Siłą odbywającego się od 1966 roku w Szczecinie Przeglądu Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT
jest wypadkowa ponad półwiecznej tradycji oraz odwaga i świeżość współczesnych twórców – organizatorów oraz artystów uczestniczących w festiwalu.
Nie traci na aktualności dodana przed blisko trzema dekadami nazwa KONTRAPUNKT. Szukający znaczenia tego słowa szybko natrafi na termin muzyczny, który określa kompozytorską technikę polegającą na prowadzeniu kilku niezależnych linii melodycznych zgodnie z określonymi zasadami harmonii i rytmu. Jest także konotacja literacka – powieść „Kontrapunkt” Aldousa Huxleya, gdzie jedna z postaci mówi: „istotą nowego sposobu patrzenia jest różnorodność. Różnorodność oczu i rozmaitość oglądanych widoków. Każdy ze swego punktu widzenia dostrzega inną postać zjawiska – odmienny pokład rzeczywistości”.
Oba przykłady, co prawda metaforycznie, ale wyczerpująco określają idee oraz charakter KONTRAPUNKTU jako unikalnego przedsięwzięcia artystycznego, jednego z największych i najstarszych w Polsce festiwali teatralnych. Tu ważne jest zderzenie, czyli kreatywna konfrontacja na wielu poziomach, przy udziale wielu aspektów w rozmaitych przestrzeniach.
Przegląd Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT to wbrew nazwie interdyscyplinarny festiwal sztuki.
To rozmaite artystyczne stylistyki, ale też zderzenie kultur, gdyż to wydarzenie ma charakter międzynarodowy. W nurcie konkursowym o prestiżowe nagrody rywalizują zespoły zawodowych teatrów repertuarowych oraz niezależnych, offowych. Całości towarzyszą KONTRAteksty, czyli obszerny, interdyscyplinarny program towarzyszący, Tutaj obok kolejnych propozycji teatralnych obecne są muzyka, literatura, film, sztuki wizualne oraz performance. Do tego zestawienia śmiało można dołączyć także, wyniesioną do rangi sztuki, ideę Spotkania, która spaja wszelkie... kontrapunkty. Od wielu lat festiwalowi towarzyszą działania KONTRABANDY, czyli zespołu młodych adeptów sztuki, wspomagających przedsięwzięcie na polu organizacyjnych, ale też artystycznym (rozmaite akcje uliczne).
_____________________________________________
Nauczyliśmy się żyć i pracować w kryzysie, w pandemii i jej kolejnych falach, przy ograniczeniach, jakie powodują. Nauczyliśmy się organizować festiwale hybrydowe, w dystansie, w sieci. Przyjmowaliśmy te lekcje z pokorą. Teraz musimy zmierzyć się z sytuacją stawiającą pod znakiem zapytania cały dotychczasowy porządek. Wojna trwająca za naszą wschodnią granicą, napływ uchodźców niespotykanej skali, inflacja i wzrost kosztów. Jednak w dalszym ciągu planujemy festiwal jak za minionych, dobrych czasów.
Jesteśmy gotowi na nowe wyzwania prezentacji teatru z zachowaniem dystansu fizycznego, a nawet on-line. Nie zachowamy jednak dystansu do tego, co żywy teatr robi, o czym mówi. Chcemy festiwalu będącego świętem, najlepszego, jaki można zorganizować, takiego, który zachwyca, stawia pytania, dodaje otuchy, a może i ratuje przed nieszczęściem. Ważny jest dla nas WYBÓR – tego co najlepsze, KONFRONTACJA – dzieł i twórców, RYTUAŁ – spotkania i festiwalowej wspólnoty. A przede wszystkim TROSKA – o teatr, i NADZIEJA – na lepszą przyszłość. 56 Przegląd Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT w Szczecinie taki będzie.
MOTTO PRZEGLĄDU: DOBRO
W 2019 roku postanowiliśmy, że trzy kolejne edycje KONTRAPUNKTU chcemy poświęcić transcendentaliom, tym wartościom, które pozwalają przekraczać, wykraczać poza, przewyższać; budzą dyskusję, potrzebę zadawania pytań o istotę rzeczy, prowokują do krytyki i deklarowania poglądy. Naczelne i najbardziej doskonałe (wg Platona) idee: Prawda – Dobro – Piękno, stały się podstawą myśli humanistycznej na wiele stuleci, są przedmiotem odwiecznego dyskursu filozoficznego, ciągłego obalania i budowania. Obawialiśmy się, że triada zabrzmi banałem i będzie zagrożona nieszczerym patosem. Stało się to dla nas – organizatorów festiwalu – wyzwaniem. W 2020 roku pandemia zmusiła nas do odwołania jubileuszowego festiwalu. Zorganizowaliśmy go po kilku miesiącach w formie prologu do tego oczekiwanego. A Prawda stała się doskonałym punktem wyjścia do dyskusji o istocie teatru. Język teatru dokumentalnego zdominował to ograniczone do minimum kontrapunktowe święto teatru. Podczas 55. przeglądu we wrześniu 2020 Prawda stała się narracyjną osią, to wokół niej wirowały teatralne dyskusje. Dziś wiemy, że triada jest dla nas punktem wyjścia. Wyznacza szerokie pole dyskursu i refleksji. Mobilizuje twórców zaproszonych do współpracy. A także ułatwia, mamy nadzieję, selekcję najlepszych spektakli spośród zgłoszonych i obserwowanych. Dziś jesteśmy świadkami wybuchu wojny w Europie. Dobrem natychmiast zaczęliśmy się dzielić, jest na ustach i w sercach wszystkich. A logika wojny, logika zła – przeraża.
Budujemy program 56. Przeglądu Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT wokół wartości, jaką jest Dobro. U Władysława Stróżewskiego czytamy: „Obserwujemy nieodwracalny bieg zdarzeń, w którym życie oddają najlepsi z nas. Widzimy narastające od czasu do czasu fale międzyludzkiej , bezmyślnej nienawiści i przypływy niczym nieokiełznanego barbarzyństwa, niszczącego najwspanialsze wytwory ludzkiego geniuszu. Niekiedy dzieje się to w imię tak czy inaczej rozumianego dobra. Tragizm sytuacji polega wówczas na tym, że równoważne wartości zwierają się w starciu, z którym przynajmniej jedna musi zostać zniweczona”. Przed oczami stają nam wtedy wydarzenia obecnych czasów. Los migrantów na granicy, tragiczna sytuacja w pandemii, relatywizacja wartości. O tym stara się mówić współczesny teatr. Chcemy w programie festiwalu pokazać dyskusję o wartościach, programem tym ją pobudzać.
ZMIANA: JEDEN NURT KONKURSOWY
W tej edycji festiwalu wprowadzimy zmianę, w swej istocie nawiązującą do tradycji zapoczątkowanej przez Zygmunta Duczyńskiego, reżysera, twórcę Teatru Kana, kiedy włączył się do organizacji Przeglądu Teatrów Małych Form w 1995 roku. Zaproponował wówczas rozszerzenie nazwy festiwalu o pojęcie „kontrapunktu”, a także zasadę, że do konkursu zostaną zaproszone zarówno teatry dramatyczne,
jak i lalkowe czy offowe. Po latach, kiedy w 2017 roku przejąłem dyrekcję festiwalu, wyodrębniliśmy osobny nurt off i nadaliśmy mu również charakter konkursowy. Po kilku latach okazało się,
że rozdzielenie teatru offowego od „nurtu głównego” deprecjonuje pierwszy z nich. Przede wszystkim w oczach jego twórców, ale głównie w oczach zaproszonych do oceny offowych spektakli jurorów. Niższy budżet, gorsze warunki, mniejsze sale, dużo niższa pula nagród to główne dowody deprecjacji. Argumenty o promocyjnym dla offu charakterze, możliwości prezentacji wielu takich spektakli na KONTRAPUNKCIE nie przekonywały krytyków tej struktury programu. Wracamy więc do pierwotnych idei KONTRAPUNKTU – rezygnując z podziałów, program ułożymy w jednym nurcie – konkursowym.
Marek Sztark
dyrektor PTMF KONTRAPUNKT
56. Przegląd Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT
Konkurs – spektakle oceniane przez Publiczność oraz Jury
KONTRAteksty – wydarzenia towarzyszące
21 KWIETNIA 2022 | CZWARTEK
17.00 | Teatr Kana | Konkurs | Ścieżka 2a
„Robot” | Unia Teatr Niemożliwy w Warszawie | 60’
18.30 | Galeria Jagiellońska 86 | KONTRAteksty
Wernisaż „Dobro w plakacie. Z kolekcji Pigasus Polish Poster Gallery Berlin”
20.00 | Teatr Kana | Konkurs | Ścieżka 1a
„Robot” | Unia Teatr Niemożliwy w Warszawie | 60’
ok. 21.00 | Łąka & Piwnica Kany | KONTRAteksty
Punkty sporne: nieformalne rozmowy teatralne (w formule long table)
Punkty bezsporne: klub festiwalowy
22 KWIETNIA 2022 | PIĄTEK
17.00 | Teatr Kana | Konkurs | Ścieżka 1b
„Robot” | Unia Teatr Niemożliwy w Warszawie | 60’
18.30 | Teatr Współczesny | Konkurs | Ścieżka 1
„Biblia: Próba” | Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu | 105’
18.30 | Aula II Liceum Ogólnokształcącego im. Mieszka I | Konkurs | Ścieżka 2
„Klub” | Teatr Collegium Nobilium w Warszawie & TR Warszawa | 120’
21.00 | Łąka & Piwnica Kany | KONTRAteksty
Oficjalne otwarcie 56. PTMF KONTRAPUNKT
Wernisaż plakatów Aleksandry Ziętali „Z kartoteki grafika”
21. 30 | Łąka & Piwnica Kany | KONTRAteksty | wstęp wolny
Koncert Budyń & Chango „Ukryte Do Wiadomości” | 75’
21.30 | Teatr Kana | Konkurs | Ścieżka 2b
„Robot” | Unia Teatr Niemożliwy w Warszawie | 60’
22.30 | Łąka & Piwnica Kany | KONTRAteksty
Punkty sporne: nieformalne rozmowy teatralne (w formule long table)
Punkty bezsporne: klub festiwalowy
23 KWIETNIA 2022 | SOBOTA
17.00 | Pałac Młodzieży | Konkurs | Ścieżka 1+2
„Rewolucja, której nie było” | Teatr 21 & Biennale Warszawa | 105’
19.30 | Teatr Współczesny | Konkurs | Ścieżka 2
„Biblia: Próba” | Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu | 105’
19.30 | Aula II Liceum Ogólnokształcącego im. Mieszka I | Konkurs | Ścieżka 1
„Klub” | Teatr Collegium Nobilium w Warszawie & TR Warszawa | 120’
22.00| Dom Skandynawski | KONTRAteksty
„Surströmming i inne katastrofy” | Gieno Mientkiewicz & Przyjaciele | 60’
22.00 | Łąka & Piwnica Kany | KONTRAteksty
Punkty sporne: nieformalne rozmowy teatralne (w formule long table)
Punkty bezsporne: klub festiwalowy
24 KWIETNIA 2022 | NIEDZIELA
15.00 | Plac Adama Mickiewicza (za Muzeum Narodowym w Szczecinie)
Wyjazd kontrapunktowych autobusów do Goleniowa
17.00 | Goleniowski Dom Kultury | Konkurs | Ścieżka 1
„Grimm” | Teatr pod Fontanną w Poznaniu | 70’
17.00 | Teatr Współczesny | Konkurs | Ścieżka 2
„Byk” | STUDIO teatrgaleria w Warszawie , Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie, Fundacja Teatru
Śląskiego „Wyspiański” w Katowicach, Instytut im. J. Grotowskiego we Wrocławiu | 90’
20.00 | Teatr Współczesny | Konkurs | Ścieżka 1
„Byk” | STUDIO teatrgaleria w Warszawie , Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie, Fundacja Teatru
Śląskiego „Wyspiański” w Katowicach, Instytut im. J. Grotowskiego we Wrocławiu | 90’
ok. 21.30 | Łąka & Piwnica Kany | KONTRAteksty
Punkty sporne: nieformalne rozmowy teatralne (w formule long table)
Punkty bezsporne: klub festiwalowy
25 KWIETNIA 2022 | PONIEDZIAŁEK
17.00 | Pałac Młodzieży | Laureat The Best OFF | KONTRAteksty
„Uwaga” – instalacja performatywna | Teatr o.de.la w Rzeszowie | 40’
17.00 | Malarnia – Scena Teatru Współczesnego | KONTRAteksty
„Nadbagaż” | Monodram Karoliny Miłkowskiej-Prorok (Gorzów Wielkopolski)| 60’
19.00 | Teatr Lalek Pleciuga | Konkurs | Ścieżka 1+2
„Kobieta i życie” | Wrocławski Teatr Współczesny & Partnerzy | 90’
21.00 | Malarnia – Scena Teatru Współczesnego | KONTRAteksty
„Nadbagaż” | Monodram Karoliny Miłkowskiej-Prorok (Gorzów Wielkopolski) | 60’
ok. 22.00 | Łąka & Piwnica Kany | KONTRAteksty
Punkty sporne: nieformalne rozmowy teatralne (w formule long table)
Punkty bezsporne: klub festiwalowy
26 KWIETNIA 2022 | WTOREK
17.00 | Teatr Lalek Pleciuga | Konkurs | Ścieżka 1
„a.y.l.a.n.” | Teatri i Qytetit – Gjilan, Kosovo | 60’
18.30 | Dom Kultury „13 Muz” | KONTRAteksty
„Kawałki drewna, czyli żywot Kwaska” | Fundacja pod Sukniami, monodram Romka Zańko | 60’
20.00 | Teatr Lalek Pleciuga | Konkurs | Ścieżka 2
„a.y.l.a.n.” | Teatri i Qytetit – Gjilan, Kosovo | 60’
20.00 | Podziemna Scena Teatralna Stowarzyszenia Kamera | KONTRAteksty
„Król Skinów” – audioperformens dokumentalny | Pegazy Zarazy (Szczecin) | 60’
ok. 21.30 | Łąka & Piwnica Kany
Punkty sporne: nieformalne rozmowy teatralne (w formule long table)
Punkty bezsporne: klub festiwalowy
27 KWIETNIA 2022 | ŚRODA
17.00 | Dom Kultury „Krzemień” w Szczecinie | KONTRAteksty
„Korowód w bluesie. Mandala” | Teatru Ruchu Umownie Ewidentnego w Szczecinie | 120’
17.00 | Scena Antygrawitacji | Konkurs | Ścieżka 2
„IV RP Snów” | Sztuka Nowa w Warszawie | 60’
18.00 | Podziemna Scena Teatralna Stowarzyszenia Kamera | KONTRAteksty
„Król Skinów” – audioperformens dokumentalny | Pegazy Zarazy (Szczecin) | 60’
20.00 | Scena Antygrawitacji | Konkurs | Ścieżka 1
„IV RP Snów” | Sztuka Nowa w Warszawie | 60’
ok. 21.30 | Łąka & Piwnica Kany | KONTRAteksty
Punkty sporne: nieformalne rozmowy teatralne (w formule long table)
Punkty bezsporne: klub festiwalowy
28 KWIETNIA 2022 | CZWARTEK
13.00 | Pałac Młodzieży | KONTRAteksty
Benefis Janusza Krzymińskiego | 120’
17.00 | Pałac Młodzieży | Konkurs | Ścieżka 2
„Maszyna” | Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy | 75’
17.00 | Teatr Kana | KONTRAteksty | #solidarnizukrainą
„Gęstość zaludnienia. Historia wybuchu” | Teatr Kana w Szczecinie | 80’
19.30 | Pałac Młodzieży | Konkurs | Ścieżka 1
„Maszyna” | Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy | 75’
21.00 | Łąka Kany | KONTRAteksty | wstęp wolny
Koncert „Szczecińskiej Trzynastki” – Orkiestry Dętej Domu Kultury „13 Muz” | 30’
21.30 | Dziedziniec Zamku Książąt Pomorskich | Konkurs | Ścieżka 1+2
„Epitafium błazna” (spektakl plenerowy) | Kolektyw Kejos we Wrocławiu | 45’
ok. 22.30 | Łąka & Piwnica Kany | KONTRAteksty
Punkty sporne: nieformalne rozmowy teatralne (w formule long table)
Punkty bezsporne: klub festiwalowy
29 KWIETNIA 2022 | PIĄTEK
18.00 | Teatr Lalek Pleciuga / 13 Muz | KONTRAteksty
Dyskusja „Dobro” | 120’
20.30 | Łąka Kany
Ogłoszenie wyników 56. PTMF KONTRAPUNKT
Projekt „Post scriptum”
21.00 | Łąka Kany | Klub Festiwalowy | KONTRAteksty | wstęp wolny
Jacek Kleyff w Orkiestrze Na Zdrowie | 60’
Punkty bezsporne: klub festiwalowy
ok. 22.00 | Piwnica Kany | KONTRA teksty
Jam Session Szczecin Classic
Organizatorzy zastrzegają sobie możliwość dokonania zmian w programie.
Podane godziny rozpoczęcia spektakli z uwagi na wszelkie opóźnienia wynikające z rytmu festiwalu mogą ulec zmianom.
Sprzedaż biletów:
on-line: www.bilety.fm
stacjonarne punkty sprzedaży:
– Punkt Obsługi Klienta bilety.fm, Zamek Książąt Pomorskich, ul. Korsarzy 34, wejście I
– Centrum Informacji Turystycznej, pl. Żołnierza Polskiego 20 (szklany pawilon w Alei Kwiatowej)
Miejsca festiwalowe:
Punkt Informacyjny Festiwalu: Centrum Informacji Turystycznej, pl. Żołnierza Polskiego 20 (szklany pawilon w Alei Kwiatowej)
Dom Kultury „13 Muz” w Szczecinie, pl. Żołnierza Polskiego 2
Teatr Współczesny w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3
Teatr Lalek Pleciuga w Szczecinie, pl. Teatralny 1
Pałac Młodzieży – Pomorskie Centrum Edukacji w Szczecinie, al. Piastów 7
Ośrodek Teatralny Kana w Szczecinie, pl. św.św. Piotra i Pawła 4/5
Piwnica & Łąka Kany, pl. św. św. Piotra i Pawła 4/5
Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, ul. Korsarzy 34
Scena Antygrawitacji, ul. Jodłowa 25
Dom Kultury „Krzemień” w Szczecinie, ul. Krzemienna 10
II Liceum Ogólnokształcące im. Mieszka I w Szczecinie, ul. Henryka Pobożnego 2
Dom Skandynawski, ul. Monte Cassino 6 (wejście od pl. Odrodzenia)
Podziemna Scena Teatralna Kamera, al. Jana Pawła II 17 (wejście od ul. Mazurskiej)
Galeria Jagiellońska 86, ul. Jagiellońska 86
serwis internetowy: www.kontrapunkt.pl
facebook & instagram: FestiwalKontrapunkt
ZESPÓŁ PROGRAMOWY:
- Dagmara Gumkowska
- Paula Rudź (reprezentująca Zachodniopomorską Offensywę Teatralną)
- Paweł Niczewski
- Maciej Litkowski
- Marek Sztark
SPEKATKLE KONKURSOWE
1. „IV RP Snów”, Sztuka Nowa w Warszawie
2. „a.y.l.a.n.”, Teatri i Qytetit – Gjilan, Gjilan, Kosovo
3. „Biblia: Próba”, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu
4. „Byk”, Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie
5. „Epitafium błazna”, Kolektyw Kejos we Wrocławiu
6. „Grimm”, Teatr pod Fontanną w Poznaniu
7. „Klub”, Teatr Collegium Nobilium w Warszawie & TR Warszawa
8. „Kobieta i życie”, Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich & Partnerzy
9. „Maszyna”, Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy
10. „Rewolucja, której nie było”, Teatr 21 & Biennale Warszawa
11. „Robot”, Unia Teatr Niemożliwy w Warszawie
SKŁAD JURY
- Joanna Klass - niezależna kuratorka i producentka kreatywna sztuk performatywnych w Polsce i na arenie międzynarodowej.
- Aleksandra Łukaszewicz - doktor habilitowana w dziedzinie nauk o kulturze, doktor filozofii, zajmuje się filozofią sztuki i kultury oraz estetyką filozoficzną, wykładowczyni Akademii Sztuki w Szczecinie.
- Tamara Trunowa - reżyserka.
NAGRODY:
- GRAND PRIX, czyli Wielka Nagroda Publiczności w wysokości 10 000 zł, ufundowana przez Prezydenta Miasta Szczecin.
Nagrody przyznawane przez jurorów nurtu konkursowego przeglądu:
- Nagroda Główna Jury w wysokości 10 000 zł
- Nagroda Rady Miasta Szczecin w wysokości 5000 zł
- Nagroda im. Kazimierza Krzanowskiego 3000 zł
- Nagroda im. Zygmunta Duczyńskiego w wysokości 5000 zł ufundowana przez Marszałka
Województwa Zachodniopomorskiego
- Wyróżnienia – 4000 zł
Napisz komentarz
Komentarze