Na terenie Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie obowiązuje przestrzeganiereżimu sanitarnego według aktualnych wytycznych Ministerstwa Zdrowia (ze względu na trwającą epidemię COVID-19) i regulaminów: obiektu, zwiedzania oraz uczestnictwa w wydarzeniach.
Spotkania, wystawy, spektakle i koncerty - wydarzenia z udziałem publiczności, odbywają się z zachowaniem wymaganego reżimu sanitarnego. Liczba osób jest ograniczona. Ze względu na sytuację epidemiczną wydarzenia mogą zostać odwołane lub przełożone.
WIELKANOC w Zamku
W czasie świąt Wielkanocy Zamek zaprasza do galerii wystawowych (galerie - wejście J oraz wystawa Fotoklubu Zamek - wejście A), a także na punkt widokowy na Wieży Dzwonów.
Wystawy wstęp: 10 zł bilet normalny, 6 zł ulgowy
Wieża Dzwonów wstęp: 10 zł normalny, 6 zł ulgowy
Łączony bilet na wieżę i wystawy: 15 zł i 10 zł ulgowy
Godziny otwarcia:
W Wielki Piątek – czynne godz. 10:00 – 16:00
W Wielką Sobotę – nieczynne
W Niedzielę Wielkanocną – nieczynne
W Poniedziałek Wielkanocny – czynne w godz. 10:00 – 16:00
WYDARZENIA MIESIĄCA
WIEŻA DZWONÓW otwarta dla zwiedzających!
Czynna: codziennie, w godz. 10:00 - 18:00 (ostatnie wejście 17:30)
W czasie świąt:
W Wielki Piątek – czynna w godz. 10:00 – 16:00
W Wielką Sobotę – nieczynna
W Niedzielę Wielkanocną – nieczynna
W Poniedziałek Wielkanocny – czynna w godz. 10:00 – 16:00
Bilety: 10 zł normalny, 6 zł ulgowy
Łączony bilet na wieżę i wystawy: 15 zł i 10 zł ulgowy
Od 1 kwietnia Zamek udostępnia zwiedzającym swoją wieżę widokową - Wieżę Dzwonów - najwyższą z zamkowych wież. To znakomite miejsce do obserwacji zamku i niezwykłej panoramy Szczecina. Z punktu widokowego podziwiać można m.in. katedrę, Wały Chrobrego, filharmonię, Łasztownię czy rzekę Odrę.
Również w samej wieży warto zwrócić uwagę na cenne relikty - na najniższym poziomie pod szklanymi taflami prezentowane są fragmenty dawnych obwarowań Wzgórza Zamkowego. W punkcie widokowym z bliska przyjrzeć się można znajdującemu się tam dzwonowi maryjnemu z 1524 r., ufundowanemu w 400. rocznicę chrystianizacji Pomorza przez biskupa Ottona z Bambergu (figura tego świętego wmurowana jest na ścianie zewnętrznej wieży od strony Dziedzińca Menniczego). Na zwieńczającej budowlę iglicy znajduje się gryf - symbol dynastii Gryfitów, a współcześnie także symbol Pomorza Zachodniego.
Wieża Dzwonów była częścią dawnego kościoła zamkowego p.w. św. Ottona, wzniesionego za czasów księcia Jana Fryderyka podczas pełnej rozmachu przebudowy kompleksu zamkowego na renesansową rezydencję w latach 70. i 80. XVI wieku. Wejściem do zamkowego kościoła były zachowane do dziś od strony ul. Korsarzy duże czarne wrota u podnóża wieży. Nowe skrzydło północne z komnatami pary książęcej oraz kościół z Wieżą Dzwonów powstały w miejscu zburzonej części wcześniejszych budynków – Kamiennego Domu i średniowiecznej świątyni.
Uwaga! Ze względu na warunki pogodowe i bezpieczeństwo zwiedzających punkt widokowy na Wieży Dzwonów zimą jest nieczynny, udostępniany jest wyłącznie od wiosny do jesieni. Zamek zastrzega, że także w tym okresie w przypadku szczególnych warunków atmosferycznych punkt widokowy może być czasowo zamykany ze względu na bezpieczeństwo turystów.
PRAPREMIERA spektaklu „Burmistrz”
Spektakl według tekstu Tomasza Jachimka
22 kwietnia (piątek), godz. 19:00 PRAPREMIERA
23 i 24 kwietnia (sobota i niedziela), godz. 19:00
29 kwietnia (piątek), godz. 20:00
30 kwietnia (sobota), godz. 19:00
1 maja (niedziela), godz. 19:00
Sala Kina Zamek (wejście A)
Bilety: 30 i 25 zł (ulgowy)
Reżyseria Waldemar Patlewicz
Scenografia Paweł Lewandowski
Obsada Adam Dzieciniak
Teatr Piwnica przy Krypcie zaprasza na prapremierę nowego spektaklu pt. „Burmistrz”. To kolejny już w zamkowym teatrze monodram w wykonaniu znakomitego Adama Dzieciniaka na podstawie tekstu Tomasza Jachimka, artysty kabaretowego, konferansjera, publicysty i tekściarza. Nie zabraknie anegdot, przebojów muzycznych oraz historii o kulisach władzy. Reżyserem jest Waldemar Patlewicz, którego widzowie Teatru Piwnica przy Krypcie znają już z cenionego od lat (wciąż na afiszu!) spektaklu „Kolega Mela Gibsona”.
Tytułowy burmistrz, najlepszy w dziejach miasteczka (stanowisko piastuje już 40 lat), kończy właśnie 70 lat. To idealna okazja do spektakularnego odejścia na emeryturę. Uroczystość zaplanowana jest w każdym detalu. Najpierw pożegnanie w magistracie, później uroczysta msza święta w kościele, a na końcu dostojny pochód ulicami miasteczka. 70 minut celebry na 70 urodziny. Czy ceremonia zadowoli burmistrza, współpracowników, jego rodzinę i mieszkańców miasteczka?
Zamkowy Gwiazdozbiór z Danielem Olbrychskim
Zapraszamy na spotkanie z Danielem Olbrychskim - wybitnym aktorem teatralnym i filmowym, przez wielu nazywanym „niekwestionowanym królem polskiego kina”. Wydarzenie odbędzie się w ramach cyklu Zamkowy Gwiazdozbiór.
20 kwietnia (środa), godz. 18:00
Galeria „O” (wejście A)
Bilety 45 zł
Prowadzenie: Konrad Wojtyła
Daniel Olbrychski zagrał w blisko 180 filmach kinowych i telewizyjnych. Zdobył uznanie w Polsce i za granicą. Był odtwórcą głównych ról w ekranizacjach największych dzieł polskiej literatury, takich jak „Potop”, „Ziemia Obiecana” czy „Wesele”. Pracował z wybitnymi polskimi reżyserami, między innymi Andrzejem Wajdą, Jerzym Hoffmanem, Krzysztofem Zanussim, Krzysztofem Kieślowskim, a także ze znanymi reżyserami zagranicznymi, np. Volkerem Schlöndorffem czy Claude’m Lelouchem.
Wystąpił w zagranicznych superprodukcjach, jak choćby w 2010 roku u boku Angeliny Jolie w filmie „Salt”. Grał w filmach nominowanych do Oscara (np. „Potop”, „Ziemia obiecana”, „Blaszany bębenek”, „Przekątna gońca” czy „Panny z Wilka”) i produkcjach, które Nagrodę Amerykańskiej Akademii Filmowej otrzymały („Blaszany bębenek” i „Przekątna gońca”). Obecnie występuje na deskach warszawskiego Teatru 6. piętro.
Zamkowy Gwiazdozbiór to cykl spotkań z cenionymi postaciami ze świata polskiej kultury i sztuki (m.in. teatru, filmu, muzyki, tańca, sztuk wizualnych). Słuchacze poznają artystyczne i prywatne biografie gwiazd, drogę ich kariery, zawodowe oraz życiowe wybory. Rozmowy prowadzą znani szczecińscy dziennikarze.
Spotkanie z Danielem Olbrychskim poprowadzi Konrad Wojtyła, dziennikarz, poeta i krytyk literacki.
Przegląd filmów Wong Kar Waia w Kinie Zamek
W dniach 1-6 kwietnia Kino Zamek zaprasza na przegląd filmów Wong Kar Waia, wybitnego reżysera z Hongkongu. W programie m.in. arcydzieło „Spragnieni miłości”. Wszystkie filmy pokazywane podczas przeglądu zostały odrestaurowane cyfrowo i w 4K. Kino Zamek to jedyne miejsce w Szczecinie, gdzie zostanie zaprezentowany pełen program przeglądu filmów Wong Kar Waia. Bilety na seanse w cenie 14 i 12 zł (ulgowy) do kupienia w kasach Zamku (wejście A oraz kasa Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej – wejście I) i na stronie bilety.zamek.szczecin.pl.
Niemal wszystkie filmy Wong Kar Waia natychmiast po premierze zyskiwały status kultowych, a ich estetyka wywarła ogromny wpływ na kino na całym świecie. Odrestaurowane pod okiem reżysera dziś ponownie hipnotyzują swoją energią. Kolory zyskują nowe tchnienie, a kultowe już kadry – inne spojrzenie. Piękne stroje w „Spragnionych miłości” stają się jeszcze bardziej namacalne, zaś w „2046” pokłosie niespełnionego romansu wybrzmiewa jako jeszcze aktualniejsze postscriptum. „Upadłe anioły” oczarowują pulsującym rytmem, „Happy Together” zmysłową atmosferą, a urzekające teledyskową energią „Chungking Express” wciąż pozostaje najbardziej pocieszającym z tytułów Wong Kar Waia.
Oglądane po latach filmy Wong Kar Waia stają się estetycznym zapisem pewnej ery, filmowym lustrem czasów, które opuściły Hongkong prawdopodobnie już bezpowrotnie. To filmy, jakie wchodzą głęboko pod skórę – i zachwycają tak samo przy pierwszym, jak i przy dziesiątym seansie.
CHUNGKING EXPRESS
Chung hing sam lam
1 kwietnia (piątek), godz. 19:30
Hongkong 1994 (105 min)
Reżyseria Wong Kar Wai
Obsada: Brigitte Lin, Takeshi Kaneshiro, Tony Chiu-Wai Leung
Dwóch hongkońskich gliniarzy o złamanych sercach, dwie przewrotne historie o niemożliwych spotkaniach. Policjant z plakietką o numerze 223 nie może się pogodzić z tym, że został porzucony, kiedy los stawia na jego drodze tajemniczą kobietę w prochowcu i blond peruce. Ona szuka Hindusów, którzy zniknęli z niezwykle cennym i niezbyt legalnym pakunkiem. Tymczasem w nocnym barze z jedzeniem na wynos bystre oczy milczącej Faye śledzą mundurowego 663, z którego uczuciami brutalnie obeszła się pewna stewardessa. Jeden z najważniejszych filmów definiujących estetykę lat 90., o zadziornej, lekko prowadzonej fabule.
UPADŁE ANIOŁY
Fallen Angels / Do lok tin si
2 kwietnia (sobota), godz. 19:30
Hongkong 1995 (99 min)
Reżyseria Wong Kar Wai
Obsada: Leon Lai, Michelle Reis, Takeshi Kaneshiro
Płatny zabójca Wong Chi-Ming dostaje instrukcje co do miejsca następnej akcji od sprawdzonej partnerki. Choć nigdy się nie spotkali, działają w idealnej synchronii. Dla kobiety bycie cieniem nonszalanckiego gangstera staje się jednak impulsem do coraz dalej posuniętych fantazji. Ich historia przeplata się z poszarpaną trajektorią losów niemego Ho Chi-Mo, który włamuje się nocami do małych sklepików, by sprzedawać z nich towar. Groteska, absurd, brutalność i nieodzowna wongkarwaiowska samotność zyskują tu bardziej mroczne oblicze, ale pozostają imponującym wizualnym spektaklem.
SPRAGNIENI MIŁOŚCI
In the Mood for Love / Fa yeung nin wah
3 kwietnia (niedziela), godz. 19:30
Hongkong, Chiny 2000 (99 min)
Reżyseria Wong Kar Wai
Obsada: Tony Chiu-Wai Leung, Maggie Cheung, Siu Ping-Lam
Hongkong skąpany w złotym świetle lat 60. Chow Mo-Wan i Su Li-Zhen mieszkają w sąsiadujących ze sobą wynajętych mieszkaniach. Idealnie uczesany dziennikarz i elegancka sekretarka w perfekcyjnie skrojonych sukienkach wymieniają na schodach zdawkowe uprzejmości. Do czasu aż odkryją, że ich małżonków połączył romans. Milczące porozumienie stanie się podłożem relacji, która w tym miejscu i w tym czasie nie powinna była się wydarzyć. Jeden z najpiękniejszych obrazów w historii kina, mistrzowsko skrojony z cieni, lustrzanych odbić, ukradkiem chwytanych gestów i spojrzeń.
HAPPY TOGETHER
Chun gwong cha sit
5 kwietnia (wtorek), godz. 19:30
Hongkong, Japonia, Korea Południowa 1997 (98 min)
Reżyseria Wong Kar Wai
Obsada: Leslie Cheung, Tony Chiu-Wai Leung, Chang Chen
Namiętność i chorobliwa zazdrość, potrzeba ekscytacji i stabilności, rozstania i powroty. Ho Po-Wing i Lai Yiu-Fai wyjeżdżają do Buenos Aires, by tchnąć nowe życie w swój niespokojny związek. Kochanków łączy więź mocna i destrukcyjna zarazem, emocji nie sposób pozostawić za sobą na drugim kontynencie. Pod deszczowymi chmurami i w palącym słońcu Argentyny, w pełnych napięcia rytmach tanga, mężczyźni odnajdą się i zagubią po raz kolejny.
2046
6 kwietnia (środa), godz. 19:30
Hongkong, Chiny, Francja, Włochy, Niemcy 2004 (132 min)
Reżyseria Wong Kar Wai
Obsada: Tony Chiu-Wai Leung, Ziyi Zhang, Faye Wong
Tytułowa data to również numer pokoju, w którym Su Li-Zhen mieszkała w czasie, gdy poznała Chow Mo-Wana. Pisarz powraca do miejsca, które wiąże go z dawną niespełnioną miłością. W licznych romansach z innymi kobietami szuka inspiracji dla futurystycznej powieści. Czy da się wypełnić pustkę, jaką zostawiły po sobie wspomnienia? Fragmentaryczne, rozproszone na kilka opowieści postscriptum do „Spragnionych miłości”: retro glamour spotyka się tu ze strzelistymi, cyberpunkowymi sceneriami, cyborgi noszą perłowe kolczyki, a eklektyczna wizja reżysera splata ze sobą najbardziej charakterystyczne wątki jego dotychczasowych filmów – od zmysłowego napięcia po gorączkowe rozedrganie.
TEATR
Spektakl dla dzieci
Ślimak
2 kwietnia (sobota), godz. 9:30
3 kwietnia (niedziela), godz. 9:30
Sala Kina Zamek (wejście A)
Bilety: 10 zł (dziecko), 20 zł (opiekun)
Obsada: Paulina Majtas, Rafał Hajdukiewicz, Paweł Niczewski
Reżyseria Laura Słabińska
Muzyka Jacek Gałkiewicz
Scenografia Wanda Kowalska
„Ślimak” to przedstawienie dla dzieci od 18. miesiąca do 6 lat. Mądra i zabawna opowieść o tym, że trzeba nauczyć się doceniać to, co mamy, ponieważ nieznane nie zawsze jest lepsze od tego, co bliskie. Oto Ślimak, zamieszkujący swój mały, muszlowy domek spotyka na swej drodze Bobra, który zajmuje się handlem nieruchomościami. Bóbr naigrywa się z mieszkania Ślimaka. Roztacza przed nim wizję nowego apartamentu, w którym nie tylko poczułby się lepiej, ale i inni zaczęliby go lepiej postrzegać.
Spektakl powstał na podstawie znakomitego tekstu Marty Guśniowskiej, autorki najczęściej wystawianych sztuk teatralnych dla dzieci w Polsce.
Misiaczek
30 kwietnia (sobota), godz. 9:30
1 maja (niedziela), godz. 9:30
Sala 101, wejście A
Bilety: 10 zł (dziecko), 20 zł (opiekun)
Reżyseria Paweł Niczewski
Opieka artystyczna Anastasiia Miedviedieva
Muzyka Jacek Gałkiewicz
Teksty piosenek Marta Guśniowska
Scenografia, kostiumy: Agnieszka Miluniec, Maciej Osmycki
Obsada: Paulina Majtas/Marta Uszko-Tychulska, Paweł Niczewski
Spektakl teatralny dla dzieci od 18. miesiąca do 6 lat na podstawie materiału literackiego Marty Guśniowskiej. W lesie jakich wiele, mieszkał sobie zwykły niedźwiadek. Miał kochającą Mamusię i oddanych przyjaciół. Ale pewnego dnia coś się zmieniło. Co się dzieje z Misiaczkiem? Miłość, przyjaźń, kłopoty. Misiaczek - nieznana historia.
SPOTKANIA I WYKŁADY
ZAMKOWY WIECZÓR KSIĄŻĘCY
Pocałunek Boga, czyli kaukaska mozaika Gruzji
3 kwietnia (niedziela), godz. 16:00
Sala Literacka
Bilety 10 zł
Gość: dr Cezary Mądry
Prowadzenie: dr Wojciech Kral, dr Andrzej Wątorski
Na terenie wciśniętym między Rosję, Iran i Turcję, czyli państwa pretendujące do roli światowych czy regionalnych liderów, zamieszkują dziesiątki, a może setki narodów i etnosów. Uczestnikom zamkowego spotkania przybliżona zostanie specyfika regionu, ze szczególnym uwzględnieniem Gruzji. Przedstawione zostaną uwarunkowania przyrodnicze, historyczne, etniczne, językowe, religijne czy gospodarcze, które wpłynęły na obecne zróżnicowanie regionu i kraju.
Gościem będzie dr Cezary Mądry, z wykształcenia geograf i etnolog, który swoją uwagę skupia na przemianach zachodzących w krajach poradzieckich. Odbył staże na uniwersytetach oraz kilkadziesiąt wyjazdów studyjnych m.in. w krajach Kaukazu, Azji Środkowej, w Rosji i w Ukrainie. Przewodniczy Oddziałowi Poznańskiemu Polskiego Towarzystwa Geograficznego oraz pełni funkcję redaktora naczelnego Czasopisma Geograficznego.
OBLICZA ZAMKU
Gorąca wiosna 1945 roku – koniec Stettina, początek Szczecina
6 kwietnia (środa), godz. 17:00
Sala Literacka
Bilety 10 zł
Prowadzenie: dr Tomasz Ślepowroński
20 marca 1945 roku upadł ostatni niemiecki przyczółek na wschodnim brzegu Odry, w Dąbiu. Miesiąc później Armia Czerwona wkroczyła do Stettina. W tym momencie nie było jeszcze jasne, kto obejmie władzę nad miastem, a jego mury stały się niemym świadkiem politycznych zmagań pomiędzy nowo tworzoną polską administracją, niemieckimi komunistami oraz radzieckim komendantem. O losie miasta miała przesądzić jednak wielka polityka i wola mocarstw. Podczas spotkania uczestnikom przybliżone zostaną przebieg wydarzeń i splot okoliczności, które ostatecznie doprowadziły do przejęcia Szczecina przez Polskę.
SZCZECIŃSKI SALON POEZJI
Wiersze ks. Jana Twardowskiego i Ryszarda Skowrońskiego czyta Wiesław Łągiewka, aktor Teatru Polskiego w Szczecinie.
7 kwietnia (czwartek), godz. 17:30
Sala Kina Zamek
Bilety 10 zł
Słowo wstępne: Michał Józef Kawecki, twórca i gospodarz Szczecińskiego Salonu Poezji. Oprawa muzyczna: Maciej Marcinkowski (duduk).
ZAMKOWE SPOTKANIA Z PSYCHOLOGIĄ I SZTUKĄ
Psychika w obliczu zagrożenia i wojny
26 kwietnia (wtorek), godz. 17:30
Sala Literacka
Bilety 10 zł
Psycholog terapeuta Michał Józef Kawecki i jego gość dr n. med. Jerzy Pobocha, specjalista psychiatra, będą dyskutowali o aktualnej sytuacji w Polsce i Europie oraz jej wpływie na kondycję psychiczną ludzi bezpośrednio i pośrednio dotkniętych wojną. Jednym z ważnych tematów będą strategie radzenia sobie ze stresem. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na psychikę dziecięcą dotkniętą traumą wojny.
Słowo wstępne i prowadzenie: Michał Józef Kawecki, twórca i gospodarz Zamkowych Spotkań z Psychologią i Sztuką.
KINO
Kino Zamek (wejście A). Bilety w cenie 14 i 12 zł (ulgowy) do kupienia w kasach Zamku (wejście A oraz kasa Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej – wejście I) i na stronie bilety.zamek.szczecin.pl.
BELLE (PREMIERA)
Ryû to sobakasu no hime
2 kwietnia (sobota), godz. 15:00
29 kwietnia (piątek), godz. 17:00
30 kwietnia (sobota), godz. 14:30
animowany/przygodowy/fantasy, Japonia 2021 (121 min)
W “Belle”, najnowszym anime nominowanego do Oscara Mamoru Hosody, klasyczna opowieść o “Pięknej i Bestii” spotyka się z wirtualnym światem awatarów. To wizualnie olśniewający musical o szukaniu swojego prawdziwego głosu, życiu w dwóch światach i sile, jaka płynie z przeciwstawiania się przemocy.
„Belle” to historia wrażliwej Suzu, która wraz ze swoim ojcem mieszka w japońskim mieście Kōchi. Dziewczyna w młodym wieku straciła mamę i porzuciła przez to ukochany śpiew, który przywoływał zbyt wiele bolesnych wspomnień. Miejscem, w którym jej smutki znajdują ujście okazuje się być wirtualna rzeczywistość U. Tam, pośród 5 miliardów użytkowników, Suzu odkrywa, że może być kim tylko zapragnie, a jej skrzętnie ukrywane słabości staną się w U jej największą siłą. To dopiero w wirtualnym świecie, pod pseudonimem Belle, dziewczyna zdobywa się na to, żeby ponownie zaśpiewać. Społeczność U natychmiast uznaje ją za fenomen i największą muzyczną gwiazdę. Kiedy jeden z jej koncertów zostaje zakłócony przez budzącą postrach Bestię, Belle chce za wszelką cenę odkryć prawdziwą tożsamość tej tajemniczej i intrygującej istoty. Od tego momentu zacznie się ich wspólna, pełna przygód i wyzwań podróż w dwóch równoległych światach. Czy bohaterowie odważą się odrzucić swoje awatary i ujawnić prawdziwe ja?
FILM MIAŁ SWOJĄ ŚWIATOWĄ PREMIERĘ NA JEDNYM Z NAJWAŻNIEJSZYCH FESTIWALI FILMOWYCH NA ŚWIECIE – MFF W CANNES, GDZIE OTRZYMAŁ 14-MINUTOWĄ OWACJĘ. GŁOSU GŁÓWNEJ BOHATERCE, W POLSKIEJ WERSJI JĘZYKOWEJ, UDZIELIŁA DARIA ZAWIAŁOW.
BELFAST
1 kwietnia (piątek), godz. 17:30
2 kwietnia (sobota), godz. 17:30
3 kwietnia (niedziela), godz. 17:30
5 kwietnia (wtorek), godz. 17:30
6 kwietnia (środa), godz. 17:30
7 kwietnia (czwartek), godz. 19:30
dramat, Wielka Brytania 2021 (98 min)
Reżyseria: Kenneth Branagh
Obsada: Jude Hill, Caitriona Balfe, Jamie Dornan, Judi Dench
Cały świat świętuje niedawne lądowanie misji Apollo 11 na Księżycu, tymczasem Belfast w sierpniu 1969 roku zamienia się w strefę wojny między dwiema frakcjami o kwestię przynależności Irlandii Północnej do Wielkiej Brytanii. Obserwujemy wydarzenia z perspektywy trzypokoleniowej protestanckiej rodziny wynajmującej dom na jednym z miejskich osiedli, a zwłaszcza przez pryzmat wyobraźni dziewięcioletniego Buddy'ego, który nie bardzo wie, z jakiego powodu jego sąsiedzi z dnia na dzień zamienili się w krzyczący tłum podpalający okoliczne domy. Chłopak rozumie, że jest świadkiem bardzo ważnych wydarzeń, które wpłyną na jego przyszłe życie, ale nie potrafi przejąć się nimi tak mocno, jak brakiem zainteresowania ze strony szkolnej koleżanki. Nie wspominając już nawet o fakcie, że jego rodzice zdają się na poważnie rozważać wyprowadzkę do Anglii albo hen daleko za ocean. Buddy próbuje odnaleźć odwagę do przetrwania tych niepokojów w wewnętrznej sile matki, pozytywnym nastawieniu ojca i życiowych lekcjach zasłyszanych od dziadków.
To opowiedziana z humorem niezwykle osobista opowieść o dzieciństwie pewnego chłopca w czasie zgiełku późnych lat sześćdziesiątych. „Belfast” otrzymał nagrodę publiczności na festiwalu w Toronto i 7 nominacji do Oscarów. Scenariusz filmu zawiera wątki autobiograficzne z życia reżysera Kennetha Branagha, który część dzieciństwa spędził w targanej przemocą Irlandii Północnej. „Belfast” to film o miłości, radości i stracie w czasach dzieciństwa małego chłopca z tytułowego miasta.
ZAMEK SZCZECIŃSKI
3 kwietnia (niedziela), godz. 16:00
dokumentalny, Polska 2013 (33 min)
Autor archiwalnych zdjęć: Witold Chromiński
Opracowanie: Ryszard Kotla, konsultacja merytoryczna: Tomasz Wieczorek
Współczesny komentarz czyta: Stanisław Heropolitański
Digitalizacja filmu: Zbigniew Pryjmak, realizacja: Studio nagraniowe Elvis van Tomato
Archiwalny materiał filmowy (autorstwa Witolda Chromińskiego), do którego zdjęcia powstały w latach 1958-1961. Materiał odnaleziono w archiwum zamkowego kina w 2006 roku i poddano cyfrowej rekonstrukcji. Zrekonstruowany film miał swoją premierę w 100-lecie urodzin autora, w roku 2013. Pierwotny, niemy materiał składał się z trzech taśm i trwał łącznie niewiele ponad 24 minuty, a podczas pierwszych projekcji komentarz do niego wygłaszany był na żywo. Dokument uzupełniono uwagami z off-u, ale zachowano charakterystyczny odgłos projektora, towarzyszący oryginalnej wersji. Film prezentuje Zamek i jego otoczenie, a także zrujnowane, prawie opustoszałe śródmieście Szczecina. Dokumentuje też pierwszy etap powojennej rekonstrukcji Zamku (odbudowy Skrzydła Północnego), katedrę przed odbudową, Dom Koncertowy Konzerthaus tuż przed powojenną rozbiórką czy świeżo odbudowany Most Długi.
WSTĘP NA SEANS BEZPŁATNY. Liczba miejsc ograniczona, bezpłatne wejściówki do odbioru w dniu wydarzenia od godz. 15:00 w kasie Zamku (wejście A) oraz w Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej (wejście I).
FILM BALKONOWY (PREMIERA)
8 kwietnia (piątek), godz. 17:00
9 kwietnia (sobota), godz. 19:30
10 kwietnia (niedziela), godz. 17:00
12 kwietnia (wtorek), godz. 19:30
13 kwietnia (środa), godz. 17:00
dokumentalny, Polska 2021 (100 min)
Reżyseria Paweł Łoziński
Czy każdy może być bohaterem filmu? Czy świat da się zamknąć w jednym kadrze? Reżyser Paweł Łoziński przygląda się ludziom ze swojego balkonu. Przechodzą uśmiechnięci, smutni, zamyśleni, zagapieni w telefony, młodzi i starzy. Mieszkańcy dzielnicy albo przypadkowi goście, zwyczajni przechodnie. Autor zaczepia, zadaje pytania, rozmawia o tym jak radzą sobie z życiem. Stojąc tam z kamerą przez ponad dwa lata stworzył miejsce dialogu, świecki konfesjonał, przy którym każdy może się zatrzymać i opowiedzieć o sobie innym ludziom.
Bohaterowie niosą w sobie zagadki i tajemnice, nie dają się łatwo zaszufladkować. Każda ludzka historia jest wyjątkowa, a życie jest nie do wymyślenia. Film to radykalny powrót do początków kina, kiedy człowiek przychodził do kamery. Może wystarczy zatrzymać się na dłużej, żeby zobaczyć więcej?
GRAND PRIX SEMAINE DE LA CRITIQUE NA FESTIWALU W LOCARNO, NAGRODA PUBLICZNOŚCI 18. MILLENNIUM DOCS AGAINST GRAVITY.
***
PRZEGLĄD KRÓTKOMETRAŻOWYCH FILMÓW NOMINOWANYCH DO OSCARA (PREMIERA)
Oscary przyznawane przez Amerykańską Akademię Filmową to jedne z najbardziej prestiżowych nagród w świecie kina. Nominacje ogłaszane są w kilkunastu kategoriach, a wśród nich również dla najlepszych filmów krótkometrażowych. Krótkie metraże najczęściej pokazywane są w zestawach po kilka produkcji - jedna wizyta w kinie to zanurzenie się w spektrum opowieści, emocji i doświadczeń wizualnych naraz! To niesamowite, inspirujące historie zaklęte w krótkiej, innowacyjnej formie. Pokazy nominowanych do Oscara filmów krótkometrażowych to świetna okazja, by przyjrzeć się najlepszym produkcjom krótkometrażowym ostatniego sezonu, skumulowanym w jedno wyjątkowe doświadczenie filmowe.
OSCARY 2022: NAJLEPSZE KRÓTKOMETRAŻOWE FILMY ANIMOWANE
8 kwietnia (piątek), godz. 19:00
Pięć nietuzinkowych opowieści – każda namalowana na ekranie inną animowaną kreską. Widzowie poznają przygody małego ptaszka adoptowanego przez rodzinę myszy, który postanawia w końcu rozwinąć skrzydła. Zobaczą, co wspólnego mogą mieć ze sobą delikatna baletnica i szorstki bokser. Odkryją dlaczego członkowie pewnej ekscentrycznej rodziny popadają w obsesję na punkcie wszystkiego, czego się tkną i jakie pytania zadaje swojemu psu agentka służb specjalnych, by na końcu dosiąść się do anonimowego stolika w zanurzonej w papierosowym dymie kawiarni i wspólnie z odpowiedzieć sobie na pytanie „Czym tak właściwie jest dziś miłość?”
Filmy w programie:
Robin Robin / reż. Dan Ojari, Mikey Please / Wielka Brytania / 2021 / 31 min
Gdy jej niewyklute jajko przypadkowo wpada na śmietnik, Robin zostaje adoptowana przez kochającą rodzinę myszy-włamywaczy. Ma bardziej dziób i pióra niż futro i ogon, nie jest mistrzynią w skradaniu się cichutko na paluszkach - niemniej jednak czuje się jak w domu. W miarę dorastania różnice nie dają jednak o sobie zapomnieć i Robin za wszelką cenę pragnie udowodnić przybranym krewnym, że może być naprawdę dobrą myszą. Wyrusza w pełną wyzwań podróż, by rozwinąć skrzydła i dowiedzieć się, co tak naprawdę jest ważne w życiu.
Boxballet / reż. Anton Dyakov / Rosja / 2019 / 15 min
Pewnego dnia łagodna baletnica o imieniu Olya spotyka szorstkiego, gburowatego boksera Jewgienija. Ich światy i filozofia życia nie mogą się bardziej od siebie różnić. Kontrast jest tak ostry, że nawiązanie nawet najcieńszej nici porozumienia wydaje się być niemożliwe. Czy tak odmienne istoty znajdą w sobie wzajemne wsparcie i pozwolą by połączyło ich coś więcej?
Affairs of the Art / reż. Joanna Quinn / Wielka Brytania, Kanada / 2021 / 16 min
Ekscentryczne, ale też ujmujące i komiczne obsesje jednej rodziny w pełnej humoru, ręcznie rysowanej animacji. Beryl, 59-letnia pracownica fabryki, kocha rysować i jest zdeterminowana, by stać się hiperfuturystyczną artystką. Poznamy także jej dorosłego syna Colina, maniaka technologii, jej męża Ivora, obecnie muzę i modela Beryl wspierającego żonę w kreatywnych zapędach, oraz jej siostrę Beverly, fanatyczną narcyzkę mieszkającą w Los Angeles.
Bestia / reż. Hugo Covarrubias / Chile / 2021 / 16 min
Zainspirowana prawdziwymi wydarzeniami historia Íngrid, agentki tajnej policji w Chile w 1975 roku. Jej relacje z własnym psem, ciałem, lękami i frustracjami ujawniają pęknięcia nie tylko w niej samej, ale i w objętym reżimem dyktatury wojskowej kraju.
The Windshield Wiper / reż. Alberto Mielgo / Hiszpania / 2021 / 15 min
Na tle hałaśliwej, wypełnionej dymem kawiarni współczesny filozof pogrąża się w myślach. Zastanawiając się nad życiowymi wzlotami i upadkami, błędami, oczekiwaniami i drobnymi tęsknotami, mężczyzna wyrusza w metaforyczną podróż oświecenia pełną żywych obrazów, badając różne fazy romansu, cechy ludzkiej natury oraz przyszłość randek i związków, w poszukiwaniu odpowiedzi na odwieczne pytanie „Czym jest miłość?”.
Łączny czas programu filmów nominowanych do Oscara w kategorii Najlepszy Krótkometrażowy Film Animowany (czas filmów + materiały dodatkowe będące integralną częścią kopii): 97 minut.
OSCARY 2022: NAJLEPSZE KRÓTKOMETRAŻOWE FILMY AKTORSKIE
10 kwietnia (niedziela), godz. 19:00
Pięć wyjątkowych filmów, historii i pełnokrwiści bohaterowie, w tym nominowany do Oscara polski film „Sukienka”. Widzowie będą towarzyszyć Henrikowi, który z jakiegoś powodu za wszelką cenę musi zaśpiewać karaoke, czy Mateo, który znalazł się w sytuacji bez wyjścia (dosłownie!). Poznają pragnienia pracującej w przydrożnym motelu niskorosłej Julii, której życie zmienia się, gdy poznaje przystojnego kierowcę ciężarówki; lęki brytyjskiej rodziny, której spokojne życie w ułamku sekundy rozpada się na kawałki i dylematy nastoletniej Sezim z Kirgistanu, która staje przed wyborem między wolnością, a poszanowaniem tradycji.
Filmy w programie:
On My Mind / reż. Martin Strange-Hansen / Dania / 2021 / 18 min
Henrik chce zaśpiewać żonie piosenkę. Koniecznie dziś, koniecznie już, teraz. To kwestia życia i śmierci i… karaoke.
Please Hold / reż. K.D. Dávila / USA / 2020 / 19 min
W niedalekiej przyszłości 20-letni Mateo o latynoskim pochodzeniu zostaje aresztowany przez policyjnego drona bez żadnego wyjaśnienia i trafia do w pełni zautomatyzowanego więzienia bez możliwości ucieczki. Aby ujść z życiem, będzie musiał zmierzyć się z labiryntem skomputeryzowanej biurokracji amerykańskiego wymiaru sprawiedliwości i wyruszyć na poszukiwanie człowieka, który jako jedyny może wszystko naprawić.
Sukienka / reż. Tadeusz Łysiak / Polska / 2020 / 30 min
„Sukienka” to opowieść o pożądaniu i kobiecej przyjaźni, napisana i wyreżyserowana przez studenta Warszawskiej Szkoły Filmowej – Tadeusza Łysiaka. W główną rolę wcieliła się Anna Dzieduszycka, której kreacja aktorska została doceniona na wielu festiwalach filmowych w Polsce i za granicą. Film opowiada historię Julii, pracującej w przydrożnym motelu, której życie zmienia się, gdy poznaje przystojnego kierowcę ciężarówki. Długo skrywane przez kobietę pragnienia dają o sobie znać. Ale nie jest to tylko historia kobiety spotykającej mężczyznę. Julia jest fizycznie odmienna od otaczającego ją społeczeństwa. Jest niskorosła, przez co w swoim życiu doświadczyła wielu przykrości. To wbrew pozorom uniwersalna opowieść o tęsknocie bez względu na dzielące nas bariery i różnice.
The Long Goodbye / reż. Aneil Karia / Wielka Brytania / 2020 / 12 min
W niedalekiej przyszłości Riz i jego rodzina muszą zmierzyć się ze światem zewnętrznym, który gwałtownie wkracza w ich spokojne życie i uporać z prawdziwymi emocjami, jakie żywi do nich ich przyszywany kraj. Opowiedziana z wyczuciem acz druzgocąca historia i przejmujący, poetycki krzyk prosto z serca. Jednym z autorów scenariusza jest nominowany do Oscara aktor Riz Ahmed, który wcielił się też w główną rolę w filmie.
Ala Kacchu – Take and Run / reż. Maria Brendle / Szwajcaria / 2020 / 38 min
19-letnia Sezim chce spełnić swoje marzenie o studiowaniu w stolicy Kirgistanu. Kiedy zostaje porwana przez grupę młodych mężczyzn i zmuszona, by poślubić nieznajomego, jej życie rozpada się na kawałki. Odmowa jest równoznaczna z wykluczeniem ze społeczeństwa. Sezim desperacko szuka wyjścia z sytuacji, rozdarta między pragnieniem wolności a ograniczeniami, jakie narzuca jej kultura i tradycja jej własnego kraju.
Łączny czas programu filmów nominowanych do Oscara w kategorii Najlepszy Krótkometrażowy Film Aktorski (czas filmów + materiały dodatkowe będące integralną częścią kopii): 121 minut.
***
DRIVE MY CAR
9 kwietnia (sobota), godz. 16:00
dramat, Japonia 2021 (179 min)
Reżyseria Ryûsuke Hamaguchi
Obsada: Hidetoshi Nishijima, Tôko Miura, Reika Kirishima
W zaledwie kilka miesięcy od światowej premiery „Drive My Car” stał się już filmowym fenomenem, który podbija świat. Trzy nagrody na Festiwalu w Cannes, w tym za najlepszy scenariusz, Złoty Glob dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego, niemal pewny Oscar dla najlepszego filmu międzynarodowego oraz nominacja w głównej kategorii – to tylko kilka z wielu laurów, jakie ten poruszający, misterny dramat zdobył do tej pory.
Film Ryūsuke Hamaguchiego to mistrzowska ekranizacja opowiadania Harukiego Murakamiego z tomu „Mężczyźni bez kobiet”. Japoński reżyser zabiera nas w filmową przejażdżkę legendarnym czerwonym Saabem 900 Turbo, podczas której nie ogranicza się do doskonałego przekładu na język kina tajemniczej, uwodzicielskiej aury książek Murakamiego. Hamaguchi rozwija zaczerpniętą z nich historię, tworząc na jej bazie własną opowieść o sekretach, zdradzie, wychodzeniu z życiowych ról, i o mężczyźnie, który kogoś stracił.
Yūsuke (Hidetoshi Nishijima) jest aktorem i reżyserem teatralnym, a jego żona, Oto (Reika Krishima), telewizyjną scenarzystką, która lubi opowiadać historie także w łóżku – choć te scenariusze ocenzurowałaby każda stacja. Łącząca ich więź wydaje się głęboka, do momentu gdy Oto niespodziewanie umiera, pozostawiając po sobie wiele tajemnic. Pogrążony w smutku Yūsuke wyjeżdża do Hiroszimy, by tam reżyserować w teatrze „Wujaszka Wanię”, w którym główną rolę dostaje młody aktor, Kōji (Masaki Okada). Kōji znał Oto i zna odpowiedzi na dręczące męża pytania. Czy jednak Yūsuke zdobędzie się na konfrontację z mężczyzną, z którym być może zdradzała go żona? Jej obecność jest w pięknym, łagodnym, melancholijnym filmie stale wyczuwalna: Yūsuke puszcza bowiem w aucie kasety z czytanymi przez nią fragmentami „Wujaszka Wani”. Za kierownicą jego dopieszczonego Saaba siada wynajęta przez teatr szoferka, Misaki (Tōko Miura), której milczenie skrywa wspomnienie dawnej tragedii. Prowadzone przez nią auto staje się konfesjonałem dla wszystkich bohaterów, a poczynione w nim wyznania przyniosą nie tylko ulgę i spokój, ale także pozwolą stworzyć samotnikom nowe więzi.
Hamaguchi z zachwytem przygląda się życiu, w którym ludzkie losy krzyżują się, plączą i prostują, jak boczne drogi, miejskie ulice i estakady autostrad. Choć „Drive My Car” wiezie potężny emocjonalny ładunek, to reżyser trzyma kierownicę tak pewną ręką, że – jak mawia główny bohater – „prawie nie czujemy grawitacji”. Opowiadający z niebywałą lekkością o samotności i traumie, pełen czułości dla swoich kruchych bohaterów, pozwalający im doświadczyć bliskości, którą i my czujemy się obdarowani, Ryūsuke Hamaguchi wyrasta nie tylko na godnego następcę japońskich mistrzów pokroju Ozu, ale i na jednego z najważniejszych artystów światowego kina.
CZTERY NOMINACJE DO OSCARÓW 2022, W TYM DLA NAJLEPSZEGO FILMU ROKU, NAJLEPSZEGO FILMU MIĘDZYNARODOWEGO, ZA REŻYSERIĘ I SCENARIUSZ ADAPTOWANY. SENSACJA CANNES 2021.
MATKI RÓWNOLEGŁE
Madres paralelas
12 kwietnia (wtorek), godz. 17:00
14 kwietnia (czwartek), godz. 17:00
dramat/komedia, Hiszpania 2021 (120 min)
Reżyseria: Pedro Almodóvar
Obsada: Penélope Cruz, Milena Smit, Rossy de Palma, Aitana Sánchez-Gijón
Najnowszy film Pedra Almodóvara, z nagrodzoną za swoją rolę na festiwalu w Wenecji Penélope Cruz, to wyznanie wiary w siłę kobiet, ich solidarność i odwagę. Czułe, a przy tym żywiołowe; ciepłe, ale niepozbawione dramatycznych zwrotów akcji; pełne nadziei, która przychodzi po bolesnych stratach – „Matki równoległe” portretują życie w jego wszystkich odcieniach. Film został z entuzjazmem przyjęty przez krytykę, która nie szczędzi mu komplementów. Najlepszy Almodóvar od „Wszystko o mojej matce” (Variety), Penélope Cruz w swojej najlepszej roli (Time), Pulsująca emocjami historia (The Wrap), Wielki pean na cześć kobiet (Little White Lies) – pisali zachwyceni recenzenci.
Bohaterki filmu, Janis (Cruz) i Ana (Milena Smit), spotykają się na oddziale położniczym. Ta pierwsza jest dojrzałą kobietą, ta druga ledwie przestała być nastolatką. Obie są singielkami, obie czeka samodzielne macierzyństwo. Janis wie, że sobie poradzi, Ana jest pełna obaw. Wydaje się, że ich ścieżki ledwie się przetną, tymczasem więź, która je połączy, okaże się mocna jak pępowina. Jak to u Almodóvara bywa: zbieg okoliczności może stać się przeznaczeniem, a rodzina z wyboru tą, która zaoferuje bezwarunkową akceptację i miłość.
„Matki równoległe” to nie tylko tragikomiczna, intymna opowieść o bólu i blasku macierzyństwa. To również mocny głos przeciw rodzinnym sekretom i ukrywaniu prawdy o przeszłości. I właśnie kobiety, które tworzą pomost pomiędzy przeszłością i przyszłością, okazują się w filmie Almodóvara bezkompromisowymi rzeczniczkami otwartości przynoszącej ulgę i oczyszczenie.
FILM ZDOBYŁ DWIE NOMINACJE DO OSCARÓW 2022, ZA MUZYKĘ I GŁÓWNĄ ROLĘ KOBIECĄ DLA PENELOPE CRUZ.
CÓRKA
The Lost Daughter
13 kwietnia (środa), godz. 19:30
26 kwietnia (wtorek), godz. 17:00
27 kwietnia (środa), godz. 19:30
dramat, USA 2021 (121 min)
Reżyseria Maggie Gyllenhaal
Obsada: Olivia Colman, Dakota Johnson, Jassie Buckley, Ed Harris, Peter Sarsgaard
Ceniona amerykańska aktorka Maggie Gyllenhaal zadebiutowała w roli reżyserki i od razu wyjechała z festiwalu w Wenecji z nagrodą za najlepszy scenariusz. W niepokojącej historii opartej na powieści Eleny Ferrante pokazuje kobietę, której macierzyństwo nie dało szczęścia. Leda (Olivia Colman), nazwana tak na cześć wiersza Yeatsa, jedzie na wakacje. Zamiast odpoczywać, woli obserwować młodą mamę (Dakota Johnson), jej córkę i dziwaczną, agresywną rodzinę mieszkającą w różowej willi i terroryzującą całe miasteczko. Leda rozumie przez co przechodzi fascynująca dziewczyna – wiele lat temu sama musiała walczyć o przetrwanie we własnym domu, gdzie jej córeczki domagały się od niej pełni uwagi, a mąż skupiał się na własnej karierze. „Dzieci to przygniatająca odpowiedzialność” – mówi ciężarnej kobiecie spodziewającej się słów otuchy, a Gyllenhaal umiejętnie buduje rosnące napięcie.
TRZY NOMINACJE DO OSCARÓW 2022, W TYM ZA GŁÓWNĄ (OLIVIA COLMAN) I DRUGOPLANOWĄ ROLĘ KOBIECĄ (JASSIE BUCKLEY). NAGRODA NA FESTIWALU W WENECJI.
MEMORIA (PREMIERA)
14 kwietnia (czwartek), godz. 19:30 (POKAZ PRZEDPREMIEROWY)
26 kwietnia (wtorek), godz. 19:30
27 kwietnia (środa), godz. 17:00
dramat, Kolumbia, Tajlandia, Francja, Niemcy, Meksyk, Katar, Wielka Brytania, Chiny, Szwajcaria 2021 (136 min)
Reżyseria: Apichatpong Weerasethakul
Obsada: Tilda Swinton
Huk. Metaliczny, głośny, przeszywający – jakby wydobywał się z wnętrza planety. Taki dźwięk prześladuje Jessicę (fenomenalna Tilda Swinton), atakuje ją podczas bezsennych nocy, zaskakuje w najmniej spodziewanych momentach jej podróży po Kolumbii. Ten dźwięk ją przeraża, ale również fascynuje. Czy postradała zmysły? „Memoria” to transcendentalna, hipnotyzująca podróż – opowieść o pamięci indywidualnej i zbiorowej, o tajemnym, niewidzialnym pomoście między teraźniejszością i przeszłością, o współczesnym świecie, który wydaje się wyhodowany, sztuczny i który łatwo można zainfekować. To film-sen, film-odyseja, unikalne doświadczenie zmysłowe, dźwiękowe i duchowe. To film, który pozostaje w widzu na zawsze.
NAGRODZONY W CANNES, NAJNOWSZY FILM MISTRZA AZJATYCKIEGO KINA APICHATPONGA WEERASETHAKULA, ZE ZJAWISKOWĄ TILDĄ SWINTON W ROLI GŁÓWNEJ. ZAPRASZAJĄ NOWE HORYZONTY.
NAWET MYSZY IDĄ DO NIEBA (PREMIERA)
I mysi patrí do nebe / Even Mice Belong in Heaven
29 kwietnia (piątek), godz. 15:00
30 kwietnia (sobota), godz. 17:00
1 maja (niedziela), godz. 16:00
animowany, przygodowy, Czechy, Francja, Polska, Słowacja 2021 (80 min)
Reżyseria Jan Bubeniček, Denisa Grimmova
Porywająca animacja o odwadze i z pozoru niemożliwej przyjaźni między odwiecznymi wrogami: myszką i lisem, których los niespodziewanie rzuca w wir przygód i zaświaty. Piękny, budzący nadzieję i bardzo ważny film w czasach targanych niepokojem. Tak dla widzów najmłodszych, jak i dla dorosłych.
Choć czasem myszka potwornie się boi, zrobi wszystko, by inni tego nie zauważyli. Jak na tak małe zwierzątko jest bardzo uparta, a popisy to jej specjalność. Za wszelką cenę chce być najszybsza, najbystrzejsza i najdzielniejsza. By to udowodnić, zaryzykuje nawet spotkanie z lisem. Pech sprawia, że zamiast wyjść z tego cało, razem trafią do krainy, która okazuje się… niebem. Nie oznacza to jednak końca przygody. Wręcz przeciwnie! Przed bohaterami wyboista droga, podczas której będą musieli przeprawić się przez gorące źródła, rozwiązać zagadki z przedziwnego wesołego miasteczka i stawić czoła mrocznej Wszechpuszczy. Najtrudniejszym zadaniem okazuje się jednak pokonanie własnych lęków i głęboko zakorzenionych uprzedzeń. Czy bohaterom uda się odnaleźć wspólny język? Oto opowieść, która udowadnia, że w przyjaźni nie ma rzeczy niemożliwych!
Film wykonano techniką animacji lalkowej, a ponad połowa lalek użytych przy produkcji, była wyprodukowana w Polsce.
FILM PREZENTOWANY BYŁ NA NAJWAŻNIEJSZYCH FESTIWALACH ANIMACJI NA ŚWIECIE, ZDOBYŁ CZESKIEGO OSCARA I NOMINACJĘ DO FRANCUSKIEGO CEZARA, DLA NAJLEPSZEJ PEŁNOMETRAŻOWEJ ANIMACJI. HOLLYWOOD MOŻE POZAZDROŚCIĆ TAKIEGO FILMU.
PRZEGLĄDY ARA
Przeglądy Amatorskiego Ruchu Artystycznego to konkursy, do których należą: 67. Ogólnopolski Konkurs Recytatorski w czterech turniejach: recytacji, wywiedzione ze słowa, poezji śpiewanej i teatru jednego aktora (organizator główny - Towarzystwo Kultury Teatralnej) oraz Mały Konkurs Recytatorski.
Przeglądy odbywają się na poziomie dzielnicowym, miejskim, powiatowym. Na wszystkich etapach konkurują w nich dzieci, młodzież i dorośli. Laureaci poszczególnych szczebli rywalizują w przeglądach wojewódzkich. W przeglądach recytatorskich - finaliści z etapu wojewódzkiego kwalifikują się do konkursów ogólnopolskich.
67. Ogólnopolski Konkurs Recytatorski
Przegląd wojewódzki
8 - 10 kwietnia (piątek - niedziela), godz. 9:00 - 15:00
Sala Kina Zamek
Wstęp tylko dla uczestników
Mały Konkurs Recytatorski
Przegląd wojewódzki
22 - 24 kwietnia (piątek - niedziela), godz. 9:00 - 15:00
Sala Anny Jagiellonki
Wstęp tylko dla uczestników
WYSTAWY
WYSTAWY CZASOWE
Od wtorku do niedzieli w godz. 10:00 – 18:00
W Święta Wielkanocne wystawy czynne:
W Wielki Piątek – czynne godz. 10:00 – 16:00
W Wielką Sobotę – nieczynne
W Niedzielę Wielkanocną – nieczynne
W Poniedziałek Wielkanocny – czynne w godz. 10:00 – 16:00
Wystawy w galeriach (wejście J):
Bilety: 10 zł normalny, 6 zł ulgowy
Bilet łączony na wystawy i wieżę: 15 zł normalny, 10 zł ulgowy
Bilety do nabycia w kasach Zamku (wejście A oraz kasa Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej – wejście I) oraz na stronie bilety.zamek.szczecin.pl.
Gabinet Lubinusa
21 kwietnia 2022 - 15 stycznia 2023
Galeria Wschodnia, wejście J (poziom -1)
Wystawa przybliża dorobek Eilharda Lubinusa (1565-1621) uczonego z Rostocku, teologa, filologa i kartografa, postaci niezwykle ważnej w dziejach nowożytnych Księstwa Pomorskiego, autora Wielkiej Mapy Księstwa Pomorskiego uznawanej za jedno z najwybitniejszych osiągnięć kartograficznych siedemnastowiecznej Europy. Dzieło wykonane na zlecenie księcia pomorskiego Filipa II było wynikiem wieloletniej pracy uczonego, który aby dokonać właściwych pomiarów objechał Pomorze dwukrotnie. Za pomocą prostych narzędzi – laski św. Jakuba, astrolabium oraz kwadrantu gnomonicznego – stworzył mapę o niezwykłej jak na owe czasy precyzji. Wyjątkowość mapy podkreśla również rozbudowany program ikonograficzny służący prezentowaniu i utrwalaniu wiedzy o państwie Gryfitów i jego władcach.
Na ekspozycji w Gabinecie Lubinusa pokazane zostaną najważniejsze dzieła uczonego z zakresu kartografii – mapy: Rugii, Wielka Mapa Księstwa Pomorskiego i jej wersje atlasowe. Wystawę wzbogaca najnowszy nabytek Zamku rozprawa teologiczna „Phosphorus” (wydanie drugie z 1601 roku), która ściągnęła na jej autora oskarżenie o herezję. Obok map pokazane zostaną (ze zbiorów Muzeum im. Przypkowskich w Jędrzejowie) globusy: ziemski, gwiezdny i księżycowy oraz przyrządy pomiarowe z epoki. Ścieżkę narracyjną wystawy dopełnia multimedialna wersja Wielkiej Mapy Księstwa Pomorskiego – aktywacja, umożliwiająca współczesnemu odbiorcy podróż po książęcym Pomorzu.
Rajskie owoce. Ceremoniał i jego oprawa w kościele pomorskim w epoce nowożytnej
do 9 października
Galeria Przedmiotu, wejście J (poziom -1)
W 1534 roku (17 lat po wystąpieniu Marcina Lutra) na zwołanym przez książąt pomorskich, Barnima XI i Filipa I, sejmie w Trzebiatowie uregulowana została kwestia nowej religii państwowej. Rozstrzygającym głosem, książęta opowiedzieli się za przyjęciem wyznania protestanckiego, tym samym rozpoczynając dzieje Pomorskiego Kościoła Ewangelickiego.
Wypracowane w wielkich miastach ideały wielkiej reformacji ostatecznie trafiły do miast małych i na obszary wiejskie. Tam, mimo niewielkich sił i środków, przystąpiono do realizacji doktryn nowej wiary z wielkim zaangażowaniem, gorliwie rzeźbiąc i malując - ołtarze, ambony, chrzcielnice, ławy, empory, konfesjonały, organy i epitafia. Powstały przedmioty barwne i różnorodne, w pełni oddające klimat i charakter życia duchowego na Pomorzu w epoce nowożytnej.
Na wystawie prezentowane są elementy wyposażenia kościołów pomorskich tego czasu: rzeźby, rzemiosło artystyczne i starodruki z zasobów Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku, Muzeum Archeologiczno-Historycznego w Stargardzie, Muzeum Regionalnego w Szczecinku i zbiorów własnych Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie.
Jesteśmy! XX lat SAIE
do 8 maja
Galeria Gotycka, wejście J (poziom -1)
Wystawa prezentuje twórczość 77 artystów związanych ze Stowarzyszeniem Artystycznym Integracji Europejskiej, obchodzącym w tym roku 20-lecie swojego istnienia. Stowarzyszenie skupia twórców z Polski, Niemiec, Ukrainy, Białorusi, Wielkiej Brytanii i Argentyny, którzy zajmują się różnymi dyscyplinami sztuki: malarstwem, grafiką, rzeźbą, fotografią, nowymi mediami i muzyką. Na ekspozycji pokazane zostaną prace, które powstały w czasie ostatnich dwóch lat.
Piękne – brzydkie
Wystawa Fotoklubu Zamek
do 24 maja
Hol Wschodni, wejście A
Wstęp wolny
Postrzeganie urody otaczającej nas natury, przedmiotów czy miejsc jest kwestią indywidualną. Piękno tego, co bywa odbierane jako brzydkie, starali się ukazać na swoich zdjęciach członkowie Fotoklubu Zamek. Na najnowszej wystawie Fotoklubu obejrzeć można prace 11 autorów. Wspólnym mianownikiem łączącym fotografie jest mijający czas.
WYSTAWY STAŁE
Od wtorku do niedzieli w godz. 10:00 – 18:00
Bilety: 10 i 6 zł (ulgowe) do kupienia w kasach Zamku (wejście A oraz kasa Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej – wejście I) oraz na stronie bilety.zamek.szczecin.pl.
ZBROJOWNIA
Skrzydło Wschodnie, wejście J (poziom -2)
Na szczecińskim zamku wzorem innych siedzib książęcych w Europie, już w okresie średniowiecza istniała zbrojownia. Początkowo militaria przechowywano w jednym z pomieszczeń gospodarczych, a po rozbudowie zamku za czasów Jana Fryderyka, składnicę broni urządzono na parterze skrzydła zachodniego w sąsiedztwie komnaty na srebra. Paradne zbroje Gryfitów i różne elementy uzbrojenia ku chwale panujących eksponowano również w kościele zamkowym św. Ottona. W 1616 roku z inicjatywy księcia Filipa II rozpoczęto budowę piątego skrzydła zamkowego z przeznaczeniem na zbiory sztuki, bibliotekę i zbrojownię, którą zaplanowano urządzić w sklepionym pomieszczeniu na paterze budowli. Marszand Filip Hainhofer doradzał księciu, aby w ustawianych wzdłuż ścian drewnianych skrzyniach umieścić cenne egzemplarze broni białej i palnej oraz rzędy końskie. W sali zalecał wyeksponowanie różnego rodzaju zbroi i broni paradnej zarówno dawnej, jak i pochodzącej z różnych krajów. Książę Filip II nie zdołał ukończyć wymarzonej budowli. Dokonał tego dopiero w 1619 roku jego brat i następca na szczecińskim tronie – Franciszek I. Bezpotomna śmierć Bogusława XIV, ostatniego władcy z rodu Gryfitów i w konsekwencji, podział Księstwa Pomorskiego pomiędzy Szwecję i Brandenburgię spowodowały, że spuścizna po książęcej dynastii uległa rozproszeniu, zaś duża jej część zniknęła bezpowrotnie (w tym słynny dar papieża Aleksandra VI – miecz Bogusława X). Dziś zaledwie kilka okazów broni, ze znakami własnościowymi książąt pomorskich, znajduje się z zbiorach muzealnych w Niemczech i Szwecji.
Niewielka ekspozycja w Zamku nawiązuje do rycerskich tradycji książęcych. Prezentowane na wystawie obiekty to głównie militaria i broń myśliwska z okresu nowożytnego, użyczone z zasobów Muzeum Narodowego w Kielcach, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Narodowego w Szczecinie oraz Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku.
CELA CZAROWNIC
Skrzydło Wschodnie, wejście J (poziom -2)
Ze szczecińskim zamkiem związana jest legenda o najsłynniejszej pomorskiej czarownicy Sydonii von Borck. W Celi czarownic, w projekcji holograficznej przedstawiono nieszczęśliwą miłość Sydonii do księcia Ernesta Ludwika, klątwę rzuconą na dynastów pomorskich za niedotrzymanie obietnicy małżeństwa, proces o czary oraz śmierć przez ścięcie i spalenie ciała na stosie przed Bramą Młyńską w Szczecinie. Ekspozycję dopełnia makieta klasztoru w Marianowie, miejsca gdzie przez wiele lat, po okresie tułaczki, Sydonia mieszkała i gdzie popadła w tragicznie zakończony konflikt. W Celi czarownic pokazane zostały również narzędzia kar i tortur – żelazna dziewica, tron wstydu, maski wstydu, zaciski do miażdżenia kości, kajdany i dyby – stosowane przez katów na podsądnych, w celu wymuszenia przyznania się do winy. Ekspozycję poprzedza cykl grafik szczecińskiego artysty Andrzeja Maciejewskiego, stanowiący współczesne zobrazowanie życia Sydonii znane z dokumentów, przekazów i legend.
SZCZECIŃSKIE HISTORIE – PRAWDZIWE I ZMYŚLONE
Cellarium zielarki - Skrzydło Wschodnie, wejście J (poziom -1)
W oparciu o sztych ALTEN STETTIN z około 1600 roku Georga Brauna i Fransa Hogenberga (znanych rytowników, twórców sześciotomowego atlasu miast świata – Civitates orbis terrarum) powstała ilustrowana, animowana opowieść o książęcym Szczecinie, gdzie historie prawdziwe przeplatają się z tymi znanymi z podań i legend. Wędrując ulicami miasta docieramy do portu tętniącego życiem z żaglowcami unoszącymi się na wodach Odry. Na zamku świętujemy ślub Anny Jagiellonki i Bogusława X, uczestniczymy w buncie piwnym mieszczan, jesteśmy świadkami egzekucji Sydonii von Borck przy Bramie Młyńskiej i pogrzebu błazna Hansa Mieske przy ołtarzu głównym w kościele Świętych Piotra i Pawła. Opowieść o dawnym Szczecinie zamyka relacja o śmierci ostatniego Gryfity, księcia Bogusława XIV.
Tak ukazany obraz miasta tworzą animowane sekwencje o żartobliwym charakterze przewrotnie połączone z pełnym powagi komentarzem.
Autorka koncepcji: Jolanta Rybkiewicz
Realizacja: Fluffy Crabs, Szczecin
WYDARZENIA ROCZNICOWE
779. rocznica nadania praw miejskich Szczecinowi przez Barnima I
3 kwietnia 1243 roku książę Barnim I Dobry z dynastii Gryfitów, który był zwolennikiem nadawania miastom i osadom nowych praw według wzoru Lubeki lub Magdeburga (tzw. lokacje na prawie magdeburskim lub lubeckim), nadał Szczecinowi prawa miejskie. W rocznicę tego wydarzenia zapraszamy do Kina Zamek na pokaz archiwalnego filmu „Zamek Szczeciński” oraz tematyczne spotkanie połączone z pokazem slajdów, a także na oprowadzanie po zamkowych dziedzińcach. Spotkanie i spacer poprowadzi Tomasz Wieczorek, przewodnik i kierownik Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej.
3 kwietnia 2022 (niedziela)
Kino Zamek, dziedzińce Zamku
godz. 16:00 - seans w Kinie Zamek. Wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona, bezpłatne wejściówki do odbioru w dniu wydarzenia od godz. 15:00 w kasie Zamku (wejście A, I piętro) oraz w Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej (wejście I z Dziedzińca Menniczego)
godz. 17:00 - spacer, wstęp wolny
„ZAMEK SZCZECIŃSKI”
- Film archiwalny, udźwiękowiony, Polska 2013 (33 min)
- Autor archiwalnych zdjęć Witold Chromiński
- Opracowanie Ryszard Kotla, konsultacja merytoryczna Tomasz Wieczorek
- Współczesny komentarz czyta Stanisław Heropolitański
- Digitalizacja Zbigniew Pryjmak, realizacja Studio nagraniowe Elvis van Tomato
„Zamek Szczeciński” to unikalny dokument zapisu historii zamku i Szczecina. Archiwalny materiał filmowy (autorstwa Witolda Chromińskiego), do którego zdjęcia powstały w latach 1958-1961. Materiał odnaleziono w archiwum zamkowego kina w 2006 roku i poddano cyfrowej rekonstrukcji. Zrekonstruowany film miał swoją premierę w 100-lecie urodzin autora, w roku 2013. Pierwotny, niemy materiał składał się z trzech taśm i trwał łącznie niewiele ponad 24 minuty, a podczas pierwszych projekcji komentarz do niego wygłaszany był na żywo. Dokument uzupełniono uwagami z off-u, ale zachowano charakterystyczny odgłos projektora, towarzyszący oryginalnej wersji.
Materiał prezentuje Zamek i jego otoczenie, a także zrujnowane, prawie opustoszałe śródmieście Szczecina. Film dokumentuje też pierwszy etap powojennej rekonstrukcji Zamku (odbudowy Skrzydła Północnego), katedrę przed odbudową, Dom Koncertowy Konzerthaus tuż przed powojenną rozbiórką czy świeżo odbudowany Most Długi.
SPACER
Po seansie, o godz. 17:00, odbędzie się spacer z przewodnikiem po zamkowych dziedzińcach. Zbiórka uczestników przy Wieży Zegarowej, wstęp wolny. Oprowadzanie poświęcone będzie w dużej mierze postaci księcia Barnima I, ale nie zabraknie też intrygujących opowieści związanych z innymi przedstawicielami dynastii Gryfitów.
Trasa zwiedzania: Duży Dziedziniec (zegar zamkowy, płyta erekcyjna Barnima XI, zegary słoneczne), Dziedziniec Menniczy (figura biskupa Ottona z Bambergu, płyta erekcyjna książąt Filipa II i Franciszka I, obrys kościoła św. Ottona oraz wykonana z brązu makieta Zamku w skali 1:100).
NA ZAMKOWYCH DZIEDZIŃCACH
Zamkowe dziedzińce czynne codziennie w godz. 6:00 – 23:00
ZAMEK KSIĄŻĘCY W SZCZECINIE
Ekspozycja prezentuje materiały ikonograficzne związane ze szczecińską siedzibą książęcą od czasów średniowiecza do współczesności. Odwiedzający mogą zobaczyć pierwsze znane z rycin przedstawienia zamkowych budowli (E. Sane), widok siedziby książęcej po renesansowej przebudowie za czasów Jana Fryderyka (G. Braun, F. Hogenberg) i rozbudowie o skrzydło muzealne Filipa II (M. Merian). Ukazane są także losy zamku za panowania szwedzkiego (J. Zeuner) oraz jego przekształcenia w czasach pruskich (A. Most) i niemieckich (fotografie archiwalne). Nie brakuje fotografii dokumentujących wojenne zniszczenia i powojenną odbudowę obiektu. Wystawę zamyka opis przeprowadzonej w latach 2014 – 2015 modernizacji skrzydła północnego zamku.
RICHARD HESS. KREACJE INTYMNOŚCI
W 2016 roku w Zamku Książąt Pomorskich odbyła się przekrojowa prezentacja dorobku Richarda Hessa pt. Kreacje Intymności. Obecnie na Dużym Dziedzińcu podziwiać można pięć prac artysty, które, dzięki uprzejmości rodziny rzeźbiarza, stanowią kilkuletni depozyt Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie: ”Koniec Wojny” fragment pomnika „Jeździec IV” ( 1991, brąz), „Wielki Minotaur II”(1989, brąz), „Wielka susząca włosy” (1983, brąz), „Wielka krocząca” (1981, brąz), „Kariatyda III” (1998, brąz).
Richard Hess (1937-2017), jeden z najważniejszych współczesnych rzeźbiarzy niemieckich. Ukończył Wyższą Szkołę Sztuk Wizualnych (HBK) w Berlinie. Tworzył plenerowe i kameralne rzeźby figuratywne o głębokim emocjonalnym wydźwięku. Inspirował się człowiekiem jako indywiduum i jednostką. Tworzył także przejmujące realizacje odnoszące się do wydarzeń społecznych, historycznych i politycznych.
Prace artysty znajdują się obecnie w wielu europejskich instytucjach i muzeach oraz kolekcjach prywatnych.
MAKIETA ZAMKU KSIĄŻĄT POMORSKICH W SKALI 1:100
Makieta znajduje się na terenie Dziedzińca Menniczego. Można ją oglądać bezpłatnie w godzinach otwarcia Zamku. To prawdopodobnie największa makieta z brązu w Polsce. Do jej wykonania wykorzystano około 300 kg brązu. Sporządzili ją rzeźbiarze Stanisław Wysocki i Michał Wysocki z wrocławskiej pracowni Stan Wys Atelier. Twórcy z wielką precyzją wykonali wiele skomplikowanych detali architektonicznych, których Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie jest pełen. Makieta opatrzona jest opisami w języku polskim, angielskim i niemieckim, a także pismem Braille’a.
Zamek Książąt Pomorskich
ul. Korsarzy 34, 70-540 Szczecin
Strona internetowa:
Na Facebooku:
facebook.com/zamek.szczecin
E-sklep Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie. Gadżety, pamiątki, publikacje
Bilety do nabycia:
przez internet na bilety.zamek.szczecin.pl/oraz w kasie w Skrzydle Wschodnim (wejście A z Dużego Dziedzińca, I p.), tel. 91 434 83 65, czynna od wtorku do niedzieli w godz. 10:00-18:00 oraz przed wydarzeniami organizowanymi przez Zamek, i w Centrum Informacji Turystycznej i Kulturalnej (wejście I z Dziedzińca Menniczego), tel. 91 489 16 30, czynne od poniedziałku do niedzieli w godz. 10:00-18:00.
Rezerwacje biletów:
Odbiór zarezerwowanych biletów musi nastąpić w ciągu czterech dni od momentu rezerwacji, ale nie później niż cztery dni przed datą danego wydarzenia (nie dotyczy biletów do Kina Zamek, których odbiór może nastąpić w dniu seansu, ale nie później niż 30 minut przed rozpoczęciem seansu).
CENTRUM INFORMACJI KULTURALNEJ I TURYSTYCZNEJ
Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej (CIKiT) udostępnia informacje o historii Zamku, najważniejszych zabytkach i atrakcjach turystycznych Szczecina i województwa zachodniopomorskiego oraz o wydarzeniach kulturalnych, w tym także - w miarę pozyskiwanych informacji - o wydarzeniach kulturalnych w województwie. W biurze można nabyć m.in. bilety wstępu do Zamku oraz mapy, przewodniki, książki historyczne i albumy, pamiątki, a także Szczecińską Kartę Turystyczną.
Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej (CIKiT) mieści się w Skrzydle Menniczym (wejście I) Zamku Książąt Pomorskich. Czynne jest od poniedziałku do niedzieli w godz. 10:00-18:00.
Kontakt: [email protected], tel. 91 489 16 30
Napisz komentarz
Komentarze