codziennie | plac Solidarności / Centrum Dialogu Przełomy MNS | wstęp wolny
Wystawa plenerowa „Po Wielkiej Wojnie. Nowa Europa 1918–1923”
18 MAJA 2023 | CZWARTEK
MNS, MHS, MTR, MSW, CDP: 10.00–18.00
18.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie przy Wałach Chrobrego | bilety: 5 zł
„Meksyk przez pryzmat artesanía. Perspektywa antropologiczna”
Wykład Marcina Jacka Kozłowskiego
19 MAJA 2023 | PIĄTEK
MNS, MHS, MTR, MSW, CDP: 10.00–16.00
18.00 | Muzeum Historii Szczecina MNS | bilety: www.famd.pl
„Mosty Muzyczne” | Koncert inauguracyjny XX Szczecińskiego Festiwalu Muzyki Dawnej
20 MAJA 2023 | SOBOTA
MNS, MHS, MTR, MSW, CDP: 10.00–18.00
10.00–18.00 | wszystkie gmachy
Bezpłatna sobota w Muzeum
11.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie przy Wałach Chrobrego | bilety: 10 zł + zapisy (!)
Akademia Brzdąca | „Kleks: regularność i fantazja. Zakończenie Akademii”
Prowadząca: Krystyna Milewska
11.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie przy Wałach Chrobrego | bilety: 15 zł + zapisy (!)
Warsztaty kaligrafii | Spotkanie podsumowujące. Ekspozycja prac
Prowadzący: prof. Ryszard Korżanowski
16.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie przy Wałach Chrobrego | bilety: 5 zł
Akademia Historii Sztuki | „Sztuka II połowy XX wieku”
Prowadząca: Renata Fabiańska-Grzybowska
21 MAJA 2023 | NIEDZIELA
MNS, MHS, MTR, MSW, CDP: 10.00–16.00
11.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie przy Wałach Chrobrego | bilety: 15 zł + zapisy (!)
Etno dizajn | „Malarstwo na szkle”
Prowadzenie: Agata Kamińska, Agnieszka Słowińska
10.00–16.00 | Muzeum Sztuki Współczesnej MNS | bilety: wg cennika
Ostatni dzień prezentacji wystawy czasowej „Mondo cane. Jak obsługiwać świat”
22 MAJA 2023 | PONIEDZIAŁEK
Muzeum nieczynne
10.00 | Muzeum Sztuki Współczesnej MNS | wstęp wolny
Mondo Cane: Medytacje końców Europ. Demontaż wystawy z Duchini Bei
Po Wielkiej Wojnie. Nowa Europa 1918–1923
Kiedy naprawdę zakończyła się pierwsza wojna światowa? Ile nowych państw pojawiło się wówczas na mapie? Jak w powojennych latach wyglądało codzienne życie Europejczyków? Czy w wydarzeniach sprzed stu lat można dostrzec podobieństwa do współczesnej sytuacji na świecie?
Na te i inne pytania odpowiada wystawa plenerowa pt. Po Wielkiej Wojnie. Nowa Europa 1918–1923, którą w dniach 4 kwietnia – 9 czerwca 2023 będzie można oglądać na placu Solidarności 1 przy Centrum Dialogu Przełomy w Szczecinie. Uroczyste otwarcie wystawy odbędzie się 13 kwietnia o godz. 14:00.
Ekspozycja, przygotowana przez Europejską Sieć Pamięć i Solidarność we współpracy z międzynarodowym gronem historyków, stanowi próbę syntezy burzliwych początków dwudziestolecia międzywojennego, ze szczególnym uwzględnieniem historii Europy Środkowo-Wschodniej. Składa się na nią ponad 200 ujętych w interaktywną formę materiałów archiwalnych – fotografii, dokumentów, filmów, map oraz indywidualnych świadectw pamięci. Ich bogaty wybór dokumentuje i uświadamia niespotykaną skalę przemian, jakie zaszły w latach 1918–1923 w Europie.
– Chcemy pokazać, że konsekwencje niektórych zjawisk sprzed 100 lat odczuwamy do dziś. Poprzez zestawienie różnych interpretacji procesów, które rozegrały się w naszym regionie po Wielkiej Wojnie, możemy zaprezentować także odmienne wrażliwości poszczególnych narodów i różnorodność obrazów tego konfliktu utrwalonych w zbiorowej pamięci. – mówi prof. Jan Rydel, koordynator strony polskiej w Europejskiej Sieci Pamięć i Solidarność (ENRS).
Pierwsza wojna światowa (1914–1918) całkowicie zmieniła oblicze kontynentu. Na gruzach czterech mocarstw wyrosło kilkanaście nowych państw. Prawie wszystkie granice zostały wytyczone na nowo, często na fali konfliktów zbrojnych, do których dochodziło jeszcze w ciągu kolejnych pięciu lat od oficjalnego zakończenia wojny. W wielu miejscach procesy te zakończyły się dopiero ok. 1923 roku. W wyniku ścierania się różnych, często odmiennych racji wyłoniła się tzw. Nowa Europa (określenie użyte po raz pierwszy przez czechosłowackiego prezydenta Tomáša G. Masaryka), w której część narodów postrzegała wynik wojny jako ogromną tragedię, a dla innych był on kulminacją wysiłków w walce o niepodległość. Wszystkie jednak połączył trud odbudowy ze zniszczeń wojennych i wysiłki modernizacyjne przebiegające w cieniu zmian nie tylko politycznych, ale także społecznych, gospodarczych i kulturalnych.
O merytorycznym kształcie wystawy decydowało grono złożone z historyków pochodzących z 20 państw z całego świata. Do grona tego należą m.in. prof. Andrzej Chwalba, prof. Robert Gerwath, prof. Barbara Kirshenblatt-Gimblett, prof. Jan Rydel, prof. Jay M. Winter, prof. Piotr Juszkiewicz. Kuratorzy wystawy to dr Bartosz Dziewanowski-Stefańczyk (ENRS) oraz dr Robert Żurek.
Wystawa Po Wielkiej Wojnie. Nowa Europa 1918–1923 prezentowana jest od pięciu lat w ramach międzynarodowego tournée. Odwiedziła dotąd dwadzieścia miast w trzynastu krajach: Pragę (Czechy), Sarajewo (Bośnia i Hercegowina), Bratysławę (Słowacja), Verdun (Francja), Berlin i Weimar (Niemcy), Wrocław, Kraków, Warszawę, Rijekę (Chorwacja), Poznań, Lublin, Wiedeń (Austria), Kowno i Wilno (Litwa), Tallinn (Estonia), Darmstadt (Niemcy), Dublin (Irlandia), Sybit (Rumunia) i Triest (Włochy).
Więcej informacji na temat projektu, ekspertów zaangażowanych w przygotowanie wystawy oraz międzynarodowej trasy można znaleźć pod adresem: www.enrs.eu/afterthegreatwar
Wystawie towarzyszy katalog w angielskiej i polskiej wersji językowej. Publikacja w formacie elektronicznym dostępna jest pod adresem: https://enrs.eu/publication/after-the-great-war-exhibition-catalogue-pl
Wykład "Meksyk przez pryzmat artesanía. Perspektywa antropologiczna"
Zapraszamy na wykład Marcina Jacka Kozłowskiego „Meksyk przez pryzmat artesanía. Perspektywa antropologiczna”. To jedno z wydarzeń towarzyszących prezentacji w Muzeum Narodowym w Szczecinie wystaw czasowych „Radość życia. Sztuka ludowa Meksyku z kolekcji Stanisława Kasprzyka” oraz „ALEBRIJES! ALEBRIJES! Fantastyczne stworzenia z kolekcji Ambasady Meksyku w Polsce”.
Wykład odbędzie się w Muzeum przy Wałach Chrobrego (sala konferencyjna) w czwartek, 18 maja 2023 roku o godzinie 18.00.
Wstęp: 5 zł (bilet edukacyjny)
Uwaga! Prosimy o punktualne przybycie, przejście do sali konferencyjnej przez sale wystawowe po zamknięciu Muzeum, czyli po godzinie 18.00, będzie niemożliwe.
Pojęcie artesanía nie jest w Polsce dobrze znane, w przeciwieństwie do sztuki ludowej czy sztuki popularnej. Być może najlepszym terminem do opisania grupy zjawisk związanych z interesującym nas terminem byłoby „rękodzieło ludowe”. W Meksyku pojęcia artesanía używa się powszechnie i opisuje on zbiór wytwórczości nie tylko tubylczej skierowany zarówno na rynek wewnętrzny („tradycyjne rękodzieło ludowe”), jak i zewnętrzny, to jest sprzedawanych odwiedzającym obszary wiejskie turystom krajowym i zagranicznym („nowe rękodzieło ludowe”). Nie ulega wątpliwości, że specjaliści zajmujący się tematem w różny sposób definiują termin artesanía. Roztrząsanie tej kwestii nie ma większego sensu, natomiast do czego warto zaprosić to podróż, dzięki której będziemy mogli zgłębić “radość życia” wypływającą z tych przedstawień, opowiadających często zapomniane historie i mity czy obrazujących życie meksykańskich wsi i miasteczek. Ich sielankowość i koloryt kontrastują często z warunkami w jakich egzystują twórcy, mówiąc nam zarazem coś o tym jak artesanía stała się środkiem przetrwania a może nawet oporu w warunkach głębokich nierówności oraz innych problemów społecznych trapiących współczesnych Meksyk.
Marcin Jacek Kozłowski - antropolog kultury, politolog, meksykanista, autor kilkunastu artykułów naukowych i współautor książek o Meksyku.
Absolwent Instytutu Stosunków Międzynarodowych na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego oraz Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej na Wydziale Historycznym Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Laureat ogólnopolskiego konkursu CESLA UW na najlepszą pracę magisterską dotyczącą Ameryki Łacińskiej (2007 r.). Obecnie doktorant w IEiAK UAM, realizujący pracę zatytułowaną: Las elites indígenas contemporáneas y su papel en la transformación de las sociedades locales en Los Altos de Chiapas, México: el caso de los tsotsiles del municipio Chenalhó (NCN DEC-2011/03/N/HS3/01288). Jego zainteresowania badawcze dotyczą antropologii politycznej, ekonomicznej oraz religii, głównie relacji między rytuałem i teatrem w perspektywie studiów performatywnych. Badania etnograficzne prowadził wśród następujących grup tubylczych Meksyku: Tsotsili, Mazateków, Tarahumara. Współpracował w realizacji filmów dokumentalnych poświęconych różnym aspektom kultury Indian oraz działalności Jerzego Grotowskiego i jego kontynuatorów w tym kraju. Dwukrotny stypendysta rządu meksykańskiego (SRE). Zastępca redaktora naczelnego czasopisma „Indigena. Przeszłość i współczesność tubylczych kultur amerykańskich”. Autor kilkunastu artykułów w zagranicznych i polskich periodykach naukowych.
XX Szczeciński Festiwal Muzyki Dawnej
„Mosty Muzyczne” - Koncert inauguracyjny przygotowany we współpracy z XX Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Dawnej we Lwowie, połączony z prelekcją Dyrektora artystycznego lwowskiego Festiwalu Bohdana Sehina.
Wykonawcy: Hanna Ivaniushenko – klawesyn, Serhiy Havryuk – skrzypce barokowe, Oksana Lytvynenko – wiolonczela barokowa, soliści i wykładowcy Orkiestry Barokowej Lwowskiej Narodowej Akademii Muzycznej im. Mykoły Łysenki.
W programie: Evaristo Felice DallʼAbaco, Johann Sebastian Bach, Dmytro Bortniansky, Maksym Berezovsky, Jean-Francois Dandrieu, François Couperin, Jean Baptiste Senaille
Więcej informacji oraz bilety: www.famd.pl
_______________________________________________________________________________
Warsztaty kaligrafii
Zapraszamy na spotkanie podsumowujące oraz ekspozycję prac uczestników Warsztatów Kaligrafii prowadzonych przez prof. Ryszarda Korżanowskiego.
Finałowe spotkanie odbędzie się w sobotę, 20 maja 2023 roku o godzinie 11.00 w Muzeum Narodowym w Szczecinie przy Wałach Chrobrego. Obowiązują zapisy oraz bilety w cenie 15 zł.
Termin „kaligrafia” pochodzi z języka greckiego i oznacza „piękne pisanie”. Kaligrafia znana jest od tysięcy lat, a ze względu na rodzaj alfabetu możemy wyróżnić np. kaligrafię japońską, arabską, koreańską, chińską czy łacińską. W Polsce aż do lat 60. XX wieku stanowiła jeden z przedmiotów nauczania początkowego jako doskonała metoda na trenowanie cierpliwości, dokładności, samodyscypliny, a nawet charakteru. To nikogo nie powinno dziwić – w końcu ozdobne, odręczne pisanie pozwala się skupić na wykonywanej czynności niemal w medytacyjny sposób.
Obowiązują wcześniejsze zapisy: [email protected] , tel. 797 705 269
_______________________________________________________________________________
Akademia Brzdąca
To już ostatnie spotkanie w ramach Akademii Brzdąca. Na słuchaczy, oprócz podsumowania, czekają także ostatnie warsztaty zatytułowane „Kleks: regularność i fantazja”.
Zapraszamy w sobotę, 20 maja 2023 roku o godzinie 11.00. Zajęcia odbywają się w Muzeum przy Wałach Chrobrego. Obowiązują bilety (10 zł) oraz zapisy.
Prowadząca: Krystyna Milewska
tel. (+48) 91 43 15 269
[email protected]
Cykl sobotnich spotkań z kustoszem, opracowanych z myślą o dzieciach w wieku 3–4 lat, wprowadzających w magiczny świat sztuki. Zajęcia polegają na opowieści o wybranym obrazie prezentowanym na ekspozycjach Muzeum Narodowego w Szczecinie i połączone są z działaniami plastycznymi. Malarstwo pokazuje świat widziany oczami artystów, zwraca uwagę na to, że dzieło ma nie tylko aspekt estetyczny, ale także pomaga zrozumieć otaczającą rzeczywistość.
Bezpośredni kontakt z barwą, obrazem, słowem otwiera widzów na odbiór sztuki wyobraźnią, sercem i myślą. Szczególnie najmłodsi – zainspirowani oglądanymi na wystawach pracami – z entuzjazmem rysują i malują postrzegany świat. Spotkania odbywają się raz w miesiącu, od października do maja. Zapraszamy do mądrego i uważnego patrzenia na świat, sztuka bowiem cenniejsza jest niż złoto!
_______________________________________________________________________________
Akademia Historii Sztuki
„Sztuka II połowy XX wieku” to temat wykładu w cyklu Akademia Historii Sztuki. Wygłosi go Renata Fabiańska-Grzybowska. Zapraszamy do gmachu Muzeum Narodowego w Szczecinie przy Wałach Chrobrego w sobotę, 20 maja 2023 roku o godzinie 16.00. Bilety: 5 zł.
Akademia Historii Sztuki to otwarte wykłady z zakresu historii sztuki, odbywające się w tym roku szkolnym od października 2022 do kwietnia 2023 w każdą sobotę. Ze względu na przekrojowy charakter kursu polecamy go w szczególności młodzieży i osobom dorosłym, które pragną rozpocząć swoją przygodę z historią sztuki lub usystematyzować posiadane już wiadomości. Kurs obejmuje szeroki zakres tematów, od sztuki starożytnej po sztukę współczesną, uzupełniony o zajęcia związane z analizą i interpretacją dzieł sztuki.
_______________________________________________________________________________
Etno dizajn: malarstwo na szkle
Zapraszamy na kolejne spotkanie z cyklu rodzinnych muzealnych warsztatów propagujących łączenie elementów rękodzielnictwa ludowego ze współczesnymi trendami.
Projekt „Etno dizajn” jest realizowany we współpracy z Działem Etnografii Pomorza MNS, a tym razem warsztaty będą dotyczyły malarstwa na szkle. Zapraszamy dorosłych, rodziców z dziećmi oraz młodzież – zarówno osoby rozwijające już zainteresowania plastyczne, jak i początkujące. W trakcie zajęć uczestnicy będą mieli okazję zobaczyć obrazy malowane na szkle ze zbiorów Działu Etnografii Pomorza oraz dowiedzieć się więcej o technice, jaką zostały wykonane. Podczas warsztatów odbędzie się także krótki wykład, poprowadzony przez Agnieszkę Słowińską z Działu Etnografii Pomorza. W ramach części praktycznej zaprojektujemy wzór inspirowany sztuką ludową i ozdobimy nim szklany wazon.
Termin „malarstwo na szkle” obejmuje różne sposoby ozdabiania szkła. Jednym z nich jest technika polegająca na wykonywaniu malunków na wewnętrznej stronie tafli. Na ziemiach polskich rozkwit tej techniki miał miejsce na początku XIX wieku. W niektórych regionach w wiejskich chałupach można było podziwiać, świadczące o zamożności gospodarzy, całe „galerie” malowanych na szkle obrazów. Przeważała tematyka sakralna (wizerunki Chrystusa ukrzyżowanego, Matki Bożej, świętych – często patronów mieszkańców danego domostwa, sceny biblijne).
Współcześnie tradycja malowania na szkle jest ciągle żywa. W dalszym ciągu artyści sięgają po tradycyjne motywy sakralne, oprócz nich pojawiają się także tematy związane z życiem codziennym wsi, ilustracje zwyczajów, przedstawienia roślin i zwierząt, wzory geometryczne. Oprócz obrazów unikatowych powstają też wyroby seryjne i masowe. Ozdabianie szkła stało się również hobby.
Podczas warsztatów muzeum zapewnia wszystkie materiały. Możecie też przynieść własne szklane przedmioty, pasujące do Waszych wnętrz, a następnie samodzielnie ozdobić je z użyciem wybranych kolorów farb do szkła. Serdecznie zapraszamy!
Prowadzące: Agata Kamińska (Dział Edukacji MNS) i Agnieszka Słowińska (Dział Etnografii Pomorza MNS)
Wstęp: 15 zł
Liczba miejsc ograniczona.
Obowiązują wcześniejsze zapisy: [email protected]
tel. 797 705 277
_______________________________________________________________________________
Ostatni dzień prezentacji wystawy czasowej
„Mondo cane. Jak obsługiwać świat”
Tytuł wystawy – Mondo cane – nawiązuje do tomu poetyckiego Jerzego Jarniewicza, nagrodzonego w 2022 roku literacką nagrodą Nike, a także albumu Marka Pattona (Faith No More) inspirowanego włoską muzyką lat 50. i 60. XX wieku oraz włoskiego filmu dokumentalnego z 1962 roku (pol. Pieski świat), budzącego liczne kontrowersje.
Dokument ten to pierwsze dzieło nurtu mondo (rejestrujące rzeczywistą śmierć) oraz shockumentary (z szokującymi materiałami). Ujawnia przemoc człowieka wobec zwierząt, uprzedzenia dotyczące przedstawicieli innych kultur, usprawiedliwienia własnych, dziwacznych rytuałów. Montaż scen oddaje arbitralność nadawania wartości produktom i usługom oraz absurdy egzystencji najbogatszych. Dzieło można uznać za próbę pokazania świata – pozajednostkowych procesów oraz nieoczywistych połączeń między zjawiskami w skali globalnej. Twórcy mieli ambicję dokonania zmiany, jednak z dzisiejszej perspektywy widać, że powielili wykluczenia. Wadami filmu są: nachalny dydaktyzm, poczucie wyższości wobec omawianych bohaterów, postawa wszechwiedzącego narratora, nacisk na normy społeczne. Obraz wymaga uwspółcześnienia wobec zmian w rozumieniu człowieka, innych gatunków i technologii. W czasach nasilającego się kryzysu klimatycznego, pogłębiających się nierówności ekonomicznych, rosyjskiej inwazji militarnej na Ukrainę czy przeniesienia ekonomicznego centrum do Azji, pytania tego typu stają się coraz bardziej palące.
Wobec nieaktualności starych diagnoz zastanawiamy się, jak pokazać uniwersum inkluzywnie. Jak przedstawić receptę na przyszłość, mniej lub bardziej poważną instrukcję obsługi świata. Sposób na dalsze nawigowanie w odmętach złożonych zjawisk, fake newsów, botów, big data, masowych zagrożeń, krótkowzroczności homo sapiens. Przepis sztuk wizualnych nie jest jednoznaczny, wymaga wysiłku i zaangażowania, nie gwarantuje stuprocentowej skuteczności, a efekty uboczne bywają nieprzewidywalne. Jerzy Jarniewicz stworzył w tomie poezji własny „montaż”, składający się na współczesne Mondo cane. Artystyczne „odpowiedzi” stają się instrumentem służącym do myślenia i (współ-)odczuwania. Niektóre z prezentowanych na wystawie propozycji artystycznych są absurdalne, fragmentaryczne, inne – skrajnie pesymistyczne. Oferują za to rozwiązania fantazyjne, empatyczne, wciągające, a to składniki, których brakuje często innym receptom z obszarów pokrewnych, takich jak nauka i humanistyka.
Wiktoria Kozioł
Wystawa Mondo cane. Jak obsługiwać świat jest realizowana we współpracy Muzeum Narodowego w Szczecinie z Akademią Sztuki w Szczecinie. Jej kuratorką jest Wiktoria Kozioł, a weźmie w niej udział 30 artystów – absolwentów i wykładowców Wydziału Malarstwa Akademii Sztuki w Szczecinie, a także zaproszone do jednego z projektów studentki oraz osoby należące do Koła Gospodyń Wiejskich Stobno oraz Koła Emerytów, Rencistów i Inwalidów nr 2 w Stobnie. Wśród kilkudziesięciu prezentowanych prac znajdą się obrazy, rysunki, obiekty, instalacje i filmy, pokazywane nie tylko w salach wystawienniczych, ale także w pozostałych przestrzeniach muzeum (szatnia, klatka schodowa, korytarze, kasa).
Prace prezentowane na wystawie są własnością artystów, Towarzystwa Przyjaciół Muzeum Narodowego w Szczecinie, Zachęty Sztuki Współczesnej w Szczecinie oraz prywatnych kolekcjonerów.
Osoby prezentujące prace na wystawie: Michał Banasik, Roman Bożejewicz, Piotr Bujak, Jakub Czyszczoń, Wojciech Dada, Inez Dapszus, Barbara Dąbrowska, Jagoda Dukiewicz, Agnieszka Grodzińska, Natalia Janus-Malewska, Alina Jasiorska, Natalia Karczewska, Marianna Kępka, Jadwiga Kolcz, Adrian Kolerski, Joanna Krawczyk, Paweł Książek, Natalia Laskowska, Olga Lewicka, Wojciech Łazarczyk, Teresa Matyja, Aleksandra Mrozowska, Łukasz Musielak, Hanna Nowicka, Grzegorz Nowotniak, Michał Orzechowski, Bartłomiej Otocki, Grażyna Pacyna, Halina Partyka, Piotr Pauk, Przemysław Piniak, Jolanta Resiak, Zbigniew Rogalski, Zbigniew Romańczuk, Daniel Rycharski, Lidia Sapińska, Aneta Sieniawska, Piotr Skiba, Anastazja Stańczyk, Remi Suda, Jolanta Szaruga-Dudek, Katarzyna Szeszycka, Małgorzata Szymankiewicz, Dorota Szynkaruk, Ewa Tenen, Jolanta Trat, Marzena Winiarczyk, Renata Wójcik, Aleksandra Zielińska.
_______________________________________________________________________________
Mondo Cane: Medytacje końców Europ.
emontaż wystawy z Duchini Bei
Zapraszamy na działanie medytacyjne z Duchini Bei, tuż po zamknięciu wystawy i chwilę przed jej demontażem.
Będzie to wędrówka po ruinach, pozostałościach struktur, po odpowiedzialności, wędrówka wyobraźnią i pamięcią, po pamięci, po ciele, będzie to transformacja ciała, transformacja ucieczki z lęku i od czegoś – w ruch z ciekawości i pasji, z konieczności.
Razem z Octavią E. Butler, Zuzanną Ginczanką, Andrzejem Stasiukem, świętą Teresą z Avili, Anną Świrszczyńską, Vijnaną Bhairava Tantrą, T’Gatoi, z zewnętrznymi, kolektywnymi oraz wewnętrznymi głosami i obrazami.
Zapisy do 18.05.23 u Wiktorii Kozioł: [email protected]
Jak się przygotować: weź ze sobą matę do jogi/koc, wygodne ubranie i coś do szkicowania
Wybierz
Układ
Krok
Rytm
Rozmach
Co najmniej
Tyle samo ciekawości
Co strachu
Buty
Ubranie
Może coś na głowę
Może to nie byłaby
Prawdziwa wolność
Ale kto tutaj jest przygotowany
Do prawdziwej wolności
Kurczy się
Porusza
Drobnym szuranym kroczkiem
Wewnątrz własnego losu
Co zrobić
Co w ogóle można zrobić
Z wolnością
Gdy żyje się między
Wschodem a Zachodem
Pomiędzy
Strachem a pogardą
Tajemnie zapadł wyrok
– kreślą się żółte gwiazdy
Sentymentalną lirą,
Duchini Bei to duet hauntologiczny, zainicjowany jesienią 2020 w Berlinie przez twórczynie Olgę Lewicką i Olę Zielińską, działający z medium wyobraźni, pamięcią ciała i procesami uczenia się jako transformacji.
Napisz komentarz
Komentarze