortepianową studiował pod kierunkiem prof. Jerzego Marchwińskiego. Ukończył dwuletni Staż Artystyczny w zakresie wykonawstwa muzyki kameralnej oraz II i III edycję Podyplomowego Międzywydziałowego Studium Pieśni na UMFC. W 2019 r. uzyskał stopień doktora sztuki. Jest jednym z trzech uczestników elitarnego „Kursu mistrzowskiego” Maestro Ivo Pogorelicha. Pozostając z nim w stałym kontakcie, nieustanie czerpie inspiracje z licznych wskazówek Mistrza. Laureat konkursów pianistycznych w Kijowie i Rzymie. Występuje w salach koncertowych Europy, solo i z towarzyszeniem orkiestry. Współpracował m.in. z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Polską Orkiestrą Radiową, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, pod batutą m.in. Moniki Wolińskiej, Grzegorza Mielimąki, Tomasza Bugaja, Szymona Kawalli. Koncertował podczas obchodów Roku Karola Szymanowskiego oraz Roku Fryderyka Chopina. Inaugurował Paradę Schumana oraz otwarcie Muzeum Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli. Wystąpił na festiwalach: Stagione Concertistica (Tropea), Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich, Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej Musica Polonica Nova, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Muzyka na Szczytach”, Letni Festiwal im. J. Waldorffa, HART Fest (Oxford), Klavierwoche (Heidelberg). W jego dorobku nagraniowym znajdują się płyty: Paweł Łukaszewski „Musica profana 2” (nominacja do nagrody Fryderyk), „Wieniec pieśni do słów Marii Konopnickiej”, Stanisław Wisłocki „Piano works”, Mikołaj Bugajak "Strange Sounds And Inconceivable Deeds" – „bez wątpienia jeden z najlepszych albumów, jakie w tym roku ukazały się w Polsce” (onet.pl), Przemysław Gintrowski „Tren”, która wieńczyła obchody Roku Herberta. Propaguje współczesną muzykę polską partycypując w programach realizowanych przez Instytut Muzyki i Tańca, Narodowe Centrum Kultury oraz MKiDN. Stypendysta Lions Club, Prezydenta Miasta Białegostoku oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Artysta współpracujący Filharmonii Narodowej. Twórca i dyrektor artystyczny cyklu koncertów „Chwile ulotne” w Pałacu Radziwiłłów w Nieborowie. Dokonał prawykonań utworów kompozytorów będących pedagogami UMFC: Weroniki Ratusińskiej, Miłosza Bembinowa, Bartosza Kowalskiego i Pawła Łukaszewskiego. Zdobywca nagrody „Fryderyk” w 2024 roku w kategorii „Album roku. Muzyka Kameralna- duety” za dwupłytowy album „Stanisław Wisłocki Solo & Chamber Works”.
Dodatkowo Zamek zaprasza na:
- Bezpłatne zwiedzanie z przewodnikiem
- Wystawy w Skrzydle Południowym i Wieża Dzwonów w promocyjnej cenie dla seniorów przez cały weekend (1 zł wieża, 1 zł wystawy)
- Promocyjne ceny zamkowych upominków dla seniorów (dostępne w Centrum Informacji)
EUROPEJSKIE DNI DZIEDZICTWA
ZAMEK - MIEJSCE PAMIĘCI W PRZESTRZENI MIASTA
Wykład dr Małgorzaty Gwiazdowskiej
6 października (niedziela), godz. 17:00
Sala Kina Zamek
Wstęp wolny (bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie Zamku pół godziny przed wydarzeniem)
Podczas spotkania przedstawione zostaną losy architektonicznie Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie. Wykład będzie połączony z prezentacją najnowszych badań, przeprowadzonych w trakcie ostatnich prac budowlanych i konserwatorskich. Zaprezentowane zostaną m.in. fotografie odkrywek dawnego muru grodzącego zamek, najstarszych fragmentów skrzydła południowego oraz tuneli w skarpie i pod skrzydłem północnym.
SPOTKANIA I WYKŁADY
SPOTKANIE Z POETKĄ ANNĄ FRAJLICH
5 października (sobota), godz. 17:00
Sala Anny Jagiellonki
Prowadzenie: Artur Daniel Liskowacki
Wstęp wolny (bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie Zamku pół godziny przed wydarzeniem)
Spotkanie autorskie z polską poetką żydowskiego pochodzenia Anną Frajlich, autorką książek „Odrastamy od drzewa” oraz „Szymborska. Poeta poetów”.
Anna Frajlich-Zając - poetka emigracyjna, slawistka. Urodziła się 10 marca 1942 roku w osadzie Katta Tałdyk koło Osz w Kirgistanie (wówczas ZSRR). Przyszła na świat jako dziecko pary Żydów lwowskich, którzy wyjechali w głąb Związku Radzieckiego (wrócili do Polski w roku 1946). Młodość spędziła w Szczecinie, tam też zdała maturę (1960). Debiut prasowy miała w roku 1958 w „Głosie Szczecińskim” i w „Naszym Głosie” (polskojęzyczny dodatek do żydowskiego dziennika „Fołks-Sztyme”). W latach 1960-65 studiowała polonistykę na Uniwersytecie Warszawskim (praca magisterska o Stanisławie Brzozowskim). Po studiach była sekretarką niewidomego pisarza Jacka Szczygła, a następnie, do roku 1969, pracowała pod jego kierunkiem w redakcji pisma „Niewidomy Spółdzielca”.
W wyniku antysemickiej kampanii, pod koniec roku 1969, Frajlich wyemigrowała z mężem, inż. Władysławem Zającem i malutkim synem najpierw przez Wiedeń do Rzymu, a następnie do Nowego Jorku. Pracowała jako lektorka języka polskiego na uniwersytecie stanowym Stony Brook NY, a także w laboratorium epidemiologicznym nowojorskiego Centrum Krwiodawstwa [Kimbell Research Institute] (1971-75). Od roku 1972 publikowała wiersze w londyńskich „Wiadomościach”. W latach 1977-81 współpracowała z rozgłośnią polską Radia Wolna Europa. Od roku 1982 wykłada literaturę polską na Uniwersytecie Columbia w Nowym Jorku. W roku 1991 obroniła pracę doktorską na slawistyce New York University. Należała do redakcji „Tygodnika Nowojorskiego” (1984-86). Wiersze, eseje, artykuły i recenzje publikuje w polskiej prasie emigracyjnej (współpracuje zwłaszcza z redagowanym przez Julitę Karkowską „Przeglądem Polskim”, dodatkiem do nowojorskiego „Nowego Dziennika”) a także krajowej: „Akcent”, „Midrasz”, „Odra”, „Plus Minus” (dodatek do „Rzeczpospolitej”), „Tygodnik Powszechny”.
Wydała 9 tomów poezji. Laureatka nagrody Fundacji Kościelskich (1981) , nagrody Fundacji Władysława i Nelly Turzańskich (2003) oraz Nagrody Związku Pisarzy Polskich na Obczyźnie (2015). „Jej literackie korzenie tkwią głęboko w kulturze polskiej, żydowskiej i amerykańskiej, ale to w języku polskim odnajduje przystań i przynależność” – napisano w komunikacie jury ostatniej z wymienionych nagród. Odznaczona krzyżem kawalerskim Orderu Zasługi RP (2002). Honorowy ambasador Szczecina (2007). W 2013 roku nominowana została do nagrody poetyckiej „Orfeusz” za tom Łodzią jest i jest przystanią.
Tomy poezji: Aby wiatr namalować. Londyn 1976, Oficyna S. Gliwa (przedmowa: Henryk Grynberg); Tylko ziemia. Londyn 1979, Oficyna Poetów i Malarzy; Indian Summer. Albany, Nowy Jork 1982, Sigma Press; Który las. Londyn 1986, Oficyna Poetów i Malarzy; Drzewo za oknem. Nowy Jork 1990 (arkusz poetycki); Ogrodem i ogrodzeniem. Warszawa 1993, SW „Czytelnik”; Jeszcze w drodze. Wybór wierszy. Warszawa 1994, Niezależna Oficyna Wydawnicza „Nowa”; W słońcu listopada. Kraków 2000, Wydawnictwo Literackie; Znów szuka mnie wiatr. Warszawa 2001, SW „Czytelnik”; Between Dawn And The Wind – Pomiędzy świtem i wiatrem. Austin 2006, Host Publications. Łodzią jest i jest przystanią. Szczecin 2013, Wydawnictwo FORMA (salonliteracki.pl)Dół formularza
Artur Daniel Liskowacki (ur. 1956 r. w Szczecinie) – prozaik, poeta, eseista, autor słuchowisk radiowych oraz książek dla dzieci. Publicysta i krytyk teatralny. Prezes zarządu Fundacji Literatury im. Henryka Berezy. Mieszka w Szczecinie. Laureat I nagrody II Krajowego Festiwalu PR i TVP „Dwa teatry 2002”, Nagrody Artystycznej Miasta Szczecina (2002) oraz Nagrody 60-lecia PR Szczecin (2005). Jego powieść „Eine kleine” znalazła się w finale Nagrody Literackiej Nike 2001 i otrzymała I nagrodę w kategorii prozy VI Konkursu Literackiego Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek (2002). Powieść „Mariasz” nominowano do Europejskiej Nagrody Literackiej (2009), a zbiór opowiadań „Capcarap” nominowano do Nagrody Literackiej Nike 2009. Wydał m.in. książki dla dzieci: „Balbaryk i skrzydlate psy” (1982), „Balbaryk i Złota Piosenka” (1985), „Najbłękitniejsze oczy” (1987), „Śnieżynek” (1997); tomy wierszy: „Autoportret ze szminką” (1985), „Atlas ptaków polskich” (1994), „To wszystko” (2006), „Po sobie” (FORMA 2010), „Elegijki” (2013), „Późne popołudnie” (2017); zbiory opowiadań: „Dzikie koty” (1986), „Szepty miłosne” (1996), „Capcarap” (FORMA 2008; wydanie 2 poszerzone, FORMA 2014), „Skerco” (FORMA 2011), „Spowiadania i wypowieści” (FORMA 2018), „Hotel Polski” (DK "13MUZ" / FORMA 2020); eseje: „Ulice Szczecina” (1995; wydanie 2, poprawione i rozszerzone, FORMA 2016), „Cukiernica pani Kirsch” (1998), „Pożegnanie miasta” (2002), „Kronika powrotu” (FORMA 2012), „Ulice Szczecina (ciąg bliższy)” (FORMA 2015), „Brzuch Niny Conti” (DK "13MUZ" / FORMA 2019); powieści: „Eine kleine” (2000, FORMA 2009), „Mariasz” (FORMA 2007), Murzynek B. (2011). Jego opowiadania znalazły sie w antologiach współczesnych polskich opowiadań: 2008 (FORMA 2008), 2011 (FORMA 2011), 2014 (FORMA 2014), 2017 (FORMA 2017) oraz w antologii polskich opowiadań grozy City 3 (FORMA 2016). W przygotowaniu: „Cukiernica pani Kirsch” (wydanie 2, poprawione i rozszerzone) (DK "13MUZ" / FORMA 2021).
Zamek. NOWA HISTORIA: TARASY
Spacer z przewodnikiem oraz wykład szczecińskich badaczy: dr Małgorzaty Gwiazdowskiej – historyczki sztuki oraz Marka Dworaczyka – archeologa
8 października (wtorek), godz. 16:00
Wstęp wolny
Zbiórka zainteresowanych przy Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej (Dziedziniec Menniczy, wejście I)
Zamkowe tarasy i podziemia w nowej odsłonie – w związku z zakończeniem I etapu prac zamkowej inwestycji – projektu „Kompleksowe zagospodarowanie tarasów Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie”, który został realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego - Zamek zaprasza na zwiedzanie tarasów i podziemi w części południowej i wschodniej.
W programie zwiedzanie obiektu, z prezentacją odsłoniętych reliktów najstarszych fragmentów budowli oraz spotkanie z historyczką sztuki dr Małgorzatą Gwiazdowską, podczas inwestycji nadzorującą prace konserwatorskie i archeologiem Markiem Dworaczykiem, prowadzącym badania w trakcie realizowanych prac.
Dr Małgorzata Gwiazdowska opowie o przemianach, które zaszły w ostatnich latach w poddanych modernizacji częściach zamku. Z punktu widzenia konserwatora zabytków nakreśli szczegóły prowadzonych prac, przedstawi również informacje o odsłoniętych fragmentach najstarszych części książęcej rezydencji.
Szczeciński archeolog Marek Dworaczyk opowie o dotychczasowych wynikach prowadzonych podczas inwestycji badań. Przynoszą one informacje, które zmieniają dotychczasową wiedzę o historii zamku i Szczecina. Jednym z wyników nowych odkryć jest przesunięcie w głąb dziejów początków zasiedlenia Wzgórza Zamkowego o 200 lat – do 800 r. p. n. e. (czyli do V okresu epoki brązu). Kolejną rewelacją jest precyzyjniejsze – dzięki analizie radiowęglowej kości zwierzęcych znalezionych na stanowisku archeologicznym – ustalenie, kiedy na wzgórzu zaczęli osiedlać się Słowianie. Początki tego procesu sięgają czwartej ćwierci VIII w. n. e.
dr Małgorzata Gwiazdowska – historyczka sztuki, przez ponad 20 lat piastowała funkcję Miejskiego Konserwatora Zabytków w Szczecinie (1996–2018). Obecnie jest członkinią Polskiego Komitetu Międzynarodowej Rady Ochrony Zabytków i Miejsc Historycznych ICOMOS, od 12 lat pracuje również w Komisji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w konkursie „Zabytek Zadbany”.
Marek Dworaczyk – szczeciński archeolog, pracownik Instytutu Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk. Od wielu lat prowadzi badania związane z historią Wzgórza Zamkowego oraz Zamku Książąt Pomorskich; autor publikacji poruszających temat książęcej rezydencji.
ZAMKOWY WIECZÓR KSIĄŻĘCY
Na falach pięciolinii, czyli muzyka Wenecji
13 października (niedziela), godz. 16:00
Sala Anny Jagiellonki
Bilety: 20 zł
Prowadzenie: dr Wojciech Kral, dr Andrzej Wątorski
Wenecja od stuleci jest jedną ze światowych stolic życia muzycznego. To tu powstawały wybitne dzieła muzyczne, działali czołowi kompozytorzy, kształtowała się estetyka europejskiej polifonii i teatru muzycznego. O dziełach i twórcach związanych z Wenecją na czele z Antoniem Vivaldim opowiedzą dr Wojciech Kral i dr Andrzej Wątorski, a spotkanie ubarwi nie tylko wenecka muzyka, ale towarzyszyć mu będą również widoki miasta na wodzie.
SZCZECIŃSKI SALON POEZJI
Mój Miłosz. Poezja i przyjaźń
17 października (czwartek), godz. 17:30
Sala Anny Jagiellonki
Bilety: 20 zł
Słowo wstępne i prowadzenie: Michał Józef Kawecki, twórca i gospodarz Szczecińskiego Salonu Poezji
Wiersze Noblisty czytają Jerzy Illg i Michał Kawecki.
Spotkanie z Jerzym Illgiem, redaktorem naczelnym Społecznego Instytutu Wydawniczego „Znak”.
ZAMKOWE SPOTKANIA Z PSYCHOLOGIĄ I SZTUKĄ
Psychologia opisywania postaci ludzkich
22 października (wtorek), godz. 17:30
Sala Anny Jagiellonki
Bilety: 20 zł
Słowo wstępne i prowadzenie: Michał Józef Kawecki, twórca i gospodarz Szczecińskiego Salonu Poezji
Spotkanie z Maciejem Strączyńskim autorem książki „Poczet Książąt Pomorskich. Dynastia Gryfitów 1119-1637”
CONTRA PLURES
Przegląd polskiego monodramu w Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie
Październik – listopad 2024
Contra plures to pierwsza inicjatywa pokazania szczecińskiej publiczności dorobku polskiego monodramu. W programie przeglądu znalazły się kreacje mistrzowskie, umożliwiające bliskie doświadczenie aktorskiego kunsztu oraz najnowsze propozycje młodego pokolenia twórców. Zamek zaprasza na osiem wyjątkowych spektakli w wykonaniu znakomitych aktorek i aktorów.
Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Projekt jest współfinansowany z budżetu Województwa Zachodniopomorskiego w ramach dotacji celowej na realizację zadania pn. Contra plures – Przegląd Polskiego Monodramu w Zamku Książąt Pomorskich 2024.
NIE LUBIĘ PANA, PANIE FELLINI
26 października (sobota), godz. 18:00
Sala Kina Zamek
Bilety: 50 zł
Reżyseria: Marek Koterski
Występuje: Małgorzata Bogdańska
Biograficzna opowieść o Giulietcie Masinie, znakomitej włoskiej aktorce, partnerce życiowej Federica Felliniego i gwieździe jego legendarnych filmów, takich jak ”La Strada”, „Niebieski ptak”, „Noce Cabirii” czy „Giulietta i duchy”. Cała narracja głównej bohaterki koncentruje się na jej uczuciach, a także niezwykle trudnych relacjach z Fellinim, zarówno na stopie zawodowej, jak i małżeńskiej. Spektakl staje się pretekstem do spojrzenia na kobietę uniwersalną, ponadczasową, wierną, która zatraca siebie z miłości do genialnego, lecz niewiernego męża.
Przed spektaklem planowane jest spotkanie z reżyserem i aktorem Markiem Koterskim.
KOLEGA MELA GIBSONA
29 października (wtorek), godz. 18:00
Miejsko – Gminny Ośrodek Kultury Mieszkowice
Wstęp wolny (obowiązują wejściówki)
Reżyseria: Waldemar Patlewicz
Występuje: Adam Dzieciniak
Tekściarz i satyryk Tomasz Jachimek napisał „Kolegę Mela Gibsona” na przekór aktorom, których zna doskonale. Opowiada w monodramie o ich śmiesznostkach, przyzwyczajeniach, poczuciu niedowartościowania, słowem – ich wadach. Bohater tekstu Feliks Rzepka, to uosobienie „wybitnego” aktora, który ze szczytów sławy i popularności za sprawą jednej decyzji dyrektora teatru stacza się na samo dno scenicznego niebytu… ale Rzepka to nie tylko aktor. To wyjątkowe zwierciadło, w którym podczas półtoragodzinnego spektaklu możemy się przeglądać i zaczyna nam być niewygodnie, a nawet nieprzyjemnie.
NIEDŹWIEDŹ WOJTEK
17 listopada (sobota), godz. 18:00
Sala Kina Zamek
Bilety: 50 zł
Reżyseria: Aldona Figura
Występuje: Michał Piela
Ważny kawałek historii Polski, opowiedziany przez niedźwiedzia w ogrodzie zoologicznym. Ale to poważna opowieść - o Polsce, o narodzie. Bohater zastanawia się czym jest naród? Według jakich kategorii możemy mierzyć narodowość, skoro wśród dzielnych i odważnych polskich żołnierzy są z pochodzenia zarówno Polacy, jak i Ukraińcy, Litwini czy Żydzi? Są także różne religie. To oddaje czystą prawdę o 2. Korpusie. To grupa młodych ludzi, którzy poświęcili się na - mówiąc nieco górnolotnie - ołtarzu historii. Ta opowieść jest więc zabawna, ale również tragiczna.
TEATR DLA DZIECI
MISIACZEK
6 i 27 października (niedziela), godz. 9:30
Sala 101, wejście A
Bilety: 20 zł (dziecko), 30 zł (opiekun)
Reżyseria Paweł Niczewski
Opieka artystyczna Anastasiia Miedviedieva
Muzyka Jacek Gałkiewicz
Teksty piosenek Marta Guśniowska
Scenografia, kostiumy: Agnieszka Miluniec, Maciej Osmycki
Występują Magdalena Dudek, Paweł Niczewski
Spektakl dla dzieci od 18. miesiąca do 6 lat
Spektakl na podstawie materiału literackiego Marty Guśniowskiej.
W lesie jakich wiele, mieszkał sobie zwykły niedźwiadek. Miał kochającą Mamusię i oddanych przyjaciół. Ale pewnego dnia coś się zmieniło. Co się dzieje z Misiaczkiem? Miłość, przyjaźń, kłopoty. Misiaczek - nieznana historia.
KINO ZAMEK
Bilety 18, 16 zł (ulgowy), 12 złotych (grupowy) oraz inne ceny biletów na Specjalne Wydarzenia do nabycia w kasach Zamku (kasa wejście A oraz kasa Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej – wejście I) i online na zamek.szczecin.pl
MARCELLO MIO
1 października (wtorek), godz. 17:00
3 października (czwartek), godz. 17:00
dramat, Francja/Włochy 2024 (120 min)
Reżyseria: Christophe Honoré
Obsada: Chiara Mastroianni, Catherine Deneuve, Fabrice Luchini
Pełen czułości, ujmujący film o dziedzictwie nie tylko genetycznym i więzach krwi, lecz także artystycznym i zawodowym. Aktorka Chiara Mastroianni, córka Catherine Deneuve i Marcello Mastroianniego, składa w szczególny sposób hołd swojemu ojcu. Wciela się w jego postać, tak bliską jej sercu. Wchodzi w rolę całkowicie, mówi jak Mastroianni, ubiera się jak on, dokleja wąsy, nosi kapelusz i perukę. Podobieństwo jest tak uderzające, że bliscy zaczynają się do niej zwracać „Marcello”.
NIE OBIECUJCIE SOBIE ZBYT WIELE PO KOŃCU ŚWIATA (Nu astepta prea mult de la sfârșitul lumii)
1 października (wtorek), godz. 19:15
2 października (środa), godz. 19:15
dramat/komedia, Rumunia/Luksemburg/Francja/Chorwacja 2023 (163 min)
Reżyseria: Radu Jude
Obsada: Ilinca Manolache, Nina Hoss
Bohaterką filmu jest asystentka produkcji Angela Raducanu (Ilinca Manolache). Przed przepracowaną i niezbyt dobrze opłacaną kobietą stoi poważne zadanie, jakim jest przeprowadzenie wstępnych rozmów z kandydatami do udziału w krótkim filmie na temat bezpieczeństwa w pracy, zamówionym przez międzynarodową korporację. Od wczesnego ranka Angela przemierza Bukareszt, byle tylko wyrobić się ze wszystkimi zadaniami, jakie postawiła przed nią zatrudniająca ją firma produkcyjna. Obok przeprowadzenia castingu to także odebranie z lotniska szefowej marketingu klienta (w tej roli Nina Hoss) czy szereg innych spraw. Co gorsza, casting nie idzie po myśli Angeli, od chwili gdy jedna z osób, z którymi rozmawia, przekonuje o odpowiedzialności pracodawcy za wypadek, jaki jej się przydarzył. Do tego, by wybuchł skandal, brakuje niewiele.
O swojej nowej produkcji Radu Jude mówi, że to połączenie komedii ze specyficznym kinem drogi. Zestawiając teraźniejszość z przeszłością, reżyser tworzy sugestywny i prowokacyjny obraz wyzysku, społecznych nierówności, pracy i nowej ekonomii.
ROZMOWA (The Conversation)
2 października (środa), godz. 17:00
dramat, USA 1974 (113 min)
Reżyseria: Francis Ford Coppola
Obsada: Gene Hackman, John Cazale, Allen Garfield
Ekspert od monitoringu Harry Caul (w tej roli Gene Hackman) zostaje zatrudniony do śledzenia młodej pary, którą nagrywa podczas spaceru po zatłoczonym Union Square w San Francisco. Podczas odsłuchiwania nagrań nabiera podejrzeń, że zarejestrowana rozmowa ujawnia tajemniczy spisek. Harry uznawany jest za eksperta w swoim zawodzie. Obsesyjnie jednak obawia się podsłuchu i dlatego trzyma się na uboczu, oddzielając interesy od życia osobistego. Jest do tego stopnia na tym punkcie przewrażliwiony, że na wszelkie sposoby broni dostępu do swojej prywatności.
Utrzymana w konwencji thrillera Rozmowa Francisa Forda Coppoli zadaje pytanie dotyczące władzy, moralnej odpowiedzialności, a także skutków postępującego rozwoju technologicznego. Została zrealizowana dwa lata po „Ojcu chrzestnym”. Reżyser zwykł mówić, że film o Vito Corleone zrealizował tylko po to, by mieć środki na nakręcenie właśnie filmu o Harrym Caulu. Finansowy i artystyczny sukces opowieści o mafijnej rodzinie spowodował, że Coppola mógł ziścić swój wymarzony projekt. „Rozmowa” jest filmem, który mimo swojego uniwersalnego i ponadczasowego przesłania, wpisuje się w panującą wówczas w Stanach Zjednoczonych atmosferę wywołaną aferą Watergate. Tym filmem Coppola potwierdził swój status jednego z najciekawszych twórców lat 70., którego twórczość łączy w sobie cechy kina amerykańskiego i europejskiego. Za swój film otrzymał pierwszą w karierze Złotą Palmę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes (drugą odbierze 5 lat później za „Czas apokalipsy”). Jest jednym z dziewięciu reżyserów, którzy dwukrotnie otrzymali najwyższe canneńskie wyróżnienie.
Uwaga: Cena biletu 20 złotych.
CZAS APOKALIPSY: WERSJA REŻYSERSKA (Apocalypse Now: Final Cut)
3 października (czwartek), godz. 19:15
dramat, USA 1979 (183 min)
Reżyseria: Francis Ford Coppola
Obsada: Martin Sheen, Marlon Brando, Dennis Hopper, Robert Duvall
Legendarny film Francisa Forda Coppoli w wersji, która nie była w Polsce rozpowszechniana i zdaniem twórcy jest to wersja ostateczna. Jak twierdzi sam Coppola: "Widzowie będą mogli zobaczyć, usłyszeć i poczuć ten film tak, jak zawsze chciałem - od pierwszego „huku” do końcowego jęku".
„Czas apokalipsy" to luźna adaptacja klasycznego opowiadania Josepha Conrada „Jądro ciemności", której akcja rozgrywa się w 1969 roku podczas wojny w Wietnamie. Film przedstawia podróż kapitana sił specjalnych (Willarda) przez brutalne strefy walk w Wietnamie. Celem jego tajnej misji jest eliminacja pułkownika Kurtza, który ustanowił bezwzględną dyktaturę. W miarę, jak Willard podróżuje przez szaleństwo i absurdy amerykańskiego zaangażowania w wojnę, coraz bardziej pociąga go sama dżungla, jej pierwotna mistyka i ogromna moc...
W głównych i pobocznych rolach wystąpiły gwiazdy amerykańskiego kina: Marlon Brando, Robert Duvall, Martin Sheen, Dennis Hopper, Laurence Fishburne, Harrison Ford. Film otrzymał 8 nominacji do Oscara, z czego dwie zamieniły się w statuetki (najlepsze zdjęcia, najlepszy dźwięk), zdobył trzy Złote Globy, dwie nagrody BAFTA i wiele innych wyróżnień, ze Złotą Palmą na festiwalu w Cannes na czele. Nade wszystko jest to jednak film mający pokaźne grono miłośników na całym świecie.
Uwaga: Cena biletu 20 złotych.
WREDNE LIŚCIKI (Wicked Little Letters)
4 października (piątek), 17:00
5 października (sobota), godz. 19:00
8 października (wtorek), godz. 17:00
9 października (środa), godz. 19:30
dramat/komedia, Wielka Brytania/USA/Francja 2023 (100 min)
Reżyseria: Thea Sharrock
Obsada: Jessie Buckley, Olivia Colman, Timothy Spall
Mieszkająca w małym angielskim miasteczku bogobojna Edith (Olivia Colman) otrzymuje anonimowe, niezwykle złośliwe listy. O ich autorstwo oskarża swoją sąsiadkę, wyzwoloną i buntowniczą Rose (Jessie Buckley). Jednak z każdym dniem listów przybywa i dostaje je już nie tylko Edith… Kto naprawdę je wysyła?
Zdobywczyni Oscara Olivia Colman oraz nominowana do Oscara Jessie Buckley w najbardziej niepokornej komedii tego roku twórców filmów „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri” i „Duchy Inisherin”. Błyskotliwa i wyzwalająco zabawna prawdziwa historia jednej plotki, która rozpaliła całą Anglię!
Powrót na ekran Kina Zamek na życzenie publiczności, po triumfie wrześniowych pokazów.
ANOTHER END
4 października (piątek), 19:00
6 października (niedziela), godz. 19:00
9 października (środa), godz. 17:00
10 października (czwartek), godz. 19:00
dramat, Włochy/Francja/Wielka Brytania 2024 (119 min)
Reżyseria: Piero Messina
Obsada: Gael Garcia Bernal, Renate Reinsve, Berenice Bejo
„Another End” to wizja niedalekiej przyszłości, pozornie niewiele różniącej się od tej, w której żyjemy. W tym świecie śmierć partnera/ki nie musi być jednak końcem relacji. Przekonuje się o tym Sal (zjawiskowy Gael García Bernal), który tęskni za miłością swojego życia - Zoe (Renate Reinsve -„Najgorszy człowiek na świecie"). Siostra Ebe (Bérénice Bejo) namawia go, żeby spróbował skorzystać z technologii „Another End”, pozwalającej przywrócić świadomość osoby, która odeszła, w ciele innego człowieka. Coraz więcej ludzi z niej korzysta, chociaż ma ona także zaciętych przeciwników. Przez chwilę Sal będzie mógł znowu cieszyć się powrotem odmienionej Zoe, ale będzie to krucha, ulotna i podstępna radość. Każda chwila razem z ukochaną jest dla niego jednak na wagę złota, więc decyduje się na udział w programie.
Czy będzie w stanie pogodzić się z jego końcem? Piero Messina w swoim filmie stawia pytanie o to, w jaki sposób technologia wpływa na nasze emocje - miłość, pamięć i pożądanie. Czy siła uczucia rzeczywiście może być większa niż śmierć? To historia miłosna godna XXI wieku, aktualna jednak niezależnie od czasu czy miejsca, gdzie się ją ogląda.
Film z Gaelem Garcíą Bernalem, Renate Reinsve i Bérénice Bejo miał swoją światową premierę w Konkursie Głównym Berlinale 2024.
TERAPIA DLA PAR (Bajo Terapia)
5 października (sobota), godz. 17:00
10 października (czwartek), godz. 17:00
komediodramat, Hiszpania 2023 (93 min)
Reżyseria: Gerardo Herrero
Obsada: Malena Alterio, Alexandra Jiménez, Fele Martínez, Antonio Pagudo
Trzy małżeństwa, każde z nich ma swoje własne problemy. Na tyle poważne, że wymagały specjalistycznej konsultacji i pracy w ramach terapii dla par. Żaden z bohaterów nie spodziewał się jednak oryginalnego pomysłu, na jaki pewnego dnia wpadnie ich psychoterapeutka.
Kobieta wyznacza spotkanie, na którym sama się nie pojawia. Zostawia jedynie czekającym na nią parom wskazówki, co mają robić i czego od nich oczekuje. Początkowo zdezorientowana szóstka bohaterów zaczyna ze sobą rozmawiać. Spotkanie zamienia się w coś w rodzaju terapii grupowej, w trakcie której na światło dzienne wychodzą kolejne brudy i wstydliwe dla każdej z par fakty. Nie może być inaczej, kiedy do przedyskutowania są tak poważne tematy, jak opieka nad dziećmi, obowiązki domowe, kariera, zazdrość czy seks. Wszystko to doprowadzi do nieoczekiwanego dla każdego z nich końca.
„NENUFARY” MONETA – CUDA Z WODY I ŚWIATŁA (Le ninfee di Monet - Un incantesimo di acqua e luce)
5 października (sobota), godz. 15:00
13 października (niedziela), godz. 15:00
dokumentalny, Włochy 2018 (90 min)
Reżyseria: Giovanni Troilo
Arcydzieła Claude’a Moneta z Muzeum Orangerie, Muzeum Marmottan, Muzeum Orsay i Giverny. Dokument opowiada o pochodzeniu i powstaniu ogromnego dzieła sztuki, które zerwało z wszelkimi konwencjami. Jest to opowieść o obsesji artysty na punkcie światła i wody, z której malarz nie mógł się wyrwać, więc przekształcił ją w swój własny rodzaj magii. To także opowieść o radykalnych ideach, które zrewolucjonizowały sztukę współczesną: wyraźnym zamiarem Moneta było przeniesienie na płótno „pierwszego, czystego wrażenia” form i przedmiotów, jakie pojawiają się w oku, które nigdy wcześniej ich nie widziało. Film jest wyjątkowym, ekskluzywnym spojrzeniem na arcydzieła, po raz pierwszy ukazane na dużym ekranie, aby zapewnić niepowtarzalne wrażenia widzom obcującym z pięknem jego „Nenufarów”.
MUZEUM PRADO - KOLEKCJA CUDÓW (The Prado Museum. A Collection of Wonders)
6 października (niedziela), godz. 14:30
27 października (niedziela) godz. 15:00
dokumentalny, Włochy 2019 (92 min)
Reżyseria: Valeria Parisi
Obsada: Jeremy Irons
Filmowa podróż po jednym z najsłynniejszych muzeów świata, które obchodzi właśnie jubileusz 200-lecia istnienia. Madrycką chlubę, Museo Nacional del Prado, odwiedza rocznie 3 miliony zwiedzających, by podziwiać ponad 8.000 dzieł tam zgromadzonych. Prado ma unikatową kolekcję malarstwa hiszpańskiego, włoskiego, niderlandzkiego, flamandzkiego oraz niemieckiego, francuskiego i angielskiego, a także zbiory rzeźby rzymskiej i staroiberyjskiej oraz wyroby rzemiosła artystycznego.
Po madryckiej chlubie, mieniącej się dziełami Velázqueza, Rubensa, Tycjana, Mantegna, Boscha, Goi czy El Greca, oprowadzi nas laureat Oscara - aktor Jeremy Irons ("Rodzina Borgiów", "Nierozłączni", "Druga prawda", "Misja", "Kochanica Francuza", "Lolita", "Dom dusz"). Zagłębimy się w historii Hiszpanii i całego europejskiego kontynentu, w historii królów, królowych, dynastii, wojen, porażek i zwycięstw, ale też w historii życia ludzi nierozerwalnie związanych z muzeum: malarzy, artystów, architektów, kuratorów i kolekcjonerów. To jedyna w swoim rodzaju okazja, by odkryć piękno zachowane w zbiorach tej świątyni sztuki.
OLDBOY
8 października (wtorek), godz. 19:00
11 października (piątek), godz. 19:00
13 października (niedziela), godz. 18:30
dramat/akcja, Korea Południowa 2003 (120 min)
Reżyseria: Park Chan-wook
Obsada: Choi Min-sik, Yoo Ji-tae, Kang Hye-jeong
8 października 2004 roku na polskich ekranach zadebiutował „Oldboy” - i nic nie było już takie samo. Nagrodzony na festiwalu w Cannes, wychwalany pod niebiosa przez samego Quentina Tarantino film Park Chan-wooka stanowił dla milionów widzów pierwsze spotkanie z niezwykłą kinematografią koreańską. I był przy tym mocny jak uderzenie młotkiem prosto w głowę. Choć to dla całego pokolenia kinomanów film formacyjny, „Oldboy” nie jest obecnie dostępny na żadnej platformie VOD ani w żadnej telewizji w Polsce.
Prowadzący zwyczajne życie Oh Dae-su (Choi Min-sik) zostaje porwany i uwięziony w niewielkim pokoju. Przez cały czas jedyny kontakt ze światem stanowi dla niego telewizor. To właśnie z telewizji dowiaduje się, że jego żona została brutalnie zamordowana, a on stał się głównym podejrzanym. Gdy mężczyzna zostaje nagle uwolniony po piętnastu latach, postanawia odszukać człowieka, który zniszczył mu życie.
Środkowa część „Trylogii zemsty” Park Chan-wooka w momencie swojej premiery zdobyła blisko siedemdziesiąt nagród i nominacji, w tym Nagrodę Główną Jury na festiwalu w Cannes, a dla milionów widzów stanowiła pierwsze spotkanie z niezwykłą kinematografią koreańską. Przyczynił się do tego sam Quentin Tarantino, który w wielu wywiadach podkreślał, że „Oldboy” to jego ulubiony film.
Dziś, po dwudziestu latach od premiery, „Oldboy” wraca na wielkie ekrany we w pełni zremasterowanej wersji 4K. Zemsta jeszcze nigdy nie wyglądała tak dobrze!
MY, NASZE ZWIERZĘTA I WOJNA (Us, Our Pets and the War) PREMIERA
11 października (piątek), godz. 17:00
13 października (niedziela), godz. 17:00
24 października (czwartek), godz. 17:30
dokumentalny, Ukraina/Kanada 2024 (79 min)
Reżyseria: Anton Ptushkin
Z serca rozdartej wojną Ukrainy wyłaniają się historie o przetrwaniu, miłości i współczuciu. O ludzkim wymiarze tragedii słyszymy każdego dnia, ale ofiar tych brutalnych wydarzeń jest znacznie więcej. I nie wszystkie mają głos. Dokument popularnego ukraińskiego dziennikarza i vlogera to obraz niezwykłej więzi pomiędzy ludźmi a zwierzętami, która w ekstremalnych warunkach jeszcze mocniej się zacieśnia.
W obliczu przemocy i wojny obywatele Ukrainy jednoczą się, by ratować zwierzęta pozostawione przez tych, którzy zostali zmuszeni do ucieczki. Od kotów i psów w opuszczonych budynkach po lwy i tygrysy w ogrodach zoologicznych trwają okupione niezwykłym wysiłkiem akcje ratunkowe, aby zapewnić im bezpieczeństwo. Jedną z bohaterek filmu jest Natalia Mazur, była kierowniczka schroniska w Borodziance, gdzie podczas rosyjskiej okupacji wiele psów zmarło w zamkniętych pomieszczeniach.
Anton Ptuszkin jest ukraińskim dziennikarzem i vlogerem podróżniczym, którego kanał na YouTube ma ponad 5,5 miliona subskrypcji. W kwietniu 2022 roku swoją działalność skupił na relacjonowaniu wojny w Ukrainie. Przebywał na froncie, gdzie przeprowadzał wywiady z żołnierzami, cywilami i uchodźcami. Jego filmy, generujące miliony wyświetleń, służyły nie tylko dokumentacji konfliktu zbrojnego, ale i podniesieniu świadomości na temat tego, co dzieje się w Ukrainie. Za swoją działalność został uhonorowany przez prezydenta Wołodymyra Zełenskiego tytułem Honored Journalist of Ukraine.
Jego praca stała się obiektem zainteresowania rosyjskiego rządu. W maju 2022 roku dostał pięćdziesięcioletni zakaz wjazdu na terytorium Rosji.
Choć relacjonowanie wojny ma swoją cenę, powodując u niego rozwój PTSD i innych problemów związanych ze zdrowiem psychicznym, Anton Ptuszkin jest zdeterminowany, by dalej to robić bez względu na cenę. „Dokumentowanie wojny jest dla mnie formą terapii" – powiedział w jednym z wywiadów. „Pomaga mi to przetworzyć to, co widzę i nadać sens otaczającemu mnie światu. Wiem, że moja praca jest ważna, i jestem zdeterminowany, by ją kontynuować”.
OSTATNIE LATO (L'ete dernier)
12 października (sobota), godz. 17:00
22 października (wtorek), godz. 19:15
24 października (czwartek), godz. 19:00
dramat, Francja/Norwegia 2023 (104 min)
Reżyseria: Catherine Breillat
Obsada: Lea Drucker, Samuel Kircher, Olivier Rabourdin
Opowieść o niepohamowanej żądzy i zakazanym uczuciu to intrygujące połączenie kina psychologicznego z podszytym erotyzmem dramatem.
Anne (w tej roli Léa Drucker) prowadzi stateczne, ustabilizowane życie. Odnosi sukcesy na polu zawodowym jako ceniona, błyskotliwa prawniczka. Niezbędny spokój odnajduje z kolei w pięknym paryskim domu, gdzie czeka na nią kochający mąż Pierre (Olivier Rabourdin) oraz dwie córki.
Pewnego dnia wprowadza się do nich siedemnastoletni Theo (Samuel Kircher), syn mężczyzny z poprzedniego małżeństwa. Niespodziewane pojawienie się chłopaka burzy równowagę i budzi w kobiecie uczucia, o jakie sama nie mogłaby się podejrzewać. Anne wchodzi z nastolatkiem w namiętny, pełen pożądania romans, stawiając na szali zarówno życie rodzinne, jak i zawodową karierę.
Zrealizowany po blisko dziesięcioletniej przerwie nowy film francuskiej reżyserki Catherine Breillat jest wybrzmiewającym niezwykłą uczuciowością remakiem wielokrotnie nagradzanej „Królowej Kier” (2019) May el-Toukhy.
ANDY WARHOL. AMERYKAŃSKI SEN (Andy Warhol - The American Dream) PREMIERA
12 października (sobota), godz. 19:00
23 października (środa), godz. 17:30
30 października (środa), godz. 17:00
dokumentalny, Słowacja 2023 (104 min)
Reżyseria: Ľubomír Ján Slivka
Tworzył sztukę wyrafinowaną i prowokacyjną, a zarazem dostępną i wszechobecną. Jego prace znajdują się nie tylko w najważniejszych muzeach świata, ale także na gadżetach, ubraniach, ścianach barów czy hotelowych pokoi. Andy Warhol (1928-1987) podniósł banał i codzienność do rangi dzieła sztuki, na zawsze zatarł granicę między undergroundem i mainstreamem. Pochodził z ubogiej rodziny słowackich imigrantów, a skupił wokół siebie najbardziej twórcze osobowości Ameryki i ukształtował wyobraźnię wielu pokoleń artystów – od Basquiata po Banksy’ego. Dokument „Andy Warhol. Amerykański sen" zabiera nas za kulisy tej spektakularnej kariery, sięga do jej początków, oddaje głos przyjaciołom, członkom rodziny, ekspertom, pokazuje niedostępne dotąd miejsca związane z królem pop-artu.
Podobnie jak bohaterowie jego legendarnych serigrafii – największe gwiazdy XX wieku: Marilyn Monroe, Elvis Presley, czy Elizabeth Taylor – artysta miał kilka twarzy. „Andy Warhol. Amerykański sen" maluje więc portret potrójny: dojrzałego mężczyzny silnie związanego z religijną matką, introwertyka schowanego za szkłami ciemnych okularów i supergwiazdy, biegłej w konstruowaniu wizerunku, bezbłędnie rozgrywającej zarówno rynek sztuki, jak i artystyczne elity. Kontrowersyjny i pożądany, wycofany i będący w centrum wydarzeń towarzyskich, dyrygent imprezowego Nowego Jorku, dopytujący bratanków, czy w niedzielę poszli do kościoła – Warhol pozostaje fascynującą, niejednoznaczną postacią.
Sięgający aż do słowackich korzeni (jego rodzice pochodzili z podkarpackiej wsi) „Andy Warhol. Amerykański sen" odkrywa mniej znane karty z życia pierwszego celebryty sztuki, na którego twórczość wpłynęły zarówno greko-katolickie cerkiewne ikonostasy, jak i długa choroba, przedwczesna śmierć ojca-robotnika i dotkliwa bieda. Mało kto wie, że zanim słynne puszki zupy Campbell czy Coca-Coli pojawiły się na jego pracach, sprzedawał wraz z braćmi wycięte z nich aluminiowe kwiatki, jakie robiła ich matka. Pełen unikalnych materiałów archiwalnych dokument pokazuje długą drogę od zadymionych, imigranckich przedmieść przemysłowego Pittsburgha na wyżyny sztuki, wprowadza w kulisy twórczości i przekonuje, że Warhol pozostaje artystą, którego przenikliwość i wyobraźnia przetrwały próbę czasu.
LAPUTA – PODNIEBNY ZAMEK (Tenku No Shiro Rapyuta)
22 października (wtorek), godz. 17:00
25 października (piątek), godz. 17:00
animowany, Japonia 1986 (125 min)
Reżyseria: Hayao Miyazaki
„Laputa – podniebny zamek” to przygodowe anime ze Studia Ghibli o poszukiwaniu legendarnego, ukrytego w chmurach królestwa. Reżyser filmu Hayao Miyazaki, zainspirowany „Podróżami Guliwera”, przenosi widzów do świata, w którym granica między rzeczywistością a fantazją jest niezwykle cienka, a magia i technologia łączą się w harmonijną całość.
Dziewczynka o imieniu Sheeta spada z nieba wprost w ramiona młodego górnika Pazu. Bezpieczne lądowanie zawdzięcza magicznemu kryształowi, który nosi na szyi. Według legend kryształ ten jest kluczem do podniebnego królestwa Laputa, skrywającego liczne skarby i zaawansowaną technologię, o której ludzie mogą tylko marzyć. Zdeterminowani Sheeta i Pazu wspólnie wyruszają w niebezpieczną podróż, aby odnaleźć Laputę i rozwiązać jej zagadkę. Na ich drodze stają piraci, wojsko oraz tajemniczy agent Muska, a każdy z nich ma własne powody, by odnaleźć i zdobyć miasto. Zmagając się z licznymi przeciwnościami, bohaterowie muszą wykazać się sprytem, odwagą i siłą przyjaźni. Wartka akcja, humor i piękna animacja gwarantują doskonałą rozrywkę nie tylko dla fanów Studia Ghibli.
Film z polskimi napisami.
WSZYSTKO MA ŻYĆ
23 października (środa), godz. 19:30
dokumentalny, Polska/Ukraina 2024 (70 min)
Reżyseria: Tetiana Dorodnitsyna, Andrii Lytvynenko
Anna już od najmłodszych lat kochała zwierzęta - uczyła biologii w szkole, pracowała w zoo. Jako kobieta szybko zrozumiała, że musi być silna, także fizycznie. W ten sposób w wieku 40 lat rozpoczęła karierę jako trójboistka siłowa i wkrótce została wielokrotną mistrzynią świata i najsilniejszą kobietą na świecie. Wykorzystując potęgę mediów społecznościowych, prowadziła kampanię na rzecz praw zwierząt, zakładała schroniska, szukała nowych rodzin dla dziesiątek bezpańskich psów i kotów. Kiedy w 2022 roku zaczęła się pełnoskalowa inwazja Rosji na Ukrainę, Anna ruszyła na pomoc rannym i porzuconym zwierzętom.
Pokaz specjalny organizowany we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym.
WSPOMNIENIA PŁONĄCEGO CIAŁA (Memorias de un cuerpo que arde) PREMIERA
25 października (piątek), godz. 20:30
27 października (niedziela), godz. 17:00
29 października (wtorek), godz. 17:00
dramat, Hiszpania/Kostaryka 2024 (90 min)
Reżyseria: Antonella Sudasassi Furniss
Obsada: Sol Carballo, Paulina Bernini, Juliana Filloy
Dorastając w czasach, gdy seksualność była tematem tabu, 68-letnia Ana, 69-letnia Patricia i 71-letnia Mayela rozwinęły swoje postrzeganie tego, co oznacza bycie kobietą, wyłącznie w oparciu o niewypowiedziane zasady i ukryte oczekiwania. Wreszcie, po latach milczenia, zdobyły się na odwagę i postanowiły otwarcie o tym opowiedzieć.
Wspomnienia, sekrety oraz tęsknoty trójki bohaterek korespondują ze sobą i przeplatają się tu w poetycki, poruszający sposób. Niełatwe, pełne wewnętrznego gniewu oraz długo tłumionej frustracji historie wypełniają ciało innej kobiety z tego pokolenia, która odgrywa role z życia każdej z nich i w ten sposób łączy ich losy.
„Ten film jest intymną rozmową, której nigdy nie odbyłam ze swoją babcią” – mówi reżyserka Antonella Sudasassi Furniss. Uhonorowana Nagrodą Publiczności na festiwalu w Berlinie produkcja, nawiązuje do debiutanckiego „Przebudzenia” (2019), w którym Kostarykanka również badała ograniczenia, jakie przez lata nie pozwalały kobietom, zwłaszcza w krajach latynoskich, na jasne wyrażanie swoich najgłębszych nadziei i pragnień.
DAHOMEJ (Dahomey) PREMIERA
25 października (piątek), godz. 19:15
27 października (niedziela), godz. 19:00
30 października (środa), godz. 19:00
31 października (czwartek), godz. 17:30
dokumentalny, Francja/Senegal/Benin 2024 (67 min)
Reżyseria: Mati Diop
Zdobywca Złotego Niedźwiedzia na tegorocznym festiwalu w Berlinie, nowy film Mati Diop to duchologiczny dokument o powrocie zrabowanych skarbów. 26 obiektów opuszcza paryskie Quai Branly, by po ponad stu latach znaleźć się w Królestwie Dahomeju – dzisiejszym Beninie. Owa podróż to nie tylko wydarzenie wagi symbolicznej i politycznej, ale także rodzaj zmartwychwstania. Dahomej odwraca perspektywę: nie zajmuje się kwestią dekolonizacji zachodnich instytucji, lecz skupia się na tym, co restytucja oznacza dla tych, do których powracają skradzione posągi czy trony.
AMATOR
29 października (wtorek), godz. 18:30
dramat, Polska 1979 (117 min)
Reżyseria: Krzysztof Kieślowski
Obsada: Jerzy Stuhr, Małgorzata Ząbkowska, Ewa Pokas
Jeden z najwybitniejszych filmów, zaliczonych do tzw. kina moralnego niepokoju. Jego głównym bohaterem jest Filip Mosz - kapitalnie grany przez Jerzego Stuhra - zaopatrzeniowiec w zakładzie przemysłowym gdzieś w podkrakowskim miasteczku. Momentem przełomowym w jego życiu staje się kupno amatorskiej kamery filmowej. Filip bowiem, jako człowiek bez reszty oddany rodzinie, pragnie uwiecznić narodziny i rozwój swej córki. Wieść o zakupie Mosza obiega zakład pracy. Filip otrzymuje propozycję nakręcenia filmu z okazji dwudziestopięciolecia istnienia przedsiębiorstwa. Dyrektor zakładu obejmuje nawet protektorat nad nowo powstałym amatorskim klubem filmowym. Kieślowski z niezwykłą przenikliwością ukazuje powolną ewolucję Filipa, który z człowieka "schowanego" we własną prywatność i ceniącego ponad wszystko "święty spokój" przeobraża się w społecznika i artystę, wrażliwego na ludzką krzywdę i niesprawiedliwość. Amatorskim filmom Mosza daleko bowiem do propagandy sukcesu. Wręcz przeciwnie - samorodny reżyser bezkompromisowo pokazuje wynaturzenia dookolnej rzeczywistości. Cena prawdy jest wszakże wysoka. Filip za swój film otrzymuje nagrodę. Zakłada Amatorski Klub Filmowy. Coraz bardziej wciąga się w te prace, zaniedbując rodzinę i dom. Kręci krytyczny film o miasteczku i film o robotniku - kalece. Zostają one wyświetlone w telewizji. Filip przekonuje się, że jego działalność nie tylko pomaga, ale także rodzi konflikty, a nawet dramaty. Poznaje wagę odpowiedzialności, granice wolności twórczej, cenę uczciwości. Po zasadniczej rozmowie z dyrektorem Filip postanawia zrezygnować z robienia filmów, nie chce bowiem, by szkodziły one komukolwiek. Wraca do domu, ale żona odeszła już z dzieckiem nie mogąc znieść stałych napięć i konfliktów. Filip kieruje kamerę na siebie i zaczyna opowiadać historię swego życia...
Seans dedykowany jest zmarłemu w lipcu tego roku Jerzemu Stuhrowi, wybitnemu polskiemu aktorowi.
MARATON ART HORRORU W KINIE ZAMEK
31 października (czwartek), godz. 18:30
Nie ma wątpliwości, że na przełomie października i listopada w kinach króluje jeden gatunek – horror. Potwory wypełzają z bagien, psychopatyczni mordercy ostrzą topory, a egzorcyści szykują wodę święconą. Mamy jednak świadomość, że współczesny horror bardzo często nie oferuje widzom nic poza przetwarzaniem doskonale znanych motywów i odgrzewanych strachów. I w pełni rozumiemy, że wiele kin studyjnych nie ma ochoty pokazywać miałkich i powtarzalnych tytułów. Dlatego też Stowarzyszenie Nowe Horyzonty i Velvet Spoon (pod patronatem Sieci Kin Studyjnych) łączą siły, aby zaproponować coś nowego i świeżego.
Kino Zamek zaprasza widzów na pierwszy w Polsce Maraton Art Horroru, na który złożą się dwa nagradzane i doceniane na międzynarodowych festiwalach (Sundance i Berlinale) filmy. Filmy, które umiejętnie i w sposób autorski korzystają z elementów grozy i fascynująco przetwarzają gatunkowe wzorce. Oba tytuły zostaną zaprezentowane w ramach maratonu przedpremierowo. Pomiędzy filmami przewidziana jest przerwa.
NIEUMARLI (Handtering av udode) - POKAZ PRZEDPREMIEROWY
dramat/horror, Norwegia/Szwecja/Grecja 2024 (97 min)
Reżyseria: Thea Hvistendahl
Obsada: Renate Reinsve, Bjorn Sundquist, Anders Danielsen Lie
Zdobywca Nagrody Specjalnej Jury na Sundance, melancholijny, posępny horror z duszą, będący adaptacją powieści Johna Ajvide Lindqvista „Powroty zmarłych”. W odpowiedzi na rozpacz i ból tytułowi „nieumarli” zjawiają się w opustoszałych domach, by znów spać w swoich łóżkach i pozwolić czesać włosy, bądź też przyjmują odwiedziny bliskich w szpitalu. Choć to zaskakująco spokojne i łagodne zombie, to o dreszcze przyprawia realizm, z jakim twórcy filmu prezentują ich pośmiertny stan, a ten jest nieszczególny, jak przystało na kogoś, kogo właśnie wykopano z grobu. Inspirowany kinem Lucile Hadžihalilović fabularny debiut Thei Hvistendahl w wysłużony gatunek tchnie nowe życie, bo czyniąc zombie bohaterami, przekierowuje naszą uwagę z żywych umarłych na martwych żywych – ludzi, którzy stracili najbliższych. To rozpacz, która alienuje, ból, który uniemożliwia nawiązanie kontaktu, cierpienie, które odbiera chęć do życia, poczucie winy, które dręczy bez końca – to wszystko czyni cię mieszkańcem egzystencjalnego limbo, prawdziwym upiorem. „Nieumarli” wykorzystują horror, by opowiedzieć o widmowej egzystencji żałobnika. Pogrążone w letniej malignie Oslo też ma w slow horrorze Hvistendahl status zombie. A miasto latem, jak wiemy z kina, to miejsce szczególne.
KĄPIEL DIABŁA (Des Teufels Bad) - POKAZ PRZEDPREMIEROWY
horror, Austria 2024 (121 min)
Reżyseria: Severin Fiala, Veronika Franz
Obsada: Anja Plaschg, Maria Hofstatter, David Scheid
Agnes (Anja Plaschg, znana z Soap&Skin, odpowiedzialna także za muzykę do filmu) bierze ślub. Nic nie układa się jednak po jej myśli – mąż nie jest nią zbyt zainteresowany, teściowa krytykuje ją na każdym kroku, a kredyt, który para wzięła na zakup domu, wydaje się przewyższać możliwości finansowe nowożeńców. Agnes szybko popada w depresję. Ponieważ jednak znajdujemy się na austriackiej wsi sprzed blisko trzech stuleci, wszyscy myślą, że opętał ją diabeł.
Choć za „Kąpiel diabła” odpowiadają znani z „Widzę, widzę” i „Domku w górach” Severin Fiala i Veronika Franz, ich najnowszy film trudno byłoby nazwać horrorem. To raczej doskonale udokumentowany historycznie folkowy dramat, który pozwala widzom wczuć się w bohaterkę postawioną w sytuacji bez wyjścia – a przy okazji spojrzeć na realia życia naszych przodków (a w szczególności przodkiń) z niego innej perspektywy.
SPACER DO SERCA ZEGARA
Zwiedzanie z opiekunem zamkowego zegara Czesławem Złotnikiem
Poniedziałki i czwartki, godz. 16:00
Bilety: 50 zł
Oprowadzanie trwa min. 1 h
Maksymalna liczba uczestników: 5 osób
Zwiedzanie zamkowego zegara to okazja, aby poznać jego historię i z bliska przyjrzeć się działaniu jego mechanizmów. O historii i budowie zegara, a także o tym, że zegar ma nie tylko serce, ale i duszę, opowie jego wieloletni opiekun Czesław Złotnik.
Trasa zwiedzania: serce zamkowego zegara wieżowego – wnętrze, Wieża Zegarowa – z zewnątrz na dziedzińcu zamku.
Zamkowy Zegar
Jednym z najbardziej rozpoznawanych elementów szczecińskiego zamku jest kunsztownie zdobiony, barokowy zegar. Pochodzi z 1693 r. Urzeka oryginalnym wyglądem. Na głównej, godzinowej tarczy znajduje się zielonowłosy maszkaron, który w ustach ma cyfrę wskazującą dzień miesiąca. Jego oczy wodzą za wskazówką, umieszczoną na czubka nosa. Dolna tarcza, wskazująca kwadranse, podtrzymywana jest przez dwa gryfy – symbole wygasłej w 1637 roku dynastii Gryfitów. Lwy szwedzkie w górnej partii zegara to dowód wdzięczności dla szczecinian za pomoc w walce z Branderburczykami, ale też zaznaczenie obecności na Pomorzu Szwedów, dla których zamek był rezydencją królewską. Lwy podtrzymują granatowo-złotą kulę w górnej części zegara, obracającą się zgodnie z fazami księżyca. Kolorowy błazen uderza w dwa dzwony, wybija prawą ręką mijające kwadranse, a lewą pełne godziny.
Zegar zaprojektował Johann von Goethe, a wykonał Caspar Nitardy z Drawska Pomorskiego, zdobywając w ten sposób dyplom mistrzowski.
SPACERY Z PRZEWODNIKIEM
Zapraszamy na oprowadzanie po dziedzińcach z pracownikiem Zamku
Czas trwania: ok. 35 minut
Cena: 15 zł/za osobę
Zbiórka przy wejściu I (Dziedziniec Menniczy)
Przebieg trasy zwiedzania: Dziedziniec Menniczy – figura biskupa Ottona z Bambergu, płyta erekcyjna książąt Filipa II i Franciszka I, obrys kościoła św. Ottona, makieta zamku. Duży Dziedziniec – zegar zamkowy, płyta erekcyjna ks. Barnima XI, płyta nagrobna ks. Barnima III.
Szczegółowa rozpiska godzin spacerów i bilety na stronie: bilety.zamek.szczecin.pl.
WYSTAWA FOTOKLUBU ZAMEK
JUTRO JEST TERAZ
Krzysztof Lachowicz - wystawa sztuki generatywnej
Wernisaż 2 października (środa), godz. 18.00
Wystawa do 17 listopada
Hol Wschodni
Wstęp wolny
Algorytmy modeli AI na przełomie 2022-2023 pozwoliły szerokiej grupie artystów spróbowania swoich sił w tworzeniu obrazów, szkiców czy muzyki z wielkim sukcesem.
Na wystawie będzie można obejrzeć prace przypominające zarówno fotografie, jak i obrazy malowane różnymi technikami – od akwareli, poprzez gwasz, pastele czy tempery. Również styl i tematyka prac są różnorodne. Odnaleźć w nich można nawiązania do wielkich i znanych twórców.
WYSTAWY STAŁE
Skrzydło Południowe, wejście L
Czynne od wtorku do niedzieli, godz. 10:00 – 17:00. Bilety 15 zł i 9 zł (ulgowe); łączony bilet na Wieżę Dzwonów i wystawy: 20 zł i 12 zł (ulgowy).
WŁADCY DAWNEGO POMORZA - SARKOFAGI KSIĄŻĘCE Z KRYPTY ZAMKOWEJ W SZCZECINIE
Wykonane z cyny w XVI i XVII wieku sarkofagi książęce to jedne z najcenniejszych zachowanych pozostałości po dawnych władcach Pomorza – książętach z dynastii Gryfitów. Ozdobnie opracowane w artystycznych formach stanowią unikalne źródło wiedzy na temat obyczajów pogrzebowych oraz sztuki dawnego Pomorza w epoce nowożytnej.
SZTUKA I RZEMIOSŁO ARTYSTYCZNE XVI i XVII W.
Prezentowane na wystawie obiekty: dzieła malarskie, stolarsko-snycerskie, wyroby jubilerskie, płatnerskie, rusznikarskie – przedmioty artystyczne i codziennego użytku – dają wgląd w wyposażenie dawnych dworów i bogatych domów mieszczańskich.
Wiele z nich to obiekty analogiczne do tych, jakie różnymi drogami docierały do Szczecina i na Pomorze, a także wchodziły w skład majątków władających Pomorzem książąt i ich rodzin.
POMORSKIE FUNERALIA
Epitafia i inne cenne fundacje kościelne powstawały na terenach Pomorza Środkowego i Zachodniego przez cały wiek XVII i XVIII. Dziś te artystyczne wytwory, choć często nie pełnią już funkcji jakie im przeznaczono, stanowią ważne świadectwo tradycji, bogatych zwyczajów dawnych mieszkańców Pomorza, a także dowód umiejętności i kunsztu pracujących na ich usługach artystów i rzemieślników.
NA ZAMKOWYCH DZIEDZIŃCACH
Wystawy plenerowe
Zamkowe dziedzińce czynne codziennie w godz. 6:00 – 23:00
ZAMEK KSIĄŻĘCY W SZCZECINIE
Wystawa plenerowa, Duży Dziedziniec
Wstęp wolny
Ekspozycja prezentuje materiały ikonograficzne związane ze szczecińską siedzibą książęcą od czasów średniowiecza do współczesności. Odwiedzający mogą zobaczyć pierwsze znane z rycin przedstawienia zamkowych budowli (E. Sane), widok siedziby książęcej po renesansowej przebudowie za czasów Jana Fryderyka (G. Braun, F. Hogenberg) i rozbudowie o skrzydło muzealne Filipa II (M. Merian). Ukazane są także losy zamku za panowania szwedzkiego (J. Zeuner) oraz jego przekształcenia w czasach pruskich (A. Most) i niemieckich (fotografie archiwalne). Nie brakuje fotografii dokumentujących wojenne zniszczenia i powojenną odbudowę obiektu. Wystawę zamyka opis przeprowadzonej w latach 2014 – 2015 modernizacji skrzydła północnego zamku.
RICHARD HESS. KREACJE INTYMNOŚCI
Wystawa plenerowa, Duży Dziedziniec
Wstęp wolny
W 2016 roku w Zamku Książąt Pomorskich prezentowana była wystawa prac Richarda Hessa pn. Kreacje Intymności. Dziś na Dużym Dziedzińcu i zamkowych tarasach podziwiać można pięć rzeźb artysty, w tym monument pn. „Koniec wojny” (fragment pomnika „Jeździec IV”, 1991, brąz), zakupioną przez Zamek dzięki dofinansowaniu ze środków programu własnego Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku pn. „Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2024” pochodzących z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Pozostałe prace, dzięki uprzejmości rodziny, stanowią depozyt Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie: „Wielki Minotaur II” (1989, brąz), „Wielka susząca włosy” (1983, brąz), „Wielka krocząca” (1981, brąz), „Kariatyda III” (1998, brąz).
„Kreacje intymności” to wystawa prezentująca fragment dorobku Richarda Hessa (1937-2017), jednego z najważniejszych współczesnych artystów niemieckich, którego rzeźby znajdują się w wielu europejskich instytucjach i zbiorach prywatnych.
Artysta ukończył Wyższą Szkołę Sztuk Wizualnych (HBK) w Berlinie. Tworzył kameralne i plenerowe rzeźby figuratywne o głębokim emocjonalnym wydźwięku. Inspirował się człowiekiem jako indywiduum i jednostką. Tworzył także przejmujące realizacje odnoszące się do wydarzeń społecznych, historycznych i politycznych.
Korzeni estetyki Hessa należy szukać w wielu źródłach. Z jednej strony jego rzeźby to formy klasyczne, bliskie europejskiej kulturze, z drugiej - w silnym przerysowaniu proporcji dostrzec można echa sztuki Azji i Pacyfiku. Mimo że skupiał się na pojedynczych postaciach, przejawiał także silną skłonność do manipulacji fakturą rzeźby, do uwypuklania roli materiałów i powierzchni, czasami wręcz do koncentrowania się na wyrwanym z kontekstu fragmencie. Wreszcie - mówiąc o emocjach, rozumie i cierpieniu, Hess pochylał się nie tylko nad wartościami najwyższymi ale i nad cielesną zwierzęcością człowieka.
MAKIETA ZAMKU KSIĄŻĄT POMORSKICH W SKALI 1:100.
Dziedziniec Menniczy
Makieta znajduje się na terenie Dziedzińca Menniczego. Można ją oglądać bezpłatnie w godzinach otwarcia dziedzińców Zamku.
To prawdopodobnie największa makieta z brązu w Polsce. Do jej wykonania wykorzystano około 300 kg brązu. Sporządzili ją rzeźbiarze Stanisław Wysocki i Michał Wysocki z wrocławskiej pracowni Stan Wys Atelier. Twórcy z wielką precyzją wykonali wiele skomplikowanych detali architektonicznych, których Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie jest pełen. Makieta opatrzona jest opisami w języku polskim, angielskim i niemieckim, a także pismem Braille’a.
WIEŻA DZWONÓW
Bilety 10 zł, 6 zł ulgowy
Uwaga! Zamek zastrzega, że w przypadku niesprzyjających warunków atmosferycznych ze względu na bezpieczeństwo punkt widokowy może być czasowo zamykany.
Wieża czynna od wtorku do niedzieli w godzinach 10:00 – 18:00 (ostatnie wejście 17:30)
Zamek Książąt Pomorskich
ul. Korsarzy 34, 70-540 Szczecin
Strona internetowa:
Na Facebooku:
facebook.com/zamek.szczecin
Instagram:
E-sklep Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie. Gadżety, pamiątki, publikacje
Bilety do nabycia:
przez Internet na bilety.zamek.szczecin.pl/ oraz w Centrum Informacji Turystycznej i Kulturalnej (wejście I z Dziedzińca Menniczego), tel. 91 489 16 30, czynne od poniedziałku do niedzieli w godz. 10:00-18:00, a także w kasie w Skrzydle Wschodnim (wejście A z Dużego Dziedzińca, I p.), tel. 91 434 83 65 - czynna pół godziny przed wydarzeniami w Skrzydle Wschodnim.
Rezerwacje biletów:
Odbiór zarezerwowanych biletów musi nastąpić w ciągu czterech dni od momentu rezerwacji, ale nie później niż cztery dni przed datą danego wydarzenia (nie dotyczy biletów do Kina Zamek, których odbiór może nastąpić w dniu seansu, ale nie później niż 30 minut przed rozpoczęciem seansu).
CENTRUM INFORMACJI KULTURALNEJ I TURYSTYCZNEJ
Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej (CIKiT) udostępnia informacje o historii Zamku, wydarzeniach w Zamku, najważniejszych zabytkach i atrakcjach turystycznych Szczecina i województwa zachodniopomorskiego oraz o wydarzeniach kulturalnych, w tym także - w miarę pozyskiwanych informacji - o wydarzeniach kulturalnych w województwie. W centrum można nabyć m.in. bilety wstępu do Zamku oraz mapy, przewodniki, książki historyczne i albumy, pamiątki, a także Szczecińską Kartę Turystyczną.
Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej mieści się w Skrzydle Menniczym (wejście I) Zamku Książąt Pomorskich. Czynne jest od poniedziałku do niedzieli w godz. 10:00-18:00.
Kontakt: [email protected], tel. 91 489 16 30.
Napisz komentarz
Komentarze