Podczas spotkania z publicznością w Muzeum Sztuki Współczesnej artystka odtworzy wyspiarski performans ekofeministyczny i zaprezentuje swoje najnowsze filmy poświęcone tematyce siostrzeństwa, zrealizowane wspólnie z karaibskimi artystkami (Murielle Michel, Alexandrą Déglisse
i Murielle Kabile). Opowie również o historii performansu na Martynice i odbywającym się tam od kilku lat festiwalu FIAP oraz zaprosi publiczność do partycypacyjnej akcji opartej na krytycznej refleksji na temat współczesnego neokolonialnego wizerunku wyspy.
Jak pisze artystka: „Projekt łączący Martynikę (nazywaną »Ile aux Fleurs«, czyli »Kwiecistą Wyspą«)
z Polską został zainspirowany okresem spędzonym na Martynice (2016–2019) i niezwykle szczególnymi, magicznymi, siostrzanymi więziami utkanymi z tą wyspiarską krainą. Osoba, którą jestem dzisiaj, została ukształtowana poprzez liczne spotkania, rozmowy, doświadczenia
z mieszkańcami wyspy, a raczej jej mieszkankami. Napotkane na mojej drodze kobiety pochodziły
z bardzo zróżnicowanych środowisk, jak moja sąsiadka Rosemary, która nauczyła mnie dosłownie wszystkiego o tamtejszych roślinach leczniczych, czy Annabel, wprowadzająca mnie w artystyczny świat Karaibów.
Przez długi czas zastanawiałam się nad formą pozwalającą wyrazić mój związek z Martyniką w sposób autentyczny i poetycki. Jako artystka performansu, feministka, słowiańska Baba Jaga, rozmyślałam
o tym, jak nie wpaść w pułapkę pocztówkowego fantazjowania o karaibskiej wyspie. Postanowiłam więc sięgnąć po wątek znajdujący się w centrum globalnej debaty feministycznej. Jest nim temat uniwersalnego siostrzeństwa.
Feministki afroamerykańskie, Bell Hooks, Audre Lorde, Kimberlé Crenshaw, Angela Davis, oraz feministki indoamerykańskie, jak na przykład Chandra Talpade Mohanty, były dla mnie główną inspiracją przy tworzeniu tego projektu. »Moja Siostra Wyspa / Sister Islander« w nawiązaniu do Audre Lorde i jej afro-feministycznego dzieła »Sister Outsider«, będzie więc performatywną rozmową
z Martyniką, moją siostrą – wyspą.
Chciałabym, aby ten audiowizualny projekt stał się bodźcem do refleksji na temat neokapitalistycznego, neokolonialnego podejścia do karaibskiej wyspy. Martynika, często erotyzowana, wręcz kanibalizowana przez europejskich turystów, jest postrzegana jako »go-go destination«, tropikalny raj, pocztówka z palmami. Pragnę pokazać ją w innym świetle”.
Od 7 lipca do 11 września w przestrzeni Muzeum Sztuki Współczesnej prezentowana będzie wystawa dokumentująca szczeciński performans artystki, wzbogacona o najnowsze filmy zrealizowane w 2022 roku we współpracy z Murielle Michel, Alexandrą Déglisse i Murielle Kabile oraz instalację audio – poetycki monolog artystki, w którym Martynika jako ekosystem zagrożony (historycznie, politycznie, ekologicznie i ekonomicznie) stanie się centrum refleksji nad postkolonialną przeszłością i neokolonialną teraźniejszością wyspy.
kuratorka: Magdalena Lewoc
organizator: Muzeum Narodowe w Szczecinie
partner projektu: Dom Kultury „13 Muz”
Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Sztuki Współczesnej
ul. Staromłyńska 1
performans i spotkanie z artystką: piątek, 1 lipca 2022, godz. 18.00
wystawa czynna od 7 lipca do 11 września 2022
Napisz komentarz
Komentarze